FSS:PSY107 Sociální psychologie I - Informace o předmětu
PSY107 Sociální psychologie I
Fakulta sociálních studiípodzim 2003
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc. - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 G32, Út 18:00–19:30 G32 a každé liché úterý 14:00–15:40 G32
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY107/PSY_A: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY107/PSY_B: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je osvojit si základní pojmy, poznatky a některé teorie o socializaci osobnosti, sociální kognici a prožívání sociální interakce. . Rozumět chování a prožívání člověka v jeho sociálním kontextu a vzájemné interakci s druhými lidmi. Dále jde o osvojení základních principů sociálně psychologické metodologie a sociálně psychologického myšlení
- Osnova
- I. METODOLOGICKÝ A HISTORICKO-SROVNÁVACÍ POHLED
- 1. Mýtus a realita sociální psychologie (SP). Předmět, souvislosti, možné úhly pohledu
- Základní vztahový rámec sociálně psychologického uvažování. Co může a co nemůže SP. Předmět studia SP. SP v kontextu základních psychologických disciplín (zejm. obecná psychologie, vývojová psychologie, psychologie osobnosti. Vazba na další příbuzné vědy o člověku (sociologie, kulturní antropologie, pedagogika a další). SP v kontextu interdisciplinárního přístupu. Rámcová představa o aplikačních oblastech SP.
- 2. Prehistorie a přímé kořeny vzniku SP.
- Vývoj sociálně psychologického uvažování od starověku až do 19. století (Platon, Aristoteles, sv. Augustin, T. Akvinský, N. Machiavelli, T. Hobbs a další). Psychologie národů (M. Lazarus, W. Wundt), psychologie davu (G. LeBon), sociální darwinismus a pozitivismus (A. Comte) jako přímé kořeny vzniku SP jako samostatného oboru.
- 3. Základní trendy v sociálně psychologickém myšlení ve 20. století
- První texty (učebnice) SP (W. McDougall, E.A. Ross). Sociální behaviorismus a symbolický interakcionismus (G.H. Mead). Individuálně orientovaná SP ( F.H. Allport), vliv kulturní psychoanalýzy (K. Horneyová, H.S. Sullivan), adleriánská SP, humanistická neopsychoanalýza (E. Fromm). Antropologické příspěvky k SP (M. Meadová, B.K. Malinowski). Teorie pole (K. Lewin) a vliv gestalt psychologie na SP. Teorie sociálního učení.
- 4. Současná vlivná paradigmata v SP
- Behaviorální, resp. neobehaviorální paradigma, kognitivní paradigma a rolové paradigma. Evoluční a vývojová sociální psychologie. Jejich přednosti, nedostatky, hlavní temata. Tzv. kritická psychologie, pokusy o komplexnější teoretické přístupy - př. teorie R. Harrého. Teorie středního dosahu - význam a jejichvztah k tzv. velkým teoriím.
- 5. Metody výzkumu v SP a uvedení do metod aplikované SP. Formulace problémů v SP. Vztah teorie (problém) - model - operacionalizace. Typy výzkumných projektů v SP (kvanititativní, kvalitativní, typologický přístup, korelační, heuristický a experimentální design). Experiment v SP (laboratorní, v přirozených podmínkách, přirozený experiment, ex post facto). Dotazníkové a testové metody v SP. Tzv. interakční metody aplikované SP. Etické aspekty výzkumu v SP a morální dimenze v práci sociálního psychologa.
- II. SOCIÁLNÍ KOGNICE
- 6. Vztah k sobě samému
- Vztah sobě samému jako produkt sociální interakce - základní pojmy: já jako subjekt, já jako objekt, vztah k sobě samému - kognitivní (self-concept, self-schema) , emocionální (self-esteem, self-worth) a behaviorální (self-presentation) hledisko. Sebepercepční teorie D. J. Bema, sebediskrepanční teorie (T.E. Higgins). Sebeuvědomění, sebevědomí, sebeobranné a sebepodporující mechanismy. Sebepresentačni startegie , sebemonitorování, veřejné a soukromé já. Já v jednání - self-eficcacy (A. Bandura).
- 7. Sociální percepce a kategorizace
- Základní charakteristika sociální percepce - širší a užší vymezení. Schéma procesů sociální percepce - první dojem vers. komplexní posouzení. Utváření dojmů o druhých lidech, spjatost percepce s motivací. Zkreslení a chyby v sociální percepci. Vliv positivního a negativního hodnocení na přesnost percepce. Osobnostní a situační vlivy, vliv metakomunikace na sociální percpeci, záměrné zkreslení. Sociální kategorizace (H. Tajfel), pojem sociálního stereotypu (autostereotyp a heterostereotyp). Spjatost percepce s procesy atribuce.
- 8. Interpretace soc. reality - atribuční teorie
- Naivní psychologie F. Heidera , implicitní teorie osobnosti H. Kelleyho jako východiska atribučních přístupů. Teorie kauzálních schemat. Okolností atribuování, základní principy atribuování (znevažování, kovariance). Pravidla uvažování o příčinách (distinkce, konzistence a konsensus). Dimenze kauzality (B. Weiner). Diference v sebeatribuování a atribuování chování druhých. Chyby v atribučních procesech (zákl. atribuční chyba ), atribuce úspěchu a neúspěchu.
- III. SOCIALIZACE A IDENTITA OSOBNOSTI
- 9. Socializace osobnosti.
- Základní charakteristiky procesu socializace: hodnotově normativní, rezultativní, mezilidsky-vztahový a osobnostní aspekt. Tři úrovně projevování socializace: organismus vers. prostředí, subjekt vers. objekt a osobnost vers. skupina. Imitace a identifikace jako základní formy sociálního učení, význam primárních skupin, další charakteristiky (J.B. Rotter). Význam ranné emocionální a sociální zkušenosti (attachment) a uspokojení bazálních psychosociálních potřeb pro pozdější vývoj. životní spokojenost , pocit pohody (well-being) a pocit osobní a sociální kompetence jako ukazatele úspěšné socializace. Socializace morálky (L. Kohlberg).
- 10. Osobní a sociální identita
- Osobní a sociální identita - základní vymezení. Srovnání vývojového pohledu na utváření osobní a sociální identity (E. Erikson, E. Marcia, M. Berzonsky) se sociálně psychologickým přístupem.. Pohled na identitu z pozic symbolického interakcionismu (S. Stryker) či dramaturgického interakcionismu (E. Goffman), konstruktivismu (J. Kelly), z teorie meziskupinového chování (H Tajfel), z hlediska kognitivní přístupu (J. C. Turner). Upozornění na etnolingvistická teorie sociální identity (H. Gilles) a etogenetický přístup R. Harrého.
- Literatura
- Metody hodnocení
- Přednášky se budou konat ve třech blocích, semináře zpravidla jednou za dva týdny. Zkouška je povinná pouze pro studenty, kteří nestudují psychologii jako obor. Studenti oboru psychologie vykonají zkoušku až po absolvování předmětu Sociální psychologie II (PSY 108).
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2003, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2003/PSY107