FSS:SOC455 Sociology of childhood - Course Information
SOC455 Sociology of childhood
Faculty of Social StudiesAutumn 2003
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Veronika Šenkýřová, DiS. - Timetable
- Wed 14:00–15:40 G23
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Environmental Humanities (programme FSS, N-SO)
- Social Policy and Social Work (programme FSS, N-SP)
- Sociology (programme FSS, N-SO)
- Course objectives (in Czech)
- Kurz je zaměřen na výzkum dětství z pozice sociálního konstruktivismu, seznámí však posluchače také s ostatními důležitými paradigmaty výzkumu dětství a vývojem sociologie dětství. Práce studentů v je v kurzu rozdělená na dvě části; první část kurzu je založena na četbě a diskusi vybraných sociologických studií a realizaci vlastní případové studie, druhá část je věnovaná seminárním presentacím případových studií. Čtecí část kurzu (8 týdnů) nabídne posluchačům ke studiu vybrané sociologické studie věnované vždy některému z důležitých výzkumných témat soudobé sociologie dětství. Tyto studie pak tématicky a metodologicky slouží jako východisko k druhé praktické části kurzu v podobě workshopů (4 týdny), v níž studenti presentují a diskutují, jak aplikovali vybraná výzkumná téma a metodologický přístup ve své vlastní případové studii. Hodnocení studentů se skládá z průběžného testu z literatury (10%) hodnocené prezentace vlastní případové studie (40%) a závěrečné zkoušky ve formě písemné eseje (50%). Pro získání kreditů je nutno absolvovat v předepsaných termínech výše uvedené formy hodnocení a získat přitom minimálně 60% z celkového maxima 100 bodů.
- Syllabus (in Czech)
- Témata lekcí/seminářů: 1. Sociologie dětství a znovuobjevení dětství v sociologickém výzkumu četba: Bláha, I.A. 1927. Ariès,P.1962. Jenks,Ch. 1996. Jenks,Ch. 1996. Kovařík,J.1991. 2. Nové paradigma v sociolologii dětství? četba: Jenks,Ch. 1996. Prout,A.-James,A. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 3. Variabilita sociálních představ dětství ve vývoji moderních společností Četba: Hendrick,H.:Construction and Reconstructions of British Childhood. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. Lipovetsky,G.1999. 4. Vyjednávání věkové hranice dětství (případová studie rodin, pozorování a interview) Četba: Hockey,J.-Allison,J.1993. Solberg,A.: Negotiating Childhood. Changing Constructions of Norwegian Children. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 5. Dětství v chudých oblastech a globalizovaná západní idea dětství (etnografický výzkum) Četba: Glauser,B.: Street Children: Deconstrukting a Construct. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 6. Potřeby dítěte jako sociální konstrukt (analýza diskurzů) Četba: Woodhead,M. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 7. Místo dětství ve statistikách a marginalizace dětství v sociálním řádu (analýza statistik) Četba: Qvortrup,J. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 8. Symbolické a mytologické konstrukce dětství (případová studie zábavního parku) Četba: Hunt,P.-Frankenberg,R. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 9. Sociální reprezentace dětství za socialismu (autobiografická vyprávění a obsahová analýza) Četba: Bronfenbrenner, Urie 1970. (Píše se průběžný test z literatury!) 10. Workshop 1 11. Worshop 2 12. Workshop 3 13. Workshop 4 Literatura: Alan,J. 1989.Etapy života očima sociologie. Praha:Panorama. Ariès,P.1962. Centuries of Childhood, London: Cape. Bláha, I.A. 1927. Sociologie dětství Blažek,B.-Olmrová,J.1986. Průhledy do dětství. Praha: Avicenum. Bronfenbrenner, Urie 1970. Two Worlds of Childhood. U.S. and U.S.S.R. New York:Russel Sage Foundation. Hockey,J.-Allison,J.1993. Growing Up and Growing Old. Ageing annd Dependency in Life Course. London: Sage Publications. James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. Constructing and Reconstructing Childhood. Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. London, Washington:Falmer Press. Jenkins, Henry ed. 1998. The Childrens Culture Reader. New York and London:New York University Press. Jenks,Ch. 1996. Childhood. London and New York: Routledge. Kovařík,J.1991. Dětství jako sociální jev. Bratislava:VÚPSV. Lipovetsky,G.1999. Soumrak povinnosti. Praha:Prostor
- Assessment methods (in Czech)
- závěrečná zkouška je písemná
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2003, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2003/SOC455