SOC715 Aging

Faculty of Social Studies
Autumn 2014
Extent and Intensity
2/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Dana Sýkorová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Supplier department: Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
¨Kurz uvádí studenty do gerontosociologie, zejména té její části, která se zabývá rodinným kontextem stárnutí a stáří. Primárně je zaměřen na intergenerační vztahy v rodině a tato orientace určuje i výklad sociologických teorií stárnutí, stáří a sociální integrace seniorů, popis demografických trendů a sociálních konsekvencí populačního stárnutí a prezentaci stáří jako sociální konstrukce. Na rozsah a kvalitu kontaktů, vztahů a směny podpory mezi rodinnými generacemi bude nahlíženo jako na rámec, v němž senioři vyjednávají udržení osobní kontroly a autonomie, resp. zvládají vlastní stáří. Probírána bude rovněž negociace vzájemné pomoci s ohledem na zdroje, historii vztahů aj. individuální, rodinné a situační proměnné, „pravidla“ vyjednávání v každodenním životě a v krizích a jeho ambivalentní charakter (viz modely fungování rodinného podpůrného systému). V uvedených tématech se bude prolínat teorie s výsledky relevantních empirických výzkumů.
Syllabus (in Czech)
  • 2.10.2009 1.Úvod: Seznámení s programem kurzu, představení předmětu: Téma stárnutí a stáří v průniku sociologie rodiny a gerontosociologie.
  • 2.Stárnutí a stáří v kontextu demografických změn a transformace rodiny v době pozdně moderní.
  • 3.Sociologické teorie stárnutí a stáří.
  • 4.Teorie příbuzenských vztahů a vzájemné podpory v rodině.
  • 13.11.2009 1.Sociální integrace ve stáří: Neformální sociální sítě seniorů a místo příbuzných v nich.
  • 2.Rodinné vztahy, směna pomoci a podpory a faktory, které je ovlivňují.
  • 3.Rodina jako pilíř coping strategií: zvládání mezních situací a krizí v životě seniorů.
  • 4.Modely rodinných podpůrných systémů. Proces negociace pomoci a podpory. Dilema rodinné a/nebo institucionální péče.
  • 11.12.2009 1.Sendvičová generace. Staří rodiče/prarodiče jako poskytovatelé pomoci a podpory.
  • 2.Stinná stránka kontaktů a vztahů mezi generacemi v rodině: oběti a pachatelé domácího násilí.
  • 3.Rodinná integrace a zdroje podpory singles a bezdětných seniorů.
  • 4.Paradoxy (ambivalence) příbuzenské podpory: Solidarita − konflikt. Osobní autonomie − sociální vazby. Strategie zachování osobní autonomie → ochrany identity → zvládání stáří.
  • 5.Stáří a rodina v 21. století? Závěrečná diskuse.
Assessment methods (in Czech)
PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO ABSOLVOVÁNÍ KURZU 1/ Přečtení povinné literatury, schopnost využít poznatky v diskusi zadaných témat v průběhu semestru, tj. v diskusi k nastudované literatuře a k přednesené látce. 2/ Zpracování konspektu z jednoho vybraného článku či kapitoly knihy, určených na každou konzultaci (v rozsahu 2 normostran). Články, resp. knihy jsou uvedeny v sylabu kurzu − studující si je zapíší na začátku semestru v ISu. Studující zpřístupní konspekt v Poskytovně kurzu SOC175 v ISu nejpozději týden před konáním konzultace. Za konspekt lze získat maximálně 10 bodů. 3/ Na základě prostudované literatury si studující připraví na každou konzultaci otázky k tématu, které bude právě probíráno. Otázky opět zpřístupní v Poskytovně kurzu SOC715 v ISu nejpozději týden před konáním konzultace. 4/ Vypracování eseje o rozsahu 1000 slov. Výběr tématu je určen rámcem níže uvedených studijních okruhů. Literatura, z níž bude studující čerpat, nesmí být omezena na tituly označené za povinné. Alternativně lze zpracovat recenzní stať na některou z knih (viz sylabus). Studující odevzdají text do 11. prosince 2009 do složky Odevzdávárny v ISu. Hodnocena bude obsahová stránka textu (věcná správnost, využití relevantní literatury, samostatnost přístupu autora/ky) a formální stránka, včetně dodržení platné normy pro bibliografické citace dokumentů. Esej bude hodnocena nejvýše 50 body. 5/ Vykonání písemné závěrečné zkoušky, založené na zodpovězení pěti otevřených otázek vycházejících z povinné četby. Podmínkou připuštění ke zkoušce je splnění povinností uvedených v bodech 2−4. Studující se zapíše na zkoušku v ISu v termínu stanoveném do 22. listopadu 2009. Výkon při písemné zkoušce bude hodnocen maximálně 40 body.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Kurs je určen pro posluchače kombinovaného studia, a má proto specifický způsob vyuky.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2014/SOC715