CORE103 Akademická etika

Fakulta sociálních studií
podzim 2023
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Hendrychová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií (50,00 %), Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky (50,00 %)
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 P21a
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Cíle předmětu
Pochopit a vyzkoušet si odlišnost světa empirických faktů a světa morálních hodnot.
Ujasnit si smysl a přínos vědy a vzdělání pro lidskou společnost a pro člověka jako takového.
Rozvíjet povědomí o etických otázkách v akademickém prostředí a o důležitosti etického chování v oblasti vědy, výzkumu a vzdělávání.
Podporovat schopnost studentů analyzovat a řešit etická dilemata v akademickém prostředí.
Zvyšovat schopnost studentů identifikovat neetické jednání, znát jeho důsledky a porozumět důvodům pro etické jednání.
Pochopit možnosti a výzvy spojené s využíváním technologií (zejména umělé inteligence) ve vědě a vzdělávání.
Výstupy z učení
Schopnost identifikovat a strukturovaně analyzovat problémy týkající se etiky vědy, vědeckého výzkumu a vzdělávání.
Schopnost formulovat a řešit morální dilemata související s vědeckým výzkumem a vzděláváním včetně důkladné argumentace zvoleného řešení.
Schopnost debatovat o morálních dilematech, porozumět oponentním názorům a dokázat je přijmout, a nebo se s nimi argumentačně vypořádat.
Schopnost využívat technologie (zejména umělou inteligenci) v souladu s morálními zásadami vědeckého provozu a schopnost identifikovat využití, které je s nimi v rozporu.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu. Úvod do etických konceptů a nástrojů morálního poznávání. Rozdíl empirického světa faktů a morálního světa hodnot.
  • 2. Jak poznáváme hodnoty a jaké jsou limity našeho hodnotového poznávání. Přiblížení základních etických konceptů.
  • 3. Smysl vědy a vzdělání pro lidskou společnost. Poznání jako hodnota. Co nám dává poznávání světa. Hodnota kritické racionality a schopnosti pohlížet na problémy z metapozice. Smysl kritického myšlení. Naivní racionalismus a jeho kritika iracionalismem. Kritický racionalismus. Typy vědy a vědeckého myšlení.
  • 4. Smysl vědy a vzdělání pro člověka. Sebepoznání jako důležitý zdroj rozhodování pro a proti vědecké dráze. Jak poznáváme, že děláme něco, co nás baví a dává nám smysl. Zdroje zvídavosti a touhy poznávat.
  • 5. Jak řešit morální dilemata. Identifikace morálního dilematu a hodnot, které jsou v konfliktu. Zvažování důsledků možných řešení. Sokratovský dialog a jeho smysl v poznávání světa.
  • 6. Etika při studiu. Morální hodnoty při studiu (poctivost, důvěra, respekt, zodpovědnost, férovost, odvaha). Chyba jako příležitost učit se. Typické prohřešky proti etice ve studiu, jejich příčiny, důsledky a prevence. Jak rozeznat a řešit neetické jednání vyučujících.
  • 7. Zpracování větších projektů a závěrečných prací. Smysl závěrečné práce pro studenta a pro lidskou společnost. Rozvržení práce a time management. Etické využití jiných zdrojů, osob a technologií (umělé inteligence).
  • 8. Etika vědy a výzkumu. Morální hodnoty ve vědecké práci. Typické prohřešky proti vědeckovýzkumné etice, jejich příčiny, důsledky a prevence. FFP - fabrikace, falsifikace, plagiátorství.
  • 9. Plagiátorství. Vymezení plagiátorství a jeho formy. Příčiny, důsledky a prevence plagiátorství. Detekce plagiátorství, vyhodnocení výstupů antiplagiátorského systému.
  • 10. Umělá inteligence a akademická etika. Etika umělé inteligence. Automatické generátory obsahu a jejich etické využití. Umělá inteligence pro detekci nepoctivého jednání.
  • 11. Etické posuzování a schvalování výzkumných projektů. Jaké výzkumné projekty podléhají schvalovacímu procesu. Relevantní hlediska pro etické posuzování
  • 12. Profesní etika a etické kodexy. Jaké zásady a kodexy jsou relevantní pro budoucí profesi studentů. Kdo je přijímá a mění, kdo řeší prohřešky proti těmto kodexům a jaké jsou možné sankce.
  • 13. Diskusní večer nad zvoleným etickým dilematem
Výukové metody
Přednáška, moderovaná diskuse, práce ve skupině (včetně pochopení a rozdělení rolí ve skupinové práci), umístění na škále vybraných polarit a argumentace své pozice, řešení zadných problémů s pomocí AI.
Metody hodnocení
K absolvování předmětu je třeba:
1. Test na znalost faktografických částí předmětu a na schopnost zaujmout hodnotový postoj u morálního dilematu a argumentovat pro něj (nutno získat nejméně 60%)
2. Skupinový projekt a jeho prezentace na diskusním večeru (uspokojivá prezentace)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.