PSYn5370 Pedagogická a školní psychologie II

Fakulta sociálních studií
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alice Vašáková (přednášející)
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 8:00–11:40 M117
Předpoklady
! PSY537 Pedagogická psychologie && ( PSY411 Pedagogická a školní psych I || PSYn4110 Pedagogická a školní psych I )
Předmět pedagogická a školní psychologie II předpokládá znalost zejména vývojové a pedagogické psychologie, školní psychologie I. Tyto poznatky jsou východiskem pro každý tematický okruh, proto je třeba, aby měli studenti adekvátní znalosti z výše uvedených disciplin, případně si je před samotným kurzem zopakovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 13 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/13, pouze zareg.: 0/13, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/13
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie. Studenti s touto profilací jsou upřednostněni.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je věnován rozšíření teoretických a metodologických otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny. Semináře jsou vedeny pomocí interakcí mezi vyučujícími a studenty a jsou věnovány jednotlivým tématům probíraným na přednáškách, s důrazem na reflexi individuální zkušenosti se vzdělávacím systémem a nové metody oboru. Nutnou součástí je samostudium a domácí příprava.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
Orientovat se v základní školské legislativě;
Znát a umět přesně popsat roli a význam pozice školního psychologa v systému vzdělávání;
Orientovat se v základních intervenčních strategiích, které školní psycholog ve své práci používá;
Porozumět problematice specifických vzdělávacích potřeb žáků ve školním prostředí;
Rozumět klíčovým otázkami souvisejícím se školním klimatem;
Přemýšlet a pracovat v souladu s základními principy kariérového poradenství;
Orientovat se v složitosti chování a prožívání problémových dětí ve školním kontextu;
Porozumět procesu implementace podpůrných opatření při vzdělávání žáků se specifickými potřebami
Osnova
  • Rozvrh: Každý lichý čtvrtek 8:00–11:40; místnost M117 Úkoly pro semináře budou studentům sdělovány průběžně. 26.9.2019: Organizační pokyny. Kontext poskytování poradenských služeb ve škole. Školní poradenské pracoviště.
  • 10.10.2019: Pozice psychologa ve školním prostředí. Dojednávání zakázky. Prevence a intervence v práci školního psychologa.
  • 24.10.2019: Kazuistický seminář.
  • 7.11.2019: Problematika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Podpora psychologa při implementaci podpůrných opatření. Diagnostika v práci školního psychologa. Klima školy, klima třídy, práce se školní třídou.
  • 21.11.2019: Legislativní aspekty práce školního psychologa. Předpisy pro zohlednění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich aplikace v praxi. Další legislativní pravidla důležitá z pohledu školního psychologa (informovaný souhlas s poskytováním poradenských služeb, pravidla pro předčasné nebo naopak odložené zahájení školní docházky, předpisy upravující spolupráci s dalšími subjekty mimo systém školství atd.).
  • 5.12.2019: Diagnostické individuální vyšetření, pozorování, zpráva. Kariérové poradenství, vedení poradenského rozhovoru. Individuální konzultační činnost školního psychologa (psychologické poradenství pro žáky, rodiče, učitele).
Literatura
    povinná literatura
  • ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
    neurčeno
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
  • ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
Výukové metody
Hlavní výukovými metodami je teoretická přednáška, spočívající v předávání ucelených informací a poznatků přednášejícím. Přednáška bude doplňována průběžně zadávanými úkoly akcentujícími samostatnou práci studentů. Úkoly se budou vázat vždy k příslušným tematickým blokům.
Metody hodnocení
Nutnou podmínkou ukončení kurzu je účast na seminářích (povolená absence max. 1 blok), předpokládá se aktivní zapojení studentů při výuce. Zakončení kurzu: Písemná zkouška. Písemná zkouška bude mít formu vědomostního testu s otevřenými i uzavřenými otázkami. Akcent se klade na celkové pochopení problematiky práce školního psychologa, jeho specifik i schopnosti navrhnout smysluplné řešení typických problémových situací.
Informace učitele
Kurz je primárně určen studentům ze specializace školní a pedagogická psychologie.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.