FSS:SPP405 Evaluační výzkum - Informace o předmětu
SPP405 Evaluační výzkum
Fakulta sociálních studiípodzim 2009
- Rozsah
- 1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Klára Šmídová (pomocník)
Mgr. Iveta Zelenková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Miroslav Suchanec, Ph.D., M.Sc. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 14:00–15:40 exP52
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SPP405/02: Čt 8. 10. až Pá 18. 12. každý sudý čtvrtek 10:55–11:40 P22
SPP405/03: Čt 8. 10. až Pá 18. 12. každý lichý čtvrtek 10:00–10:45 P22
SPP405/04: Čt 8. 10. až Pá 18. 12. každý lichý čtvrtek 10:55–11:40 P22 - Předpoklady
- Uvod do Metodologie sociálních věd, Statistika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Personální management a organizační rozvoj)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální politika)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální práce)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Trh práce, politika zaměstnanosti a rozvoj lidských zdrojů)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu získají studenti znalosti a schopnosti provádět výzkumné aktivity v rámci analýzy a řízení sociálních programů a služeb sociální práce. Předmět nabízí schopnosti nezbytné pro přípravu, provedení a využití evaluace procesu i výsledku intervencí. Tyto schopnosti jsou předpokladem zvyšování kvality sociálních intervencí a tvořivého řešení nových problémů v praxi.
- Osnova
- Program kursu sestává ze čtyř relativně samostatných bloků přednášek a seminářů. Blok A se zabývá definicí podstaty evaluačního výzkumu, blok B se zabývá výkladem jednotlivých evaluačních strategií a modelů, které se od sebe liší mírou zapojování evaluace do řešení praktických problémů sociální práce a sociálních programů. Blok C seznamuje s evaluačními procedurami, které se liší podle oblasti (fáze) programu, na kterou se zaměřují. Blok D se zabývá vybranými aktuálními otázkami evaluačního výzkumu, které se často diskutují v evaluační praxi, Patří k nim otázky validity poznatků, spojování kvantitativních a kvalitativních výzkumných strategií, problém výběru předmětu a objektu výzkumu. Témata:
- - Sociálněvědní výzkum a evaluace
- - Hodnotící kritéria a standardy evaluačního výzkumu
- - Teorie sociálního programu.
- - Model politického cyklu a druhy evaluačních procedur
- - Diagnóza sociálního problému
- - Analýza tvorby sociálních programů.
- - Monitorování
- - Procesní evaluace
- - Hodnocení vlivu a efektivnosti sociálních programů
- - Kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie
- - Testování validity evaluačních poznatků
- - Posilování užitečnosti
- - Výběry v kvantitativní a kvalitativní výzkumné strategii
- - Kvalitativní metody sběru dat (interview, focus group, konverzační analýza)
- Literatura
- P. Rossi et al. Evaluation. A systematic approach. Sage London 1989
- M.Q. Patton: Qualitative Research and Evaluation Methods. SAGE London 2002
- Chen. H. Theory driven Evaluations . Sage, London 1990
- Výukové metody
- Teoretická příprava, domácí cvičení, individuální a skupinové projekty, diskuse na seminářích.
- Metody hodnocení
- 1 písemný test, esej, seminární teze během semestru, ústní zkouška, skupinové seminární projekty
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2009/SPP405