FSS:SPP117 Praxe III - Informace o předmětu
SPP117 Odborná praxe a supervize III, komunitní
Fakulta sociálních studiípodzim 2014
- Rozsah
- 1/1/12. Celkem 156 hodin praxe. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zuzana Lehotská (cvičící)
Mgr. Daniela Jaklová Střihavková, Ph.D. (pomocník)
Bc. Lucie Mořkovská, MPP (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 8:00–9:30 U33
- Předpoklady
- Studenti, kteří se specializují na předměty sociální práce, v 5. semestru vybírají a zapisují podle vlastního zaměření předmět SPP116, zaměřený na skupinovou sociální práci, nebo SPP 117, zaměřený na komunitní práci. Studenti, kteří se specializují na předměty sociální politiky, v 5. semestru povinně zapisují předmět SPP 117, zaměřený na komunitní práci. Praxe probíhá v Brně, výjimky schvaluje katedra SPSP.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: !now(SPP116) - Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmnět má dva hlavní cíle. Prvním z cílů je uvést studenty do problematiky komunitního přístupu v sociální práci, vytvořit si představy o možnostech tohoto přístupu a kompetencích komunitního sociálního pracovníka. Studentům jsou zprostředkovány teorerické poznatky o komunitní práci a obecné principy této metody. Studenti obvykle společně pracují na komunitním projektu pro vybranou cílovou skupinu.Druhým cílem je naplnění podpůrné a vzdělávací funkce supervize. Propojením obou cílů/rovin dostávají studenti prostor pro reflexi zkušeností z vlastní praxe, nácvik dovedností, seznámení s metodickými postupy. Po ukončení předmětu by student měl být schopen: ovládat základní terminologii v oblasti komunitní sociální práce; vysvětlit role a kompetence komunitního sociálního pracovníka; využít informace a dovednosti k plánování sociálních služeb; diskutovat využití supervize v sociální práci.
- Osnova
- Základní pojmy
- úloha supervize v sociální práci
- typy komunitní práce
- role komunitního pracovníka
- specifické kompetence komunitního pracovníka
- metoda komunitního plánování sociálních služeb
- refexe praxe
- zpětná vazba k průběžným úkolům k praxi
- Literatura
- HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
- STEPNEY, Paul a Keith POPPLE. Social work and the community : a critical context for practice. New York: Palgrave Macmillan, 2008, x, 201. ISBN 9781403991263. info
- HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce :metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, vydavatelství a nakladatelství, 1999, 167 s. ISBN 80-902081-8-5. info
- GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Translated by Karel Müller. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 195 s. ISBN 80-85850-62-1. info
- HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 221 s. ISBN 80-85850-45-1. info
- POPPLE, Keith. Analysing community work :its theory and practice. 1st pub. Buckingham: Open University Press, 1996, x, 131 s. ISBN 0-335-19408-7. info
- Velký sociologický slovník. Sv. II, P-Ž. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, s. 749-162. ISBN 80-7184-310-52. info
- Velký sociologický slovník. Sv. 1, A-O. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 747 s. ISBN 80-7184-164-11. info
- Výukové metody
- Typ výuky: teoretická příprava, diskuse, cvičení, průběžné úkoly, denník praxe, skupinová supervize, individuální supervize.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: hodnocení pracovních listů, esej, skupinová reflexe, individuální reflexe praxe, denník praxe, individuální supervize, hodnocení vedoucím praxe.
- Informace učitele
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2014/SPP117