FSS:PSY131 General psychology III - Course Information
PSY131 General psychology III (metacognition)
Faculty of Social StudiesAutumn 1999
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, B-PS)
- Syllabus (in Czech)
- jak usuzujeme, jak poznáváme nové
- Brunswikův pravděpodobnostní funkcionalizmus
- teorie usuzování ve společenském kontextu (social judgment theory, teorie kognitivního kontinua K.R.Hammond)
- struktura a dynamika problémů (Stewart, Rohrbaugh)
- úvod do teorie chaosu (Cooksey)
- Historie kognitivní psychologie. Základní pojmy KP. Vztah KP k ostatním psychologickým teoretickým systémům. KP a počítačové paradigma. Hlavní směry současné KP. Návaznost KP na ostatní psychologické obory (sociální ps., vývojová ps. psychologie osobnosti).
- Informační paradigma. Zpracování informací. Kódování informací. Modely zpracování informací. Symbolické procesy. Znak a symbol. Ch. Peirce, F. de Saussure,N. Chomsky. znakové soustavy. Význam. Sémiotika.
- Prezentace a reprezentace. Pojetí reprezentace v kognitivní psychologii. Percepce v kognitivní psychologii. Rozdíl mezi pojetím J.J. Gibsona a U. Neissera. Mentální reprezentace. Imaginativní a propoziční forma reprezentace. Duální kódování. Episodická a semantická paměť. Mentální model.
- Pojem. Extenze, intenze. Nominalismus. Pojmotvorné procesy. Abstrakce, generalizace. Vznik pojmu. Řeč, jazyk, myšlení. Piagetova vývojová koncepce. Pojem jako jednotka konceptuálního kódu. Prototyp.
- Obsahová analýza mentální reprezentace. Význam jako jednotka psychického obsahu. Vědomý a nevědomý obsah.
- Mentální repreentaceSebepojetí jako mentální reprezentace. Motivační a organizační aspekt self-relevantních obsahů.
- Kognitivní procesy vrámci procesu jednání. Atribuce kauzality z hlediska EX-IN, ovladatelnosti, globality a trvalosti. Heiderova "naivní psychologie. Teorie osobnostních konstruktů J. Kellyho. Sociálně-kognitivní teorie A. Bandury.
- Literature
- ˇ E.Brnuswik, Historické a věcné vztahy psychologie k jiným disciplinám (č.2)
- ˇ K.R.Hammond, Pravděpodobnostní funkcionalizmus: integrace historie, teorie a psychologické metodologie Egona Brunswika (č.3)
- ˇ K.R.Hammond, Usuzování a rozhodování v úlohách dynamické povahy (č.4) Teorie kognitivního kontinua
- ˇ J.Rohrbaugh, Úlohy s kognitivním konfliktem a procesy v malých skupinách (č.6)
- ˇ SEDLÁKOVÁ, M. (1992): Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. ČsP.4. 289-308.
- ˇ Sedláková, M.: Kognitivní psychologie. In: Hoskovec, J., Sedláková, M., Nakonečný, M.: Psychologie 20. stol IV. Praha, Karolinum 1995.
- ˇ D.E.Leary, od aktové psychologie k pravděpodobnostnímu funkcionalizmu (č.1)
- ˇ Sternberg, R.J.: Cognitive psychology
- KOSTROŇ, Lubomír. Psychologie vytváření úsudků : (teorie a metodologie Egona Brunswika, K.R. Hammonda a jejich následovníků). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 169 s. ISBN 8021016469. info
- ŠVANCARA, Josef. Úvod do kognitivní psychologie (Introduction to Cognitive Psychology). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 140 pp. Psychologie. ISBN 80-210-0994-2. info
- BUDIL, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 1992, 167 s. ISBN 80-900904-5-1. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Credit evaluation note: 2 původní kredity.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn1999/PSY131