SPP002 Teorie sociální práce 2

Fakulta sociálních studií
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 15 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V kurzu se budeme zabývat rekonceptualizací myšlenek „reflektivní praxe“ v sociální práci. Reflektivní/reflexivní praxe často znamená schopnost sociálního pracovníka rozkrývat vlastní pocity a motivace, nebo v opačné polaritě schopnost vnímat strukturálně opresivní tlaky, jejichž (aktivní) součástí může být sociální pracovník. Reflexivita má řadu typů či složek, s nimiž se v kurzu seznámíme.
Hlavní cíle kurzu:
- porozumění pojmu reflektivní praxe;
- rozlišení pojmů reflexivní a reflektivní;
- vymezení různých variant reflexivního a reflektivního myšlení;
- osvojení si různých metod reflexe a sebereflexe;
- zakomponování reflexivity do osobní výbavy
Osnova
  • - Pavaha reflexe a praxe;
  • - Příprava na reflexi;
  • - Taylorův model reflexe;
  • - Typy reflexe;
  • - Technická reflexe;
  • - Praktická reflexe;
  • - Emancipační reflexe;
  • - Reflexivní praxe a výzkum;
  • - Reflexe jako celoživotní program
Literatura
  • THOMPSON, Sue. The critically reflective practitioner. Edited by Neil Thompson. 1st pub. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 183. ISBN 9780230573185. URL info
  • TAYLOR, Beverley J. Reflective practice : a guide for nurses and midwives. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2006, xi, 226. ISBN 0335217427. info
  • REDMOND, Bairbre. Reflection in action : developing reflective practice in health and social services. Aldershot, Hants: Ashgate, 2004, 163 s. ISBN 075463356X. info
  • TAYLOR, Carolyn a Susan WHITE. Practising reflexivity in health and welfare :making knowledge. 1st pub. Buckingham: Open university press, 2000, x, 229 s. ISBN 0-335-20518-6. info
  • Reflective learning for social work : research, theory and practice. Edited by Nick Gould - Imogen Taylor. Hants: Aldershot, 1996, viii, 167. ISBN 9781857423204. info
  • SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner : how professionals think in action. Aldershot: Ashgate, 1991, x, 374. ISBN 9781857423198. info
Metody hodnocení
Typ výuky:
- přednáška;
- diskuze;
Ukončení:
- esej (10 tis. slov)
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.