ZURn6213 Politická komunikace

Fakulta sociálních studií
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Alena Macková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Alena Macková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je studenty seznámit s dynamicky se vyvíjející oblastí politické komunikace – s důrazem na politické aktéry a instituce a jimi vytvářenou komunikaci, politickou komunikaci v médiích a efekty této komunikace a jejich výzkum. Studenti by se během semestru měli seznámit s klíčovými pojmy a teoriemi oboru a s jejich aplikací.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student:
znát základní teorie a koncepty politické komunikace
aplikovat tyto teorie a koncepty na příklady
znát efekty komunikace a kampaní
znát základní metody výzkumu politické komunikace
Osnova
  • 1. Úvod
  • 2. Definice politické komunikace, její aktéři a prostředí
  • 3. Politická komunikace a teorie demokracie
  • 4. Vývoj a proměny politické komunikace, politických kampaní a politického žurnalismu
  • 5. Politická komunikace, kampaně a nová média v 21. století
  • 6. Politická komunikace v éře popkultury – personalizace, celebritizace, politická satira
  • 7. Politická komunikace v éře nedůvěry – negativní kampaně, populistická komunikace, depolitizace
  • 8. Politika v médiích, média ve volbách – vybrané efekty politické komunikace, teorie postojů a jejich změny
  • 9. Metody výzkumu politické komunikace – výzkumy obsahů
  • 10. Metody výzkumu politické komunikace – výzkumy efektů a aktérů
Literatura
  • Scheufele, D. A., & Tewksbury, D. (2007). Framing, agenda setting, and priming: The evolution of three media effects models. Journal of communication,57(1), 9-20.
  • Zaller, J. (1997). "A Model of Communication Effects at the Outbreak of the Gulf War." in Iyengar, S. and R. Reeves (eds) Do the Media Govern?: Politicians, Voters, and Reporters in America. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. pp.296-311.
  • Blumler, J. G.; Kavanagh, D.(1999): The Third Age of Political Communication: Influences and Features. In: Political Communication, 16(3), 209-230.
  • Bucy, E. P. & Holbert, R. L. (eds., 2011). The sourcebook for political communication research: methods, measures, and analytical techniques New York: Routledge.
  • Bennett, W. L., & Iyengar, S. (2008). A new era of minimal effects? The changing foundations of political communication. Journal of Communication, 58, 707-731.
  • MCNAIR, Brian. An introduction to political communication. Sixth edition. London: Routledge, 2018, xiv, 251. ISBN 9780415739429. info
  • The SAGE handbook of political communication. Edited by Holli A. Semetko - Margaret Scammell. London: SAGE Publications, 2012, xviii, 557. ISBN 9781446201015. info
  • Politická komunikace a média. Edited by Jan Jirák - Blanka Říchová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 163 s. ISBN 8024601826. info
Výukové metody
přednáška, četba
Metody hodnocení
Eseje, zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ZURn6213