PSY737 Psychology of Cooperation

Faculty of Social Studies
Autumn 2001
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Jarmila Petrovská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Jarmila Petrovská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: PhDr. Jarmila Petrovská, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The program is focused mainly on efective communication and cooperation between adults and children (teacher and his students, parents and their children, social worker and his client and other relationships). The theoretical framework is based in Individual Psychology of Alfred Adler and the work of Rudolf Dreikurs, Don Dinkmeyer and Linda Albert. The program oncludes topics such as motivation and goals of behavior, intervention and preventive techniques of democratic leadership and clasroom managemant, creating and keeping positive interpersonal relationships and respect.
Syllabus (in Czech)
  • Principy individuální psychologie.
  • Encouragement, dodávání odvahy - teorie, techniky pro podporu růstu sebe sama, dětí i rodičů.
  • Rodinné a sourozenecké konstelace - teorie, reflexe vlastních rodinných hodnot, rodinných tabu a práce s nimi.
  • Využití individuální psychologie v pedagogicko-psychologické a sociální praxi.
  • Odkud pramení nekázeň,výchovné a komunikační styly. Čtyři cíle nevhodného chování.
  • Identifikace jednotlivých cílů nevhodného chování (pozornost, moc, pomsta a vyhnutí se neúspěchu), intervenční strategie, přirozené a logické důsledky.
  • Řešení konfliktních situací.Demokratické vedení.
  • Způsoby práce se skupinou, kodex skupiny a další kroky k posílení vědomí MY.
Literature
  • DINKMEYER, Don and Gary D. MCKAY. Efektivní výchova krok za krokem (Přid.) : STEP : efektivní výchova krok za krokem. info
  • STEP - systematic training for efective parenting : the parent's handbook (Orig.) : STEP : efektivní výchova krok za krokem. info
  • LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 223 s. ISBN 80-7178-152-5. info
  • DREIKURS, Rudolf and Loren GREY. The New Approach to Discipline - Logical Consequences [Logické dosledky - Praktická príručka ako naučiť deti a dospievajúcu mládež zodpovednemu správaniu]. 1st ed. Nové Zámky: Psychoprof, 1997, 171 pp. ISBN 80-967148-7-2. info
Assessment methods (in Czech)
Kurz je zakončen diskusí ve formě kolokvia a zápočtem. Při hodnocení bude zohledněna kvalita seminární práce, účast na seminářích a aktivita studentů.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2001/PSY737