PSY537 Pedagogická a školní psychologie II

Fakulta sociálních studií
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. David Macek, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alice Vašáková (přednášející)
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 8:00–11:40 U23
Předpoklady
PSY411 Pedagogická a školní psych I
Předmět pedagogická a školní psychologie II předpokládá znalost zejména vývojové a pedagogické psychologie, školní psychologie I. Tyto poznatky jsou východiskem pro každý tematický okruh, proto je třeba, aby měli studenti adekvátní znalosti z výše uvedených disciplin, případně si je před samotným kurzem zopakovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 13 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/13, pouze zareg.: 0/13, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/13
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie. Studenti s touto profilací jsou upřednostněni.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je vést studenty k aplikaci dosavadních poznatků ve výchovně vzdělávacím procesu a to zejména ve školách. Půjde zejména o témata spojená s vymezením práce školního a poradenského psychologa, prevenci i nápravu poruch chování, učení, pomoc při profesionální orientaci žáků, pomoc při problémech adaptačních a pod. Důraz bude kladen na přímé propojování teoretických poznatků s praktickými. Kurz bude doplňován kazuistikami konkrétních žáků, situací, či intervenčních strategií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
Orientovat se v základní školské legislativě;
Znát a umět přesně popsat roli a význam pozice školního psychologa v systému vzdělávání;
Orientovat se v základních intervenčních strategiích, které školní psycholog ve své práci používá;
Porozumět problematice specifických vzdělávacích potřeb žáků ve školním prostředí;
Rozumět klíčovým otázkami souvisejícím se školním klimatem;
Přemýšlet a pracovat v souladu s základními principy kariérového poradenství;
Orientovat se v složitosti chování a prožívání problémových dětí ve školním kontextu;
Porozumět procesu implementace podpůrných opatření při vzdělávání žáků se specifickými potřebami
Osnova
  • 1. Kontext poskytování poradenských služeb ve škole včetně rámující legislativy.
  • 2. Školní poradenské pracoviště.
  • 3. Pozice školního psychologa ve školním prostředí, dojednávání zakázky.
  • 4. Prevence a intervence v práci školního psychologa.
  • 5. Problematika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách.
  • 6. Podpora psychologa při implementaci podpůrných opatření.
  • 7. Diagnostika v práci školního psychologa.
  • 8. Klima školy, klima třídy, práce se školní třídou.
  • 9. Kariérové poradenství, vedení poradenského rozhovoru.
  • 10. Individuální konzultační činnost školního psychologa.
Literatura
    povinná literatura
  • BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
  • ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
    doporučená literatura
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie. Praha, 2008, LII, č. 5, s. 480-492. ISSN 0009-062X. URL info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi : jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 8071780499. info
Výukové metody
Hlavní výukovými metodami je teoretická přednáška, spočívající v předávání ucelených informací a poznatků přednášejícím. Přednáška bude doplňována průběžně zadávanými úkoly akcentujícími samostatnou práci studentů. Úkoly se budou vázat vždy k příslušným tematickým blokům.
Metody hodnocení
Písemná zkouška. Písemná zkouška bude mít formu vědomostního testu s otevřenými i uzavřenými otázkami. Akcent se klade na celkové pochopení problematiky práce školního psychologa, jeho specifik i schopnosti navrhnout smysluplné řešení typických problémových situací. Písemný test netrvá déle než 60 minut.
Informace učitele
Kurz je primárně určen studentům ze specializace školní a pedagogická psychologie.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2018/PSY537