SOC455 Sociology of childhood

Faculty of Social Studies
Autumn 2003
Extent and Intensity
1/1/0. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Veronika Šenkýřová, DiS.
Timetable
Wed 14:00–15:40 G23
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz je zaměřen na výzkum dětství z pozice sociálního konstruktivismu, seznámí však posluchače také s ostatními důležitými paradigmaty výzkumu dětství a vývojem sociologie dětství. Práce studentů v je v kurzu rozdělená na dvě části; první část kurzu je založena na četbě a diskusi vybraných sociologických studií a realizaci vlastní případové studie, druhá část je věnovaná seminárním presentacím případových studií. Čtecí část kurzu (8 týdnů) nabídne posluchačům ke studiu vybrané sociologické studie věnované vždy některému z důležitých výzkumných témat soudobé sociologie dětství. Tyto studie pak tématicky a metodologicky slouží jako východisko k druhé praktické části kurzu v podobě workshopů (4 týdny), v níž studenti presentují a diskutují, jak aplikovali vybraná výzkumná téma a metodologický přístup ve své vlastní případové studii. Hodnocení studentů se skládá z průběžného testu z literatury (10%) hodnocené prezentace vlastní případové studie (40%) a závěrečné zkoušky ve formě písemné eseje (50%). Pro získání kreditů je nutno absolvovat v předepsaných termínech výše uvedené formy hodnocení a získat přitom minimálně 60% z celkového maxima 100 bodů.
Syllabus (in Czech)
  • Témata lekcí/seminářů: 1. Sociologie dětství a znovuobjevení dětství v sociologickém výzkumu četba: Bláha, I.A. 1927. Ariès,P.1962. Jenks,Ch. 1996. Jenks,Ch. 1996. Kovařík,J.1991. 2. Nové paradigma v sociolologii dětství? četba: Jenks,Ch. 1996. Prout,A.-James,A. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 3. Variabilita sociálních představ dětství ve vývoji moderních společností Četba: Hendrick,H.:Construction and Reconstructions of British Childhood. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. Lipovetsky,G.1999. 4. Vyjednávání věkové hranice dětství (případová studie rodin, pozorování a interview) Četba: Hockey,J.-Allison,J.1993. Solberg,A.: Negotiating Childhood. Changing Constructions of Norwegian Children. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 5. Dětství v chudých oblastech a globalizovaná západní idea dětství (etnografický výzkum) Četba: Glauser,B.: Street Children: Deconstrukting a Construct. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 6. Potřeby dítěte jako sociální konstrukt (analýza diskurzů) Četba: Woodhead,M. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 7. Místo dětství ve statistikách a marginalizace dětství v sociálním řádu (analýza statistik) Četba: Qvortrup,J. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 8. Symbolické a mytologické konstrukce dětství (případová studie zábavního parku) Četba: Hunt,P.-Frankenberg,R. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 9. Sociální reprezentace dětství za socialismu (autobiografická vyprávění a obsahová analýza) Četba: Bronfenbrenner, Urie 1970. (Píše se průběžný test z literatury!) 10. Workshop 1 11. Worshop 2 12. Workshop 3 13. Workshop 4 Literatura: Alan,J. 1989.Etapy života očima sociologie. Praha:Panorama. Ariès,P.1962. Centuries of Childhood, London: Cape. Bláha, I.A. 1927. Sociologie dětství Blažek,B.-Olmrová,J.1986. Průhledy do dětství. Praha: Avicenum. Bronfenbrenner, Urie 1970. Two Worlds of Childhood. U.S. and U.S.S.R. New York:Russel Sage Foundation. Hockey,J.-Allison,J.1993. Growing Up and Growing Old. Ageing annd Dependency in Life Course. London: Sage Publications. James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. Constructing and Reconstructing Childhood. Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. London, Washington:Falmer Press. Jenkins, Henry ed. 1998. The Childrens Culture Reader. New York and London:New York University Press. Jenks,Ch. 1996. Childhood. London and New York: Routledge. Kovařík,J.1991. Dětství jako sociální jev. Bratislava:VÚPSV. Lipovetsky,G.1999. Soumrak povinnosti. Praha:Prostor
Assessment methods (in Czech)
závěrečná zkouška je písemná
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2003/SOC455