FSS:SOC403 sociology in 20th century - Course Information
SOC403 theoretical sociology of the 20th century
Faculty of Social StudiesAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/1. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Viktor Piorecký (lecturer)
Mgr. Michaela Pyšňáková (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová - Timetable
- Tue 18:00–19:30 U34
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Sociology (programme FSS, N-SO)
- Course objectives
- Teoretická sociologie 20. století Téma: socializace v základních teoretických tradicích semestr: podzim 2004 stupeň: magisterský doba a místo výuky: úterý, 16:00 - 17:40, J51 vyučující: Radim Marada konzultační hodiny: úterý 9:00 11:00 forma kursu: seminář (2 hodiny týdně) zakončení kursu: známkovaný závěrečný esej (konečné hodnocení je současně částečně závislé na hodnocení průběných úkolů: krátké eseje, referát) podmínka udělení zápočtu: pravidelná aktivní účast na seminářích, přednesený referát, splněné průběné úkoly Anotace V podzimním semestru 2004 se kurs zaměří na způsoby, jimi různé teoretické tradice v sociologii tematizují otázku socializace, dospívání, biografických vzorců a mezigeneračních vztahů. Klíčovou výkladovou perspektivou bude paradigma sociální diferenciace moderních společností, je představuje vydělování sociálních kontextů (rodina, práce, vzdělání, politika, partnerská láska, ivotní styl, atd.), v nich se sociálně a kulturně institucionalizuje přechod mezi různými stádii biografického vývoje osobnosti: dětství adolescence mládí dospělost stáří. Toto paradigma si představíme na textech autorů jako Hegel, Durkheim, Parsons, Merton, Eisenstadt, Luhmann. Pozornost budeme věnovat předevím přechodu mezi mládím a dospělostí, jeho sociálním podmínkám a kulturním reprezentacím. V kontextu sociální diferenciace budeme potom posuzovat vybrané ukázky dalích klasických i novějích přístupů ke zvolenému tématu: psychoanalýza (Freud, Erikson, Schelsky), symbolický interakcionismus (Mead, Goffman, Zerubavel), fenomenologie a sociologie vědění (Mannheim, Schutz, Berger a Luckmann), paradigma konfliktu (Collins, Bourdieu), teorie reflexivní modernizace (Beck, Giddens, Inglehart), kulturologické přístupy (Lasch, Melucci, Sennett). Tyto a případně dalí autory si představíme zčásti skrze společnou četbu a zčásti skrze zadané referáty. Kurs má za cíl seznámit studující nejen se základními přístupy ke zvolenému tématu. Toto téma poslouí mj. jako platforma, na ní se ozřejmí některé základní obecné odlinosti mezi různými sociálně vědnými tradicemi a odraz rozdílných paradigmatických přístupů v pojetí daného sociálního fenoménu. Studující tak získají i povechný obraz o klíčových teoretických tradicích moderní sociologie, který jim poslouí k dalí samostatné orientaci a studiu. Zadání referátů bude orientováno na literaturu, v ní jsou zvolená témata přítomna spíe okrajově, tj. jsou obsaena v kontextu jiných otázek: referáty tak mají poslouit 1) k průpravě selektivního čtení zdrojů s ohledem na vlastní tématickou orientaci (pěstování smyslu pro relevanci) a 2) k průpravě schopnosti zasazovat sledovaná témata do kontextu irích sociálních souvislostí. Referáty jsou soustředěny do druhé poloviny semestru. Klíčová slova, která mají napomoci při orientaci v textech zadaných k referátům: socialization, youth, generation, inter-generational relations, generational conflict, maturation, maturity, adulthood, biography, biographical patterns, cognitive socialization, etc. Výsledkem práce na referátech by mělo být i postupné rozíření rejstříku klíčových relevantních slov v rámci skupinové diskuse. __________________________________________________________________________________
- Assessment methods (in Czech)
- seminární kurs (2 hodiny týdně); forma závěrečné zkouky: písemný esej
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on completion of the course: závěrečný esej
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2006/SOC403