FSS:ZUR273 Digitální fotografie - Informace o předmětu
ZUR273 Základy digitální fotografie
Fakulta sociálních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Petr Lindner (přednášející)
- Garance
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 8:00–9:30 Studio 527
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět primárně přináší osvojení základů práce s digitální zrcadlovkou (nebo bezzrcadlovkou) a také základy fotožurnalistiky v běžné novinářské či publicistické praxi. Student získá znalosti nezbytné teorie fotografie například z pohledu kompozice nebo využití ohniskové vzdálenosti či hloubky ostrosti. Osvojí si technické dovednosti ve smyslu ovládání fotoaparátu pro daný účel. Student nabude znalosti problematiky užití fotografie v rozličných médiích, ve vztahu k layoutu tištěných nebo online médií. Bude umět systematicky archivovat snímky, a také je „popisovat“ ve smyslu metatagů, klíčových slov, ale také samotných popisek k fotografiím. Student získá nezbytné informace o etice ve fotografii, ať už ve vztahu k zobrazovaným skutečnostem nebo z pozice role samotného fotožurnalisty.
- Osnova
- 1. Úvodní seminář: Seznámení s předmětem, s cvičeními a úkoly pro zápočet, včetně jejich zadání a termínů. Krize fotografie v médiích 21. století. Proč digitální zrcadlovku. 2. Základní nastavení fotoaparátu: Velikost a formát obrazových dat. JPEG vs RAW. Vyvážení bílé – teorie a praxe. Citlivost ISO. Proč používat Auto ISO. Jak na redukci šumu. Další nastavení (korekce geometrického zkreslení, korekce vinětace, …). 3. Exponometrie: Správná expozice je základem technicky kvalitní fotografie. Teorie: vztah clona/čas/citlivost. Problematické scény. Korekce expozice. Čtení histogramu. Využití zobrazení přepalů. Expozice s bleskem. Blesk plus přirozené světlo, blesk vs přirozené světlo. 4. Úhel záběru – objektivy a jejich ohniska a světelnost: Význam a působení ohnisek. Využití v praxi. Hloubka ostrosti, světelnost optiky. Vztahy, využití v praxi. Cvičení v hodině: Zaostřování autofokusem. 5. Datový formát RAW: Praktické zpracování fotografií ve formátu RAW. Jak nejlépe využít potenciál tohoto formátu. Cvičení. 6. Kompozice: Jak vidět jako fotograf. Základy kompozice obecně. Zlatý řez, středová kompozice, porušování pravidel. Kompozice ve vztahu ke konkrétním médiím. 7. Světlo ve fotografii: Základní myšlenka: Fotografie = kresba světlem. Jak vidět světlo a jak jej využít. Úhel světla, kontrast, barva – v praxi. Přirozené vs umělé světlo. Jak „zkrotit“ světlo ve svůj prospěch. 8. Portrét: Specifika portrétu pro reportážní praxi a pro rozhovor. Ochrana osobnostních práv. Komunikace s portrétovaným. Foto- a žurnalista v jedné osobě. Práce s ohnisky, hloubkou ostrosti, se světlem. Blesk jako dobrý pomocník i zlý sluha. Kompozice portrétu ve vztahu k portrétované osobě. Cvičení. 9. Reportáž 1: Co je reportážní fotografie (a co není). Význam fotožurnalismu ve 21. století – v době internetu a sociálních sítí. Etika ve fotožurnalistice. Manipulace s fotografií. Ochrana osobnostních práv. Etický kodex vydavatelů a tiskových agentur. Práva fotografa-novináře. Člověčí (lidský) přístup vs. „ostré lokty“. Reportážní fotograf v akci. Akreditace vs. „volné“ focení (na ulici…). Archivace fotografií (software, částečně i hardware). Metadata, hromadné přiřazení informací k fotografiím. Fotografie & popisky. Význam a pravidla popisek. Typografie popisek. 10. Reportáž 2: Technika fotografování reportáže. General news vs. Spot news – fotografování v předem naplánovaných (a naplánovatelných) podmínkách vs. nepředvídatelné akce. Funkce moderních fotoaparátů důležité pro pořizování reportážních snímků. Ohniska. Blesk. Expozice – jak je využít v praxi. Cvičení. 11. Vyhodnocení 1. úkolu: Diskuze, zpětná vazba. 12. Vyhodnocení 2. a 3. úkolu: Diskuze, zpětná vazba. Doporučení ke zpracování závěrečné práce. 13. Závěrečné kolokvium: Diskuze nad úkoly pro zápočet (a nad celým předmětem). Hodnocení předmětu, závěr předmětu.
- Literatura
- Zpravodajství v médiích | Barbora Osvaldová a kol. | Karolinum Press 2011
- Blesk, Praktické postupy pro digitální fotografii | Tomáš Dolejší | Computer Press 2010
- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
- Manuál pouličního fotografa | David Gibson | Zoner Press 2014
- Zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon
- Naučte se fotografovat dobře – kompozice | Bryan Peterson | Zoner Press 2015
- Portrét - naučte se fotografovat kreativně | Bryan Peterson | Zoner Press
- World Press Photo | https://www.worldpressphoto.org
- Velká kniha reportážní fotografie | Vincent Laforet | Computer Press 2012
- Czech Press Photo | https://www.czechpressphoto.cz
- Výukové metody
- Seminář
- Metody hodnocení
- Zakončeno zápočtem na základě prezentace seminární práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí studijní specializace Digitální média.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2017/ZUR273