FSS:SPP116 Praxe III - Informace o předmětu
SPP116 Odborná praxe a supervize III, skupinová
Fakulta sociálních studiípodzim 2014
- Rozsah
- 1/1/12. Celkem 156 hodin praxe. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, MBA, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Jaklová Střihavková, Ph.D. (pomocník)
Bc. Lucie Mořkovská, MPP (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 13:30–15:00 U53
- Předpoklady
- !NOW( SPP117 Praxe III )
Studenti, kteří se specializují na předměty sociální práce, v 5. semestru vybírají a zapisují podle vlastního zaměření předmět SPP116, zaměřený na skupinovou sociální práci, nebo SPP117, zaměřený na komunitní práci. Studenti, kteří se specializují na předměty sociální politiky, v 5. semestru povinně zapisují předmět SPP 117, zaměřený na komunitní práci. Praxe probíhá v Brně, výjimky schvaluje katedra SPSP. Studenti začnou navštěvovat praxi tak, aby v době začátku semestru měli "odpraxováno" min. 16 hodin. Volbu praxe je třeba koordinovat se zaměřením praxe (tedy práce se skupinou v případě skupinové sociální práce) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 23 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/23, pouze zareg.: 0/23 - Mateřské obory/plány
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-HE) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-HS)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-KS) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-MS) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-PL) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-PS) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-SO) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-SP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům podpůrné zázemí při výkonu jejich praxí. Studenti se seznamují s metodami sociální práce se skupinou a jejím vyuzitím v praxi. Při tom mohou reflektovat své zkusenosti z praxí. Tak zůstane zachováno propojení teorie a praxe. V rámci předmětu se kromě nových poznatků o moznostech vyuzití skupinových metod sociální práce, úloze (mozostech) sociálního pracovníka dozvědí také o úskalích pomáhající profese a syndromu vyhoření. V rámci kurzu je samozřejmá diskuse konkrétních případů a mozností jejich řesení.
- Osnova
- Časové rozvrzení: 1. Úvod do předmětu. Volba místa praxe. Supervizní kontrakt skupiny. 2. Skupina: typy skupin. Rozlisení skupinová sociální práce, skupinová terapie, sociální práce se skupinou. Zaměření skupin a jejich moznosti pro rozvoj klienta. Skupinová dynamika, Sociální pracovník v dynamice skupinové sociální práce. Komunikační moznosti sociální pracovníka ve skupině, jeho role ve skupině. Techniky a metody skupinové sociální práce 3. Supervizní setkání 4. Možnost individuální supervize 5. Bálintovská skupina. 6. Možnost individuální supervize 7. Supervizní setkání 8. Možnost individuální supervize 9. Bálintovská skupina 10. Dusevní hygiena, prevence syndromu vyhoření a jeho pojem. 11. Etická dilemata a praktické příklady. Diskuse nad problémy z praxí 12. Hodnocení kurzu a praxí. Diskuze a připomínky.
- Literatura
- Principles of Social Psychology (Orig.) : Základy sociální psychologie [Hayes, 1998] : Základy sociální psychologie [Hayes, 2003]. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2., přepracované. Praha: Portál, 2002, 189 s. ISBN 80-7178-642-X. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 2001, 285 s. ISBN 8072620967. info
- BENSON, Jarlath F. Working more creatively with groups. 2nd ed. London: Routledge, 2001, viii, 324. ISBN 0415230381. info
- DOUGLAS, Tom. Basic groupwork. 2nd ed. London: Routledge, 2000, xvi, 146. ISBN 0415224802. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese [Kopřiva, 2000]. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 80-7178-429-X. info
- HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce :metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, vydavatelství a nakladatelství, 1999, 167 s. ISBN 80-902081-8-5. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Povídej-naslouchám. 1. vyd. Praha: Návrat, 1993, 105 s. ISBN 80-85495-18-X. info
- BÚTORA, Martin. Překročit svůj stín : Kluby abstinujících a jiné svépomocné skupiny v pé. Praha: Avicenum, 1992, 234 s. : i. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou semináře skupinové práce, přednášek a diskuse v kruhu. Studenti se připravují četbou zadané literatury, absolvováním praxe, písemnými reflexemi.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončem ústním zápočtem na základě 80% docházky a vypracování písemné reflexe.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2014/SPP116