ZUR714 Media Ethics

Faculty of Social Studies
Autumn 2009
Extent and Intensity
0/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Svatava Navrátilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Timetable
Fri 9. 10. 10:00–11:30 exP21, Fri 6. 11. 10:00–11:30 exP21, Fri 4. 12. 10:00–11:30 exP21
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 15 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The course will enable students to get a basic knowledge of the journalistic profession and the professional culture in the context of the Czech media system. It will introduce the journalistic ethics as part of one of the philosophical disciplines.
Syllabus (in Czech)
  • Fakulta sociálních studií Masarykovy Univerzity Kombinované studium 2006/2007 (podzim) Katedra mediálních studií a žurnalistiky FSS, Gorkého 7, 602 00 Brno Název kurzu: ÚVOD DO ŽURNALISTICKÉ ETIKY (ZUR714) Garant: Svatava Navrátilová, Ph.D., e-mail: snavrati@fss.muni.cz, snavratilova@centrum.cz Cíl kurzu: Cílem kurzu je pomocí tří tématických přednášek, studia předepsané literatury a psaní samostatných esejů přinést základní orientaci v problematice žurnalistického povolání, profesní etiky a aplikované etiky jako součásti jedné z filozofických disciplín. Zakončení kurzu: Zkouška se koná formou kolokvia. Podmínkou účasti na kolokviu je vypracování závěrečné eseje a její odevzdání nejpozději týden před zvoleným termínem zkoušek (stanovených studijním oddělením pro kombinované studium) a dále přijetí všech zadaných písemných prací a úkolů. Konzultace: osobně v konzultačních hodinách garanta kurzu nebo podle dohody, mailem průběžně po dobu podzimního semestru. Organizace kurzu: Práce za I. –III. blok studenti zasílají průběžně prostřednictvím odevzdávány v IS. Podmínkou pro možnost vykonat závěrečné kolokvium je splnění všech zadaných úkolů před prvním vyhlášeným termínem zkoušky. Zadané úkoly je třeba vypracovat v předepsaném rozsahu, přílohy se do předepsaného rozsahu nezapočítávají, ale je k nim přihlíženo při celkovém hodnocení úkolu. Zkouška: v termínech podle harmonogramu studijního oddělení. Výsledná známka je dána průměrem ohodnocení závěrečné eseje a prezentačního výkonu na kolokviu. A. OBSAHOVÉ A ČASOVÉ ROZVRŽENÍ KURZU I. BLOK. V prvním bloku absolvují studenti úvodní přednášku na téma místo profesní žurnalistické etiky v mediálním prostředí a krátký vhled do základních pojmů. Samostatným studiem a prvním úkolem je přednáška doplněna o možnost ujasnit si rozdíl mezi etikou jako součástí filozofického myšlení a její aplikovanou podobou, kterou představuje praktická disciplína konkrétního oboru. Výklad základních pojmů etika, morálka, mravnost, étos. Deskriptivní a normativní etika. Aplikovaná etika. Studijní úkol č. 1.: Napište esej na téma etika v dějinách myšlení o morálce. Struktura práce: a) výklad pojmů etika a morálka b) pojetí etiky konkrétní osobnosti (filozof, politik apod.) nebo tezí filozofického směru, jehož součástí jsou etické otázky c) možné paralely či vztah (inspirace) zvolené osobnosti či směru k žurnalistické etice. Rozsah: 3–4 normostrany Literatura a zdroje: BRÁZDA, Radim: Úvod do srovnávací etiky. KLP, Praha 1998, s. 29–114. SCRUTON, Roger: Průvodce inteligentního člověka filosofií. Barrister&Principal, Brno 2003, s. 91–114. ARISTOTELES: Etika Níkomachova. Nakladatelství Petr Rezek, Praha 1996, s. 25–66. BRÁZDA, Radim: Srovnávací etika. KLP, Praha 2002, s. 34–88. BRÁZDA, R.–JEMELKA, P.–LUŽNÝ, D.–SEKERÁK, J.: Vybrané problémy soudobé etiky. Masarykova univerzita, Brno 1993, s. 1–114. II. BLOK Druhý blok je uveden přednáškou na téma proměny žurnalistické profese. Identita, regulace a samoregulace, dilemata mediálních profesí. Během druhého bloku zpracují účastníci kurzu opět jeden úkol. Studijní úkol č. 2. Esej na téma Být či nebýt novinářem v rozsahu 3 normostran. Reflektujte problémy současných mediálních profesí podle literatury, obsažené v čítance ke kurzu nebo aktuálních diskusí v médiích. Pokud máte vlastní zkušenosti z výkonu žurnalistického povolání a příbuzných oborů (např. Public Relations), mohou sloužit jako východisko pro reflexi na téma profesní etiky. Rozsah: 3–4 normostrany Literatura a zdroje: LIPOVETSKY, G.: Soumrak povinnosti. Prostor, Praha 1999, s. 254–268. KUNCZIK, Michael: Základy masové komunikace, Karolinum, Praha 1994, s. 63–105. McNAIR, Brian: Sociologie žurnalistiky, Portál, Praha 2004, s. 64–83. VYBÍRAL, Zbyněk: Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci, Portál, Praha 2003, s. 111–119. SLONKOVÁ, S.–KUBÍK, J.: Tíha olova, Pragma, Praha 2001, s. 1–59 a 247–291. BERNSTEIN, C.–WOODWARD, B.: Všichni prezidentovi muži, BB art, Praha 2002, s. 1–41 a 305–312. III.BLOK Závěrečná přednáška je věnována nejznámějším kauzám z praxe novinářských profesí a typologii samoregulačních institucí v médiích. Je úvodem k třetímu samostatnému úkolu. 3. úkol: Vyberte jednu samoregulační instituci v českém, evropském nebo světovém prostředí a napište její portrét. Struktura práce: a) typ instituce (profesní, zaměstnavatelská, občanská apod.) b) zaměření, pravomoce a činnosti c) historie a nejdůležitější kauzy. Rozsah: 3–4 normostrany Literatura a zdroje: Bech-Karlsen, Jo: Být při tom. Reportáž jako metoda a žánr, Institut for NORDESTRENG, Kaarle: Ethics and Professional Codes in Journalism: New Rules for the 21th Century. In: Changing Media and Communications. Ed. by Y.N. Zassoursky and Elena Verbanova. Faculty of Journalism/Publisher ICAR, Moscow 1998. s. 113–129. Příklady etických kodexů a samoregulační praxe: Rezoluce Rady č. 1003 o etice žurnalistiky z r. 1993 Etický kodex novináře Syndikátu novinářů ČR z r. 1999 Etický kodex čas. Týden z r. 1998 a Etický kodex novináře MF DNES z r. 2002 Etické kodexy ze Slovenska, Maďarska a Německa ONO – Organization of News Ombudsmen, PCC – Press Complain Commission ZKOUŠKA = závěrečná esej+prezentace a diskuse na kolokviu 4. úkol: Závěrečná práce v rozsahu 5–6 normostran je rozšířením některého ze tří dříve vypracovaných úkolů. Jako téma lze zvolit: kauzy, soudní spory v mediálních profesích, novinářské osobnosti nebo problémy a dilemata ovlivňující žurnalistickou etiku aj. podle dohody s vyučující. Přitom je téma zasazeno do obecnějších teoretických souvislostí. Hodnocení závěrečné práce tvoří 2/3 celkového hodnocení (výsledné známky zkoušky). Zbývající 1/3 hodnocení je dána výkonem u kolokvia. Student si může zvolit i jiné, dohodnuté téma, které dosud nezpracovával. Je možné zpracovat téma i ve dvojici s jiným frekventantem tohoto kurzu v přiměřeně rozšířeném rozsahu. Literatura a zdroje: BURTON, G.–JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Barrister&Principal, Brno 2001, s. 115–154 a 279–310. BARTOŇ, Michal: Svoboda projevu a její meze v právu České republiky. Linde, Praha 2002, s. 77–99 a s. 137–147 a 220–305. KOVAŘÍKOVÁ, Dana: Role televizního vysílání veřejné služby v současném evropském kontextu. In: Média a realita 2002. Sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno, s. 214–236. NAVRÁTILOVÁ, Svatava: Mediální sféra české společnosti po roce 1989: Normativní a axiologické aspekty. In: Média a realita 2003. Sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno, s. 255–282. B. LITERATURA KE KURZU A POŽADAVKY NA KURZ CELKEM Základní: Úvod do žurnalistické etiky. ZUR 714. Soubor textů do kurzu. Katedra mediálních studií a žurnalistiky FSS MU. Brno 2004 Doplňující: Všeobecné příručky k dějinám filozofie, etického myšlení, slovníky etiky nebo filozofie a sociologie, které obsahují potřebná slovníková hesla pro zvolená témata. Celkem (základní literatura) ke čtení 412 stran čítanky (souboru textů do kurzu). Soubor textů je v tištěné podobě v prodeji v knihkupectví na FSS MU, Joštova 10, přízemí a k prezenčnímu studiu ve studijních materiálech v knihovně FSS. E-learnigová podoba kurzu v pilotní podobě bude průběžně doplňována a aktualizována.
Literature
  • C. LITERATURA A ZDROJE MIMO ČÍTANKU
Assessment methods
three assignments (to three thematic blocks)
one final essay (argued as a colloquium)
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2009/ZUR714