FSS:ZUR402 Critical theory of the media - Course Information
ZUR402 Mass culture, mass media and society: critical theory of the mass media
Faculty of Social StudiesAutumn 2001
- Extent and Intensity
- 2/0. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Environmental Humanities (programme FSS, N-SO)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, N-KS)
- Syllabus (in Czech)
- 1. týden - Úvod do problematiky, vymezení základních pojmů * MacDonald, D. (1953): A Theory of Mass Culture. In: Diogene č. 3. (studovna FSS) *Eco, U.: Skeptikové a těšitelé. Svoboda 1995, pp. 34-63. - Shils,E. (1961): Mass society and its culture. In: Jacobs, N. (ed) Culture for the Millions. NY. Princeton, pp. 1-7. (studovna FSS) - Wilensky, H. (1964): Mass society and mass culture: interdependence or independence? In: Smelser, N. (ed) American Sociological Review, Vol. 29, No. 2. pp. 174-6, 194-6. (studovna FSS)
- 2. týden - Masa optikou psychoanalýzy . Freud, S. (1999): Já a Ono. In: Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Psychoanalytické nakladatelství, pp. 189-229. (studovna FSS) * Freud, S. (1990): Psychologie masy a analýza Já. In: O člověku a kultuře. Odeon, pp. 110-275. (studovna FSS)
- 3. týden - Psychoanalýza a kultura . Freud, S. (1990): Nespokojenost v kultuře. In: O člověku a kultuře. Odeon 1990, pp. 316-380. (studovna FSS)
- 4. týden - Masová kultura a narcismus . Lasch, Ch. (1979): The Narcistic Personality of Our Time. In: The Culture of Narcisism. W.W. Norton, pp. 31-51. (studovna FSS) * Lasch, Ch. (1979): The Socialization of Reproduction and the Collapse of Authority. In: The Culture of Narcisism. W.W. Norton, pp. 154-186. (studovna FSS)
- 5. týden - Kulturní průmysl optikou kritické teorie . T. Adorno: The Schema of Mass Culture. In: Adorno, T. (1992): Culture Industry. Sage, pp. 53- 84. (studovna FSS) * Adorno, T. (1992): How to look at television. In: Adorno, T. Culture Industry. Sage, pp. 136- 153. (studovna FSS)
- 6. týden - Kulturní průmysl a represivní desublimace . Marcuse, H. (1991): Vítězství nad nešťastným vědomím: represivní desublimace. In: Jednorozměrný člověk. Naše vojsko. pp. 66-136. (studovna FSS) * Adorno, T., Horkheimer, M. (1979): The Culture industry enlightenment as mass deception. In: Adorno, T., Horkheimer, M. Dialectic of Enlightenment. London. Verso. pp. 120-124. (studovna FSS)
- 7. týden - Auratické umění a nové technologie mediální reprodukce . Benjamin, W. (1984): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Odeon 1984 pp. 16-47. (studovna FSS)
- 8. týden - Masová média a proměna veřejnosti . Habermas, J.(2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Filosofia. pp. 231-244, 254-280, 281-298 * Garnham, N.(1986): The media and the public sphere. In: Golding, P., Murdock, G., Schledsinger, P. (eds): Communicating Politics. Leicester University Press, pp. 45-53. (studovna FSS) . Elliott, P. (1982) Intellectuals, the "information society" and the disappearance of the public sphere. In: Schlesinger, P., Sparks, C. (eds) Media, Culture and Society. Academic Press, London, Vol. 4, No. 3, pp. 244-6. (studovna FSS)
- 9. týden - Médium jako poselství . McLuhan, M.: Gutenbergova galaxie. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. * McLuhan, M.: Jak rozumět médiím. Odeon. (1991). (str. 19-55) * Marshall McLuhan versus Playboy (rozhovor). In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000.
- 10. týden - Od lineárního myšlení vizuálního prostoru k hodnotám multisenzorického života . McLuhan, M.: Postoje a podvody manažerské minulosti. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. . McLuhan, M. Zákony médií. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000.
- 11. týden - Masová média - hyperrealita a simulace . Baudrillard, J.: Praecessio Simulacrorum. In: Host 1996, č. 6. (studovna FSS) * Baudrillard, J. (1983): Mass Media Culture. In: Poster, M. (ed.) Selected Writings Stanford University press pp. 63 - 97. (studovna FSS) - Baudrillard, J. (1983) : Implosion of Meaning in the Media. In: In the Shadow of the Silent Majorities NY. Semiotext(e) pp. 1-61. (studovna FSS)
- 12. týden - Závěrečné shrnutí: masová vs. populární kultura . Fiske, J.: Understanding popular culture. Routledge 1989, pp. 103-127 (Popular texts). (studovna FSS) - James, R. (1995): What is popular culture. In: Cultural theory and popular culture. Routledge, pp. 1-19. (studovna FSS)
- LEGENDA: . znalost textu je povinná na danou přednášku * znalost textu se předpokládá pro vypracování závěrečného eseje - doporučený text
- Literature
- Eco, U. (1995): Skeptikové a těšitelé. Svoboda.
- Le Bon, G. (1993): Psychologie davu. Praha.
- McLuhan, M. (1991): Jak rozumět médiím. Odeon.
- Kloskowska, A. (1967): Masová kultura. Svoboda.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught every week.
- Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2001/ZUR402