FSS:PSY437 Projektivní techniky - Informace o předmětu
PSY437 Rorschach, TAT a jiné projektivní techniky
Fakulta sociálních studiípodzim 2007
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
PhDr. Jan Ženatý (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. - Rozvrh
- každý sudý pátek 12:00–17:40 U23
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se základními principy interpretace projektivních metod. Důraz bude kladen a Rorschachův test a Tématicko apercepční test. Kurz má přispět k rozvoji základních praktických dovedností v používání projektivního přístupu k diagnostice a je východiskem pro postgraduální vzdělávání v obou metodách.
- Osnova
- I.blok: Projektivní metody, historie, projektivní psychologie, projektivní přístup, holistický model diagnostického uvažování. Rorschachova metoda: původní experimenty, biografie, teorie H. Rorschacha a pozdější psychoanalytické a percepčně – kognitivní přístupy. Její variace (Behn-Rorschach, Zulliger). Co nám všechno může sdělit příběh? Vztah mezi životem a příběhem. Historie TAT. Varianty TAT: TAT, CAT, SAT, MAPS, TEMAS, AAC. II.blok: Vývojový přístup k použití ROR a jiných projektivních metod. Vývojová psychopatologie. Intratestové chování a extrapolace do mimotestových situací. Teorie TAT: princip projekce a apercepce, latentní a manifestní, imaginace a realita, apercepční distorze, obecné interpretační postupy, validita a reliabilita TAT, kulturní a genderové souvislosti. III.blok: Popis jednotlivých tabulí ROR a jejich stimulační charakteristiky. Kdy použít TAT. Instrukce. Vyzývací charakter tabulí. IV.blok: ROR: Zásady signování odpovědí. Základní hypotézy týkající se lokalizace, determinant, obsahů a zvláštních fenoménů. TAT: Přehled skórovacích přístupů: Murray, Henry, Tomkins a Tomkinsová, McClleland, Ronan, Bellak, Teglasi V.blok: ROR: Praktické nácviky administrace, pozorovaní zaznamenávání verbálních i neverbálních projevů probanda. TAT: Morální import příběhu v TAT. VI.blok: Zápočet Poznámka: praktická cvičení, rozbor kazuistických fragmentů, apod. budou zařazovány do jednotlivých bloků průběžně
- Metody hodnocení
- Studenti napíší esej o jednom protokolu ROR a jenom protokolu TAT, které jim budou přednášejícími poskytnuty. Využijí znalosti získané v průběhu kurzu (v případě ROR se pokusí o signování) a vlastním studiem. Termín odevzdání: 11.1.2008 do odevzdávarny v IS.
- Informace učitele
- Literatura je uvedena v rozšířené verzi syllabu, který je uložen v organizačních pokynech k předmětu v IS.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2007/PSY437