PSY131 General psychology III (metacognition)

Faculty of Social Studies
Autumn 1999
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • jak usuzujeme, jak poznáváme nové
  • Brunswikův pravděpodobnostní funkcionalizmus
  • teorie usuzování ve společenském kontextu (social judgment theory, teorie kognitivního kontinua K.R.Hammond)
  • struktura a dynamika problémů (Stewart, Rohrbaugh)
  • úvod do teorie chaosu (Cooksey)
  • Historie kognitivní psychologie. Základní pojmy KP. Vztah KP k ostatním psychologickým teoretickým systémům. KP a počítačové paradigma. Hlavní směry současné KP. Návaznost KP na ostatní psychologické obory (sociální ps., vývojová ps. psychologie osobnosti).
  • Informační paradigma. Zpracování informací. Kódování informací. Modely zpracování informací. Symbolické procesy. Znak a symbol. Ch. Peirce, F. de Saussure,N. Chomsky. znakové soustavy. Význam. Sémiotika.
  • Prezentace a reprezentace. Pojetí reprezentace v kognitivní psychologii. Percepce v kognitivní psychologii. Rozdíl mezi pojetím J.J. Gibsona a U. Neissera. Mentální reprezentace. Imaginativní a propoziční forma reprezentace. Duální kódování. Episodická a semantická paměť. Mentální model.
  • Pojem. Extenze, intenze. Nominalismus. Pojmotvorné procesy. Abstrakce, generalizace. Vznik pojmu. Řeč, jazyk, myšlení. Piagetova vývojová koncepce. Pojem jako jednotka konceptuálního kódu. Prototyp.
  • Obsahová analýza mentální reprezentace. Význam jako jednotka psychického obsahu. Vědomý a nevědomý obsah.
  • Mentální repreentaceSebepojetí jako mentální reprezentace. Motivační a organizační aspekt self-relevantních obsahů.
  • Kognitivní procesy vrámci procesu jednání. Atribuce kauzality z hlediska EX-IN, ovladatelnosti, globality a trvalosti. Heiderova "naivní psychologie. Teorie osobnostních konstruktů J. Kellyho. Sociálně-kognitivní teorie A. Bandury.
Literature
  • ˇ E.Brnuswik, Historické a věcné vztahy psychologie k jiným disciplinám (č.2)
  • ˇ K.R.Hammond, Pravděpodobnostní funkcionalizmus: integrace historie, teorie a psychologické metodologie Egona Brunswika (č.3)
  • ˇ K.R.Hammond, Usuzování a rozhodování v úlohách dynamické povahy (č.4) Teorie kognitivního kontinua
  • ˇ J.Rohrbaugh, Úlohy s kognitivním konfliktem a procesy v malých skupinách (č.6)
  • ˇ SEDLÁKOVÁ, M. (1992): Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. ČsP.4. 289-308.
  • ˇ Sedláková, M.: Kognitivní psychologie. In: Hoskovec, J., Sedláková, M., Nakonečný, M.: Psychologie 20. stol IV. Praha, Karolinum 1995.
  • ˇ D.E.Leary, od aktové psychologie k pravděpodobnostnímu funkcionalizmu (č.1)
  • ˇ Sternberg, R.J.: Cognitive psychology
  • KOSTROŇ, Lubomír. Psychologie vytváření úsudků : (teorie a metodologie Egona Brunswika, K.R. Hammonda a jejich následovníků). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 169 s. ISBN 8021016469. info
  • ŠVANCARA, Josef. Úvod do kognitivní psychologie (Introduction to Cognitive Psychology). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 140 pp. Psychologie. ISBN 80-210-0994-2. info
  • BUDIL, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 1992, 167 s. ISBN 80-900904-5-1. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Credit evaluation note: 2 původní kredity.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn1999/PSY131