FSS:ZURn6506 Publishing and Book Production - Course Information
ZURn6506 Publishing and Book Production
Faculty of Social StudiesAutumn 2021
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Roman Bureš (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies - Timetable
- Fri 17. 9. 16:00–17:40 AVC, Fri 24. 9. 16:00–17:40 AVC, Fri 1. 10. 16:00–17:40 AVC, Fri 8. 10. 16:00–17:40 AVC, Fri 15. 10. 16:00–17:40 AVC, Fri 22. 10. 16:00–17:40 AVC, Fri 29. 10. 16:00–17:40 AVC, Fri 5. 11. 16:00–17:40 AVC, Fri 12. 11. 16:00–17:40 AVC, Fri 19. 11. 16:00–17:40 U32, Fri 26. 11. 16:00–17:40 AVC, Fri 3. 12. 16:00–17:40 AVC, Fri 10. 12. 16:00–17:40 AVC
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Media industries and production (programme FSS, N-MSZU)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, N-KS)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, N-MSZU)
- Media research and analytics (programme FSS, N-MSZU)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty s prostředím knižní produkce a nakladatelskou praxí. Jeho absolventi by měli získat přehled o procesech a součástech nakladatelské činnosti a měli by být schopni ho aplikovat při tvorbě závěrečného projektu, který bude obsahovat kompletní nakladatelskou rozvahu nad konkrétním námětem knihy a plánem jejího vydání.
Kurz se bude postupně věnovat všem zásadním oblastem knižní produkce. V úvodu představí samotný produkt a specifika knižního trhu v ČR a ve světě. Poté postupně přejde ke konkrétním nakladatelským činnostem, jako je námět a proces jeho zpracování, redakční práce, polygrafické práce (grafické zpracování knihy a tisk), marketing a propagace na knižním trhu, ekonomika knižních produktů, prodej a distribuce, mezinárodní obchod s knihami či vydávání knih na vlastní pěst bez zavedeného nakladatele. - Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se na knižním trhu v ČR;
- zpracovat knižní námět a připravit jej k sazbě;
- navrhnout koncept nové knihy od námětu až po distribuci; - Syllabus (in Czech)
- Základní pojmy - produkty a knižní trh:
- Co lze označit za knihu
- Náležitosti knihy, slovníček (stránky, sazba, vazby atd.)
- Knižní trh v ČR a jeho specifika
- Zaměstnaní v knižní branži
- Životní cyklus knihy - od námětu po likvidaci:
- Jak vzniká námět – osobnost, autor-odborník, zahraničí, vlastní redakční tvorba
- Způsoby získávání obsahu – licence, autoři, ilustrátoři, fotografové, fotobanky, grafické práce
- Vyjednávání – autorské smlouvy vs. objednávky
- Psaní knihy, překlad, redakční zpracování
- Sazba a grafické zpracování
- Výroba knihy, distribuce, prodej, dotisky/reedice/výprodeje/likvidace
- Redakční činnosti:
- Redakční zpracování knih
- Literární hodnota, otázky kvality
- Překlady a lokalizace
- Korektury a kontroly
- Polygrafické činnosti: Sazba, tisk, výroba
- Grafické zpracování, DTP, sazečské programy
- Formát, layout, sazba, obálka
- Možnosti výroby, klasické vs. speciální provedení
- Předtisková příprava
- Materiály
- Inovace v knižní branži – e-booky, audioknihy, merch a doplňky, aplikace, aj.
- Marketing na knižním trhu:
- Formy propagace, ukázkové kampaně, online
- PR
- Speciální knižní akce
- Návratnost marketingových investic
- Prodejní kanály, distribuce:
- Knihkupectví – řetězce vs. nezávislé prodejny
- Distributoři
- E-shopy
- Další distribuční segmenty a kanály
- Ekonomika knihy:
- Marže a cenotvorba
- Určování nákladu
- Zisk titulu, break even (bod zvratu)
- Ekonomika nakladatele a knihkupce
- Zahraniční obchod a výroba:
- Zahraniční knižní trhy – Evropa, Asie, USA
- Veletrhy
- Prodej licencí a koedic
- Specifika mezinárodní tvorby
- Na vlastní pěst:
- Self-publishing
- Crowdfunding (Startovač, Pointa)
- Založení vlastního nakladatelství
- Literature
- recommended literature
- PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha : příručka pro nakladatele. Čtvrté, aktualizované vyd. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2019, 272 stran. ISBN 9788075790590. info
- Teaching methods (in Czech)
- semináře, přednášky odborníků z praxe, diskuze
- Assessment methods (in Czech)
- kurz bude ukončen závěrečným projektem, zápočet
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2021/ZURn6506