SOC400 Science, technology and politics

Faculty of Social Studies
Autumn 2005
Extent and Intensity
1/1/0. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Timetable
Tue 12:00–13:30 U34
Prerequisites (in Czech)
Předmět je určen především pro studentky a studenty magisterského studia sociologie na FSS. Je ale otevřený i pro studující ostatních oborů na Masarykově univerzitě. Výhodou je zázemí v sociologické teorii (zejména konstruktivismus).
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem tohoto cyklu přednášek a seminářů je uvést posluchače do problematiky současných vědních studií, jejich obecně-sociologických souvislostí a klíčových témat. Poté, co kriticky probereme konstruktivismus a dekonstrukci, problém reflexivity a některé otázky týkající se sociologie jazyka, probereme historii a současnost sociologie vědy. Zejména se zastavíme u mertonovské školy vědních studií, u silného programu Davida Bloora, u výzkumů vědeckých kontroverzí a u etnografických studií laboratorního života. Zvláštní pozornost budeme věnovat tomu přístupu, kterému se říká teorie sítí-aktérů a který významně ovlivnil nejen rozsáhlé oblasti výzkumu vědeckého života, ale také soudobý sociologický výzkum celé řady dalších fenoménů (identit, ekonomického života, zdravotní péče, moci, umění). Tento přístup je spojený s tzv. pařížskou školou Bruno Latoura a Michela Callona a s britským sociologem Johnem Lawem. V závěrečném bloku přednášek a seminářů budeme rozebírat několik empirických výzkumů, které si všímají jedné z hlavních otázek současných vědních studií, totiž vztahu expertízy a demokracie, vědy a politiky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Konstruktivismus a dekonstrukce; 2. Obrat k jazyku; 3. Problém reflexivity; 4. Mertonovská škola; 5. Kritika Mertona a tzv. silný program (David Bloor); 6. Studia vědeckých rozepří (Harry M. Collins), laboratorního života (Woolar, Latour, Lynch, Knorr-Cetina), vědeckého diskursu (Mulkay), technologických inovací a další; 7. Teorie sítí-aktérů (Bruno Latour, Michel Callon, John Law) a současná STS; 8. Síla a slabost "holých faktů": O devitalizaci sociologickýma očima; 9. O začarovaném kruhu čisté vědy a čisté politiky: Spory o dálniční obchvat Plzně; 10. Ekonomie občanské participace: Spalovna odpadu v Malešicích; 11. Body zvratu a sítě nevratnosti: Plán odpadového hospodářství ČR a opět i dálniční obchvat; 12. Sociologie vědy a soudobá sociologie; (podrobněji viz sylabus).
Assessment methods (in Czech)
Hodnocení vyplyne na základě celkového bodového zisku. Body bude možné získat jednak za aktivní účast v seminárních diskusích, jednak za písemné výstupy (přípravy na semináře a seminární práce). Více viz sylabus.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2005/SOC400