PSY112 Metodologie psychologického výzkumu

Fakulta sociálních studií
podzim 2015
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Hašková (cvičící)
Mgr. Lenka Maruniaková (cvičící)
Mgr. Jan Širůček, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každé sudé pondělí 8:00–9:30 exP21, každé sudé pondělí 11:30–13:00 U23
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY112/SA: každé sudé pondělí 9:45–11:15 U23, K. Hašková, S. Ježek, J. Procházka, M. Vaculík
PSY112/SC: každé liché pondělí 8:00–9:30 U23, K. Hašková, S. Ježek, J. Procházka, M. Vaculík
PSY112/SD: každé liché pondělí 9:45–11:15 U23, K. Hašková, S. Ježek, J. Procházka, M. Vaculík
Předpoklady
PSY117 Statistická analýza dat
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy psychologického výzkumu, a to jak z aspektu produkčního (tj. realizace výzkumu), tak konzumentského (tj. posouzení výzkumu). Předmět zprostředkuje studentům poznatky nezbytné k realizaci a posouzení výzkumného projektu. Po jeho absolvování budou účastníci schopni navrhnout a realizovat výzkumný projekt se všemi náležitostmi – formulovat výzkumný cíl, výzkumné otázky, hypotézy, zvolit adekvátní výzkumný design, vybrat vhodné metody sběru dat, metody výběru zkoumaných osob, zacházet s prameny, zacházet s výsledky a napsat výzkumnou zprávu. Pro účely případného profesního využití budou také schopni posoudit přednosti a nedostatky publikovaných výzkumů.
Osnova
  • Předmět tvoří 6 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají zpravidla jednou za 14 dní.
  • 1. Jak se dělá psychologický výzkum?
  • 2. Jak získat informace, po kterých toužíme?
  • 3. Jak zajistit, abychom dostali spolehlivé a důvěryhodné odpovědi?
  • 4. Jak vybrat lidi (a chování) do výzkumu?
  • 5. Jak se podělit o své výsledky? Povinná literatura
  • Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. (Jak zkoumat lidskou duši). Praha: Portál.
  • Goodwin, C. J. (2008). Research in Psychology: Methods and Design. 5. ed. NJ: Wiley & Sons Inc.
  • Doplňující literatura
  • Anzenbacher, A. (1990). Úvod do filozofie. Praha, SPN.
  • Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001). Evaluating, doing and writing research in psychology. A step-by-step guide for students. Thousand Oaks: Sage.
  • Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001). Evaluating, doing and writing research in psychology. A step-by-step guide for students. Thousand Oaks: Sage.
  • Bem, D. J. (1995). Writing a Review Article for Psychological Bulletin. Psychological Bulletin, 118, 172 - 177.
  • Bem, D. J. (2003). Writing the empirical journal article., [staženo 15.8.2006]. Dostupné z www: http://dbem.ws/WritingArticle.2.pdf.
  • Booth, W. C., Colomb, G. G., Williams, J. M. (2003). The craft of research. Chicago: University of Chicago Press.
  • Bradburn, N., Sudman, S., Wansink, B. (2004). Asking questions. The definitive guide to questionnaire design - for market research, political polls and social and health questionnaires. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Coolican H. (1994). Research methods and statistics in psychology. London, Hodder & Stoughton (i v pozdějších vydáních).
  • Disman, M. (1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum.
  • Dunbar, G. (2005). Evaluating research methods in psychology. A case study approach. Malden: Blackwell.
  • Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido.
  • Kerlinger, F. (1972). Základy výzkumu chování. Praha, Academia.
  • Miovský, M (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
  • Robson, C. (1993). Real world research. A resource for social scientists and practitioner - researchers. Oxford, Blackwell Publishers Ltd.
  • Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. (2003). Research Methods in Psychology. New York, McGraw-Hill Publishing.
  • Schachter, D. L. (2003). Sedm hříchů paměti. Jak si pamatujeme a zapomínáme. Praha: Paseka.
  • Smith, R. A., Davis, S. F. (2006). The Psychologist as a Detective: An Introduction to Conducting Research in Psychology. Pearson Prentice Hall, New Yersey.
  • Sommer. B., Sommer, R. (1997). A practical guide to behavioral research. Tools and techniques. 4th Ed. Oxford: Oxford University Press.
  • Strauss A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice, Albert.
  • Šanderová, J. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON.
  • Tourangeau, R., Rips, L. J., Rasinski (2000). The psychology of survey response. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Urbánek, T. (2002). Základy psychometriky. Brno: PsÚ AV ČR, PsÚ FF MU.
  • Webb, E. J., Campbell, D. T., Schwartz, R. D., Sechrest, L. (1966). Unobtrusive measures. Nonreactive research in the social sciences. Chicago: Rand McNally.
Literatura
    povinná literatura
  • GOODWIN, C. James. Research in psychology : methods and design. 5th ed. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2007, xxiii, 597. ISBN 9780471763833. info
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
    doporučená literatura
  • SHAUGHNESSY, John J., Eugene B. ZECHMEISTER a Jeanne S. ZECHMEISTER. Research methods in psychology. 7th ed. Boston: McGraw-Hill, 2006, xiv, 578. ISBN 0071116559. URL info
Výukové metody
Předmět tvoří 7 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají zpravidla jednou za 14 dní.
V průběhu semestru pracují studenti na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou plněny formou týmové i individuální práce, jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
Metody hodnocení
ÚKOL 1: Najdi výzkumnou podporu
Na tomto úkolu pracují týmy studentů. Účelem úkolu je vyjasnění toho, co se míní vědou a především výzkumnou podporou určitého tvrzení.
Týmy mají za úkol najít dostatek vědeckých argumentů (empirickou podporu) pro kvalifikované přijetí nebo odmítnutí určitého tvrzení. S tvrzením budou studenti seznámeni na prvním semináři.
Výstupem tohoto úkolu je: a) písemný dokument v rozsahu 1 – 2 normostrany (1800 – 3600 znaků včetně mezer) obsahující přehled argumentů a seznam použité literatury, dokument bude odevzdán k níže uvedenému termínu
b) prezentace argumentů na semináři: prezentace bude obsahovat souhrn argumentů pro a proti danému tvrzení a aktuální přesvědčení studentů o jeho ne/platnosti (délka prezentace: 5 minut, doporučujeme využít podklady v podobě powerpointové prezentace v rozsahu 1 strana)
ÚKOL 2: Realizace výzkumného projektu
Na tomto úkolu pracují týmy o velikosti 4 - 5 studentů. V průběhu semestru mají týmy studentů za úkol navrhnout a realizovat výzkumný projekt včetně fáze sběru dat. Jednotlivé kroky návrhu a realizace jsou zadávány jako úkoly na seminářích.
Součástí plnění tohoto úkolu je odevzdání částí projektu v dohodnutých termínech a pravidelná prezentace jednotlivých kroků výzkumu na seminářích.
Hlavními výstupy tohoto úkolu jsou jednotlivé prezentace na seminářích, zpráva v požadované struktuře a nasbíraná data. Data je nutné odevzdat v elektronické jako datovou matici.
Projekt je bodově hodnocen. Bodové hodnocení je součástí výsledného hodnocení v předmětu.
ÚKOL 3: Oponentský posudek výzkumného projektu
Na tomto úkolu pracuje každý student samostatně. Úkolem je vytvořit oponentský posudek zadané výzkumné zprávy. Struktura pro tvorbu posudku je studentům představena na semináři a obsahuje ji také šablona pro psaní oponentského posudku, která je umístěna ve studijních materiálech předmětu.
Posudek je hodnocen přijat / nepřijat.
Zkouška
Předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou podobu. Výsledek zkoušky je bodově hodnocen v rozsahu 0 - 50 bodů. Minimální počet bodů je 25.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (50%) a výkonem při zkoušce (50%).
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.