SPP703 Teorie a metody sociální práce
Fakulta sociálních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, MBA, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a teoretickými východisky sociální práce. Kurz studenty uvede do soudobých teoretických modelů sociální inter-vence (sociální práce) a naznačí jim možnosti jejich praktické aplikace. Studenti získají představu o sociální práci jako o multiparadigmatickém oboru, jehož podstatným rysem je integrující přístup k poznávání i k praktické činnosti. Autor kurzu vychází z teze, že sociální problémy člověka, skupin nebo společenství lze různými způsoby vysvětlovat (konceptualizovat a interpretovat), k praktické pomoci je však třeba použít takový postup, který situaci reálně pozitivně ovlivní (volba přístupu tedy není libovol-ná). V praxi je proto také často nutné uplatňovat několik postupů souběžně nebo následně.
- Osnova
- A) Struktura konzultací 1. SETKÁNÍ Úvod do studia, plán a způsob výuky kurzu. Požadované studijní materiály. Výstupy a zpětné vazby. Uvedení do tématu. 2. SETKÁNÍ Přednášející probírá vybrané teorie sociální práce dle syllabu. 3. SETKÁNÍ Přednášející probírá vybrané teorie sociální práce dle syllabu. B) Struktura lekcí 1. lekce Organizace kurzu (Úvod do studia, plán a způsob výuky kurzu. Požadované studijní materiály. Výstupy a zpětné vazby.) 2. lekce Úvod do sociální práce 3. lekce Psychosociální přístup 4. lekce Humanistické a existenciální teorie 5. lekce Sociálně-psychologické a komunikační modely, systemický a narativní přístup 6. lekce Kognitivně-behaviorální teorie 7. lekce Přístup orientovaný na úkoly 8. lekce Krizová intervence 9. lekce Sociální práce se skupinami 10. lekce Komunitní sociální práce 11. lekce Antiopresivní přístupy 12. lekce Ekologická perspektiva
- Literatura
- Matoušek. O a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001
- Matoušek. O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003
- NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. 1. vyd. Brno: MZ, 2001, 162 s. ISBN 80-903070-0-0. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, přednáška.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá blokově, ve 3 setkáních celého ročníku a v individuálních konzultací studentů k eseji. Zkouška se skládá ze dvou částí: z eseje, který je odevzdáván v půli semestru a z eseje psaném ve zkouškovém období.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Kurz sestává ze tří dvouhodinových konzultací (viz II.A). Během první budou studenti seznámeni s podrobnostmi organizace kurzu a s podmínkami pro jeho absolvování. Základním předpokladem zvládnutí kurzu je vysoká motivace. Celý kurz je doprovázen vlastní četbou. Vedle toho je úkolem účastníků kurzu vypracování projektu řešení případu a zvládnutí závěrečného testu (viz list B). Na základě úspěšného absolvování kurzu bude studentovi zkouška. Samozřejmostí je, že po celou dobu kurzu je studentovi k dispozici konzultant.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2017/SPP703