PSY205 How (not) to communicate with people

Faculty of Social Studies
Autumn 2005
Extent and Intensity
1/1. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Radana Farkašová (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Radana Šrubařová
Timetable
Fri 14. 10. 9:00–17:00 U23, Sat 15. 10. 9:00–17:00 U23, Fri 11. 11. 9:00–17:00 U23
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Teoreticko-praktický seminář seznamuje s komunikací v rámci přístupu zaměřeného na člověka. Zakladatelem tohoto humanistického přístupu v psychoterapii a poradenství, jakož i v tzv. encountrových skupinách a při supervizi je nejpopulárnější americký psycholog C.R.Rogers. V průběhuhu kurzu má student možnost poznat tento přístup na základě cvičení a vlastních zkušeností ve skupině a porozumět tak práci s klienty, jakož i zlepšené komunikaci a vztahům v oblastech rodiny, zaměstnání, školství i jinde.
Syllabus (in Czech)
  • 1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka jeho jedinečnost a historický vývoj. Základy komunikace příklady chybné kommunikace v rodině. Klíčové pojmy vztahu a komunikačního procesu (Rogersovské proměnné), akceptace (positiv regard), empatické porozumění, autenticita. Problémy těchto proměnných, podmínky procesu, cvičení aktivního naslouchání. Komunikace ve skupině, skupinový proces, jeho začátek a vývoj. 2. blok: Základní teoretické pojmy psychických procesů podle C.Rogers: funkce self v komunikačním procesu, inkongruence, introjekce, podmínky hodnocení, organizmická zkušenost, aktualizační tendence, fully functioning person. Řešení konfliktu ve skupině. Vypracování daného tématu v týmu a prezentace. Demonstrace poradenského rozhovoru. 3. blok: Skupinový proces. Prezentace písemné práce (10 minut). Aplikace směru v jiných odvětvích: komunikace ve školství, managementu, rodině, výchově, pedagogice. Spojitost přístupu zaměřeného na člověka s emocionální inteligencí. Ukázka práce C.Rogerse a R.Tausche na videu (v němčině a angličtině). Shrnutí zkušeností z výuky.
Literature
  • NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 pp. ISBN 80-86598-69-1. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin, 1961, 420 p. info
  • ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Der neue Mensch. Translated by Brigitte Stein. 6. Aufl. Stuttgart: Klett-Cotta, 1997, 209 s. ISBN 3608952306. info
  • ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
  • ROGERS, Carl R. Die nicht-direktive Beratung :Counseling and Psychotherapy. München: Kindler, 1972. ISBN 3-463-02176-5. info
  • ROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997, 265 s. ISBN 80-967832-0-3. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Die klientenzentrierte Gesprächspsychotherapie. Edited by Nicholas Hobbs - Elaine Dorfman - Thomas Gordon, Translated by Erika N. 14. Aufl. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 2000, 473 s. ISBN 3596421756. info
  • ROGERS, Carl R. Entwicklung der Persönlichkeit :Psychotherapie aus der Sicht eines Therapeuten. Translated by Jacqueline Giere. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1961, 409 s. ISBN 3-12-906880-5. info
  • ROGERS, Carl R. A way of being. Edited by Irvin D. Yalom. Boston: Houghton Mifflin company, 1995, xviii, 395. ISBN 0-395-75530-1. info
  • ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Therapeut und Klient : Grundlagen der Gesprächspsychoterapie. Edited by Wolfgang M. Pfeiffer, Translated by Ute Seeßlen. 14. Aufl. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1999, 234 s. ISBN 3596422507. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Die nicht-direktive Beratung. Translated by Erika Nosbüsch. 9. Aufl. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1999, 359 s. ISBN 3596421767. info
  • ROGERS, Carl R. Sposób bycia. Translated by Maciej Karpiński. Wyd. 1. Poznań: Dom wydawniczy Rebis, 2002, 405 s. ISBN 83-7120-950-9. info
Assessment methods (in Czech)
Podzimní semestr akad. r. 2005/6. Bloková výuka 3 x za semestr, celk. 30 vyuč. hodin. Učebna 23 Termíny: pátek a sobota (14.10., 15.10, 11.11) od 9.00 do 17.00 hod. Závěrečný pohovor: (termin bude upřesněn) skládá se z vlastního hodnocení (co jsem přispěl(a) ve skupině), zhodnocení písemných prací a závěrečného zhodnocení lektorem. Max. počet = 22. Kurz probíhá v rámci cvičení a částečně procesů encontrových skupin podle C.Rogerse. Podmínkou udělení je minim. 75 % účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu a orientovanost ve vybrané literatuře (stačí jedna kniha od C. Rogerse). Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce o obsahu asi 6 stran volně zvoleného tématů výuky a dané originální literatury od C. Rogerse nebo překladu. Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí též dvě jiné písemné práce. Práce mohou být vypracovány týmově (tým 2 až 3 studenti), práce pak obsahuje ca 10 až 12 stran.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Teacher's information
http://members.aon.at/nykl/
The course is also listed under the following terms Autumn 2004.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2005/PSY205