FSS:PSY406 Psychotherapy - Course Information
PSY406 Psychotherapy
Faculty of Social StudiesAutumn 2002
- Extent and Intensity
- 1/1. 5 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Stanislav Kratochvíl, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Petra Voráčová, MBA
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Petra Voráčová, MBA - Timetable
- Fri 10:00–15:40 G31
- Prerequisites (in Czech)
- ( psy461 Principles of Neurosciences || psy130 Principles of Neurosciences ) && ( psy450 Psychopatology || psy175 Psychopatology ) && ( psy451 Human physiology || psy113 Human physiology )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, M-HS)
- Psychology (programme FSS, M-PS)
- Psychology (programme FSS, N-PS)
- Syllabus (in Czech)
- Blok A
- 1. Empatická psychoterapie
- Rogers a vývoj nedirektivního, na klienta orientovaného přístupu. Psychoterapie rozhovorem. Tendence k sebeuskutečňování, optimistická koncepce podstaty člověka. Empatie, vřelost a opravdovost terapeuta. Sebeexplorace klienta. Výzkumy sebeakceptace, Q-třídění.
- 2. Dynamická psychoterapie
- Pojetí Horneyové, Sullivana, Alexandera, Mjasiščeva, Klermana a Weissmanové. Interpersonální konflikty a jejich kořeny v minulých vztazích. Pacientův podíl na retraumatizaci, sebepodrývající prožívání a chování. Interpersonální a patogenetický náhled, abreakce, emoční korektivní zkušenost a zkoušení nového chování.
- 3. Hlubinná psychoterapie (k zopakování z literatury)
- Freudova psychoanalýza. Pudové síly a vývoj libida. Koncepce nevědomí. Intrapsychický konflikt a jeho vytěsnění. Psychoanalytická technika, volné asociace, přenos, přenosová neuróza, analýza přenosu. Současné proudy v psychoanalytickém hnutí (Blanckovi, Kernberg, Kohut aj.). Krátká psychoterapie s psychoanalytickou orientací. Adlerova individuální psychologie, pocit méněcennosti, rodinná konstelace, životní plán, dodávání odvahy. Jungova psychoterapie, archetypy, individuace.
- 4. Antropologická psychoterapie
- Daseinsanalýza v pojetí Binswangera a Bosse. Potřeba životního smyslu, existenciální frustrace a Franklova logoterapie. Hodnoty a cílová orientace. Humanistická psychoterapie (Maslow, Bugental, Jourard). Gestalt terapie, nedokončené záležitosti, důraz na prožitky "zde a nyní", odpovědnost.
- Blok B
- 5. Racionální psychoterapie
- Explikace, klarifikace, persuaze, reorientace a psychagogika. Výklad podstaty a příčin onemocnění, otázky životního zaměření, životosprávy a jednání s lidmi. Výklad postupu vůči symptomům (dereflexe, paradoxní intence). Racionálně-emoční terapie A.Ellise, kognitivní terapie A. Becka. Automatické myšlenky a jejich zvládání.
- 7. Terapie učením
- Teorie učení, klasické a instrumentální podmiňování, formy zpevňování. Vývoj behaviorální terapie, Wolpe a Eysenck. Sociální učení, nápodoba (Bandura). Kondášova discentní psychoterapie a kognitivně-behaviorální psychoterapie. Naučená bezmocnost, sebeinstrukční trénink.
- 7. Tréninkové techniky
- Pozitivní nácvik, averzivní terapie. Nácvik sebeprosazení. Systematická desenzibilizace a expozice, imploze, sociální učení, řešení problémů, sebeovládání. Negativní trénink, stínění, stop-technika, vnitřní posilování.
- 8. Hypnóza a autogenní trénink
- Podstata hypnózy. Techniky hypnotizace. Hypnabilita a její vztah k osobnostním rysům. Situační proměnné při hypnotizaci. Hypnotické jevy. Typy hypnózy. Hloubka hypnózy. Způsob formulování sugescí pro různé poruchy. Ericksonovský přístup, podvědomí. Autogenní trénink, nižší a vyší stupeň, individuální formulky. Techniky využívající imaginace (KIT).
- Blok C
- 9. Další směry a přístupy
- Transakční analýza: stavy ega, transakce, scénáře a hry. Komunikační přístup, škola z Palo Alto: metakomunikace, dvojná vazba, přeznačkování, paradoxy. Transpersonální psychoterapie, holotropní dýchání. Procesorientovaná terapie, satiterapie, bioenergetika, pozitivní psychoterapie.
- 10. Skupinová psychoterapie
- Analytický směr a škola Morenova. Využití skupinové dynamiky. Skupiny setkání. Způsob vedení terapeutické skupiny, role terapeuta. Techniky psychodramatu, pantomimy, muziko a arteterapie. Knoblochovi, Junová, Bach, Yalom. Aplikace u psychóz. Terapeutická komunita.
- 11. Rodinná terapie, systémové a systemické pojetí
- Rodinná homeostáza, rodinné subsystémy. Minuchin, Bowen, Haley, Satirová. Rodinné sousoší. Od systémového přístupu k systemickému. Radikální konstruktivismus a sociální konstrukcionismus, narativní terapie. Milánská škola. Externalizace, cirkulární dotazování, zhodnocení pozitiv, reflektující tým.
- 12. Komplexní přístup v psychoterapii
- Eklekticismus, syntéza a integrace. Společné faktory v různých směrech, alternativní účinné faktory, diferencovaná účinnost. Komplexní užití metod. Příklady eklektických a integrativních pojetí (Lazarus, Knobloch, Frank, Garfield, Beutler, Prochaska, Norcross, Grawe).
- Blok D
- 13. Metodologie výzkumu v psychoterapii
- Proměnné v psychoterapii: terapeut a terapeutická metoda, osobnost a onemocnění pacienta, reakce na terapii a její posouzení, subjektivní i objektivní. Klasické a faktoriální projekty. Metody měření dat.
- 14. Výzkum výsledků psychoterapie
- Procenta úspěšnosti. Spor o účinnost terapie (Eysenck, Bergin). Spontánní remise a vliv faktorů mimo terapii. Výzkumné projekty s kontrolními skupinami. Metaanalýza. Příklady srovnávacích výzkumů (Lang, Sloane aj., Elkinová). Negativní účinky psychoterapie.
- 15. Výzkum procesu psychoterapie
- Systémy obsahové analýzty. Výzkum procesu ve skupinové psychoterapii, příklady (např. vliv vlastností terapeuta na kohezi a tenzi ve skupinovém sezení, vliv úvodních technik na aktivitu aj.) Modelový výzkum, příklad (Quay).
- 16. Vývoj a současný stav psychoterapie v ČR, výcvik psychoterapeutů
- Srovnání hlavních trendů. Zahraniční vlivy. Přehled pracovišť, významných osobností a důležitých publikací u nás. Výcvik ve skupinách a komunitách, bálintovské skupiny. Sebepoznání psychoterapeuta jako důležitá podmínka v náhledové terapii. Získání technických dovedností, supervize.
- Literature
- Teorie a praxe skupinové psychoterapie (Variant.) : Teorie & praxe skupinové psychoterapie. info
- MOŽNÝ, Petr and Ján PRAŠKO. Kognitivně-behaviorální terapie : úvod do teorie a praxe. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1999, 304 s. ISBN 8072540386. info
- PROCHASKA, James O. and John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- VYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1997, 295 s. ISBN 80-86123-02-2. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 1995, 329 s. ISBN 8085824205. info
- KNOBLOCH, Ferdinand and Jiřina KNOBLOCHOVÁ. Integrovaná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Grada, Avicenum, 1993, 376 s. ISBN 8071690279. info
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR and Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1989, 293 s. info
- KONDÁŠ, Ondrej. Psychoterapia a reedukácia : učebnica pre filozofické fakulty. Vyd. 1. Martin: Osveta, 1985, 291 s. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Psychoterapie. Vydání druhé. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967, 137 stran. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Listed among pre-requisites of other courses
- Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Enrolment Statistics (Autumn 2002, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2002/PSY406