FSS:ZURn4107 Politická ekonomie médií - Informace o předmětu
ZURn4107 Politická ekonomie médií
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Monika Metyková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- TYP_STUDIA(MN)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit studentům optiku politické ekonomie pro studium médií a mediované komunikace. Přístup politické ekonomie je charakterizován studiem sociálních vztahů, především mocenských vztahů, které stojí za produkcí, distribucí a spotřebou zdrojů, v případě tohoto předmětu zejména se zaměřením na komunikační zdroje. Předmět se zaměří na to, jak funguje komunikační podnikání, například jak se komunikační produkty pohybují prostřednictvím řetězce výrobců k velkoobchodníkům, maloobchodníkům a spotřebitelům, jejichž nákupy jsou přiváděny zpět do nových výrobních procesů. Studenti budou také zkoumat politické a ekonomické procesy, které ovlivňují média, jako jsou modely financování a regulační rámce.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět klíčovým tématům politické ekonomie médií
- analyzovat vybranou komoditu a fungování mediální korporace - Osnova
- 1. Úvod 2. Co je politická ekonomie médií?
- 3. Média a společnost
- 4. Mediální průmysl
- 5. Mediální vlastnictví
- 6. Výzkum komodit a mediálních organizací
- 7. Globalizace zpravodajského průmyslu
- 8. Digitalizace a hledání nových obchodních a distribučních modelů
- 9. Vzestup prozumerů: Demokratizace výroby obsahu nebo práce zadarmo?
- 10. Profesionální novináři: Autonomní, kreativní a rozmanití?
- Literatura
- Curran, J. (2011) Media and Democracy. London: Routledge.
- Castells, M. (1998) The information age: Economy, society and culture at the end of millennium. Oxford. Blackwell.
- Bagdikian, B. (2004) The New Media Monopoly: A Completely Revised and Updated Edition With Seven New Chapters, 20th ed. (Boston: Beacon Press).
- HESMONDHALGH, David. The cultural industries. 3rd edition. Los Angeles: Sage, 2013, xx, 456. ISBN 9781446209264. info
- MOSCO, Vincent. The political economy of communication. 2nd ed. Los Angeles: Sage, 2009, x, 268. ISBN 9781412947008. info
- THUSSU, Daya Kishan. Media on the move : global flow and contra-flow. New York: Routledge, 2006, xiv, 267. ISBN 0415354587. info
- HERMAN, Edward S. a Noam CHOMSKY. Manufacturing consent : the political economy of the mass media. New York: Pantheon Books, 2002, lxiv, 412. ISBN 0375714499. info
- DOYLE, Gillian. Understanding media economics. 1st pub. London: SAGE Publications, 2002, vii, 184. ISBN 0761968741. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář, četba
- Metody hodnocení
- samostatné seminární práce a analýzy, písemná zkouška
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ZURn4107