FSS:SOC713 Sociální exkluze a inkluze - Informace o předmětu
SOC713 Sociální exkluze a inkluze
Fakulta sociálních studiípodzim 2008
- Rozsah
- 2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová - Rozvrh
- Pá 3. 10. 8:15–9:35 U35, Pá 31. 10. 8:15–9:35 U35, Pá 5. 12. 8:15–9:35 U35
- Předpoklady
- Nepředpokládá se předchozí absolvování žádného konkrétního předmětu
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociologie (program FSS, B-SO)
- Sociologie (program FSS, B-SOK)
- Cíle předmětu
- V prvním desetiletí jednadvacátého století se v programových dokumentech Evropské unie stále více hovoří o (sociální) politice, jejímž cílem je kohezivní, nebo také někdy inkluzivní či plně integrovaná společnost. Zatímco v osmdesátých létech minulého století byl diskurs sociální politiky Evropské unie soustředěn kolem konceptu chudoby a zaměstnával ji boj proti ní, v polovině devadesátých let přenesly její programové dokumenty pozornost k boji proti sociální exkluzi a následně k sociální inkluzi. Nejde o nové koncepty, reflexe exkluze a inkluzeje obsažena již v sociologické myšlenkové tradici, kde lze identifikovat vlny zájmu o ně, ať již ve vlastním (vyloučení, odcizení, anomie) nebo inverzním smyslu (identita, solidarita, inkluze, koheze). A nejde ani o nové jevy, které tyto koncepty popisují (vysvětlují, legitimizují). S procesem sociální exkluze se v různých formách setkáváme snad ve všech historických společnostech, stejně jako s vyloučenými jedinci, sociálními kategoriemi i kolektivitami. Odsouvání určitých osob a kolektivit na okraj společnosti či mimo ni představovalo uvnitř společnosti nástroj sociální kontroly a mechanismus udržování konformity jejich členů, sankci uplatňovanou proti všem, kdo zpochybňovali a narušovali její řád (heretici, ale i cizinci). V tomto smyslu také jeden z možných mechanismů formování, obnovování a posilování vlastní identity určité kolektivity, posilování její integrace a koheze i mechanismus redukce sociální nebo dokonce existenciální nejistoty jejích členů. Uvnitř dané společnosti pak představuje sociální vyloučení pro určité skupiny též nástroj prosazení a udržení jejich vlastní hegemonie a dominance v širším společenství této kolektivity. Konstrukce hegemonie totiž zahrnuje též vyloučení konkurenčních skupin a diskursů. Aby bylo dosaženo v daném společenství identity, poukazuje se ve vlastním diskursu na odlišnost konkurentů a odůvodňuje se tak jejich marginalizace. Formy a míra jejich vyloučení mohou variovat od totálního vyloučení ze společnosti (dokonce i ze společnosti posmrtné jak to dokladují antické prameny – viz například Sofoklés ve své Antigoně, nebo instituce církevní exkomunikace) přes vyhnání a izolaci (fyzickou i symbolickou) až po vyloučení z práv, jež společnost poskytuje svým členům, ze životního standardu v této společnosti obvyklého nebo důstojného či z různých společenských aktivit a forem společenského života. Diskurs soustředěný dnes kolem sociální exkluze soustřeďuje pozornost právě na sociální podmínky, jež jsou základem vyloučení jedinců i skupin z přístupu k odpovídajícím materiálním i duchovním zdrojům a právům - zejména sociálním (příčiny), na procesy jejichž prostřednictvím jsou jedinci a skupiny vylučováni ze sociálních sítí a komunit a v neposlední řadě i na situaci takto vylučovaných jedinců/domácností, skupin a komunit (nerovnost životních šancí a vyloučení ze žádoucí kvality života), ale na polarizaci společnosti, na sociální desintegraci a oslabení sociální koheze, jež představují důsledky sociální exkluze pro širší společenství (důsledky). A to v určité struktuře těchto důsledků (dimenze). Máme na mysli existenci především ekonomického, politického, kulturního, či symbolického vyloučení. Základní literatura je uvedena v podrobném sylabu, který je umístěn ve studijních materiálů IS. Všechny důležité dodatky a materiály budou v průběhu kursu taktéž zavěšovány do studijních materiálů IS.
- Osnova
- 1. lekce: Svět(y),kde žijeme a nevinnost jeho(jejich) pojmenování? 2. lekce: Co jsou sociální problémy a jak se k nim má sociologie stavět: neutrální, angažovaná nebo služebná? 3. lekce: Integrace, koheze: bát či nebát se – to je otázka (proč usilovat o integraci a v čem je riziko tohoto úsilí). 4. lekce: Exkluze – jak se dobrat definice - od nástroje sociální kontroly ke zdroji ohrožení jedince a společnosti. 5. lekce: Exkluze, inkluze, koheze: diskurs a realita. inkluzivní étos diskursu evropské unie a problémy diskursivní transformace. 6. lekce: Chudoba a exkluze spojená s chudobou. 7. lekce: Spojuje nás trh práce nebo rozděluje? Nezaměstnanost, marginalizace, flexibilita nebo flexicurita 8. lekce: Územní aspekty exkluze a kultura chudoby. 9. lekce: Cizinic - jiná identita: sociálně vylučované skupiny. 10. lekce: Migrace. 11. lekce: Různé formy integrace a multukulturální společnost - řešení nebo iluze? 12. lekce: Sociální stát – redistributivní strategie inkluze. 13. lekce: Regulace trhu práce – alternativní inkluzivní. 14. lekce: Underclass, proletariát, prekariát. Dodatek: Totální instituce.
- Literatura
- Percy-Smith Janie. 2004. Policy Responses to Social Exclusion. Towards Inclusion?. Maidenhead: Open University Press.
- The Truly Disadvantaged
- Etzioni Amitai. 2005. „Bookmarks for Public Sociologists“. The British Journal of Sociology, 56(3):373-378.
- Ringen Stein. 2003. „Evropa na pokraji úpadku: kam až může vést populační krize.“ Sociologický časopis, 39(4):551-560.
- Burawoy Michael. 2005. „For Public Sociology: 2004 presidential address“. American Sociological Review, 70(1):4-28.
- Lewis Oskar. 1966. „The Culture of Poverty“. Scientific American, 215(4):19-25.
- DAHRENDORF, Ralf. Hledání nového řádu : přednášky o politice svobody v 21. století. Translated by Miloš Havelka. Vyd. 1. Litomyšl: Paseka, 2007, 141 s. ISBN 9788071857198. info
- MARADA, Radim. Etnická různost a občanská jednota. první. Brno: CDK, 2006, 297 s. ISBN 80-7325-111-6. info
- BECK, Ulrich. Riziková společnost : na cestě k jiné moderně. Translated by Otakar Vochoč. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 431 s. ISBN 8086429326. info
- GIDDENS, Anthony. Třetí cesta a její kritici. Translated by Adéla Vopěnková. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2004, 182 s. ISBN 8020412085. info
- MAREŠ, Petr. Marginalizace, sociální exkluze. In Menšiny a marginalizované skupiny v České republice. Brno: Masarykova univerzita a Georgtown, 2002, s. 9-21. Neuceden. ISBN 80-210-2791-6. info
- GIDDENS, Anthony. Třetí cesta : obnova sociální demokracie. Translated by Kateřina Gregorová. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2001, 149 s. ISBN 8020409068. info
- MAREŠ, Petr. Chudoba, marginalizace, sociální vyloučení. Sociologický časopis. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2000, roč. 36, č. 3, s. 285-297. ISSN 0038-0288. info
- BECK, Ulrich. The brave new world of work. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2000, v, 202 s. ISBN 0-7456-2397-2. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
- MAREŠ, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: SLON - Sociologické nakladatelství, 1999, 248 s. ISBN 80-85850-61-3. info
- ESPING-ANDERSEN, Gosta. The three worlds of welfare capitalism. 4. ed. Cambridge: Polity Press, 1996, 248 s. ISBN 0-7456-0796-9. info
- When work disappears : the world of the new urban poor. Edited by William Julius Wilson. 1st ed. New York: Distributed by Random House, Inc., 1996, xxiii, 322. ISBN 0679724176. URL info
- Metody hodnocení
- Konzultace a výklad, plnění týdenních úkolů a semestrální práce. Zkouška písemná.
- Informace učitele
- Petr Mareš is Professor in the Sociology Department. His office is in room 3.64 in the FSS building, and his office hours will be posted at the start of each semester.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Kurs je určen pro posluchače kombinovaného studia, a má proto specifický způsob vyuky.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2008/SOC713