FSS:ZURn6201 Etika médií - Informace o předmětu
ZURn6201 Etika a normativní teorie médií
Fakulta sociálních studiípodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Monika Fűrstová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Tereza Kráčmarová (pomocník)
Mgr. Tereza Střížová (pomocník) - Garance
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 18:00–19:40 Studio 527
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Předmět je úvodním kurzem etiky médií založené na konceptu normativních teorií médií. Studující se seznámí s těmito teoretickými východisky na pomezí sociologie médií a profesní etiky, porozumí jejich vztahu k axiologii (hodnotovému zakotvení etiky médií) a na vybraných případech budou testovat jejich aplikaci. Kurz vede studující k tomu, aby normativní teorie aplikovali v oboru profesní etiky pomocí některé z dominantních etických teorií, s nimiž se seznámí (deontologie, konsekvencialismus, etika ctnosti). Zvláštní prostor je věnovat kritické analýze případových studií a práce s aktuálním materiálem.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Vyjmenovat a definovat normativní teorie médií
- Popsat a vysvětlit dominantní etické teorie
- Samostatně analyzovat případovou studii s využitím normativních teorií médií a etických teorií
- Na základě analýzy konkrétního případu navrhnout alternativní řešení, které by byly v souladu se zvolenými etickými teoriemi na vybraném axiologickém základě - Osnova
- 1. Úvodní hodina – vztah mediální teorie a etiky médií
- 2. Normativní teorie médií
- 3. Axiologie médií
- 4. Aplikovaná etika jako normativní disciplína, etika médií a její východiska
- 5. Deontologie
- 6. Konsekvencialismus
- 7. Etika ctnosti
- 8. Kazuistika – žurnalistika
- 9. Kazuistika – nová média
- 10. Kazuistika – mediální průmysly
- Literatura
- ANZENBACHER, Arno. Einführung in die Ethik (Orig.) : Úvod do etiky [Anzenbacher, 1994] : Úvod do etiky [Anzenbacher, 2001]. info
- WHITE, Robert A. Normative Theories of the Media: Journalism in Democratic Societies. Urbana – Chicago: University of Illionis Press, 2009.
- Handbuch Medienethik. Edited by Christian Schicha - Carsten Brosda. 1. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2010, 580 s. ISBN 9783531158228. info
- Media ethics. Edited by Matthew Kieran. 1st pub. London: Routledge, 1998, xv, 187. ISBN 0415168384. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, četba, samostatná prezentace
- Metody hodnocení
- Docházka, aktivní účast v seminární práci, četba, závěrečný test, kolokvium (rozprava)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2020/ZURn6201