ENSn4662 Participace veřejnosti v udržitelném plánování města

Fakulta sociálních studií
podzim 2023
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Radoslava Krylová (přednášející)
Milan Hrubeš (přednášející), doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D. (zástupce)
Martin Nawrath (přednášející), doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D. (zástupce)
Milan Štefanec (přednášející), doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jaroslav Biolek (přednášející), doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D. (zástupce)
doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Hendrychová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 22. 9. 10:00–13:40 U35, Pá 6. 10. 10:00–13:40 U35, Pá 20. 10. 10:00–13:40 U35, Pá 3. 11. 10:00–13:40 U35, Pá 1. 12. 10:00–13:40 U35, Pá 15. 12. 10:00–13:40 U35
Předpoklady
! ENS296 Participace veřejnosti &&!NOW( ENS296 Participace veřejnosti )&&TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1) Představit koncept participace jako součásti procesu veřejného rozhodování a plánování. Ukázat různé způsoby občanské participace, její metody a diskutovat její pozitivní i negativní stránky. Kurz je složený z teoretických i praktických částí. 2) Cílem teoretické části je seznámit studenty a studentky s odbornými texty k tématu občanské participace a vývojem diskuse na toto téma. Poskytne tak teoretické ukotvení participace v rámci demokratické tradice. 3) Praktická část se bude interaktivními metodami zaměřovat na uplatňování participace v praxi s důrazem na udržitelné městské plánování. Poskytne tak studentům a studentkám současně znalosti potřebné pro přípravu participativního procesu, i kompetence spojené s aktivní účastí v podobných procesech.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu znát odbornou diskusi týkající se občanské participace vč. rizik participace, bude umět posoudit kvalitu participativního procesu a naplánovat vlastní proces s použitím různorodých metod.
Osnova
  • BLOK A: Požadavky kurzu a organizační záležitosti (Radoslava Krylová), Úvod do kurzu: Teoretické rámování (Milan Hrubeš); Úvodní blok poskytuje základní vhled do teorie demokracie s důrazem na koncept participativni demokracie. BLOK B: Plánování kampaní (Milan Štefanec); Blok studenty a studentky podrobněji seznámí s fungováním a rolí watchdog a advocacy NNO a naučí je metodiku plánování, vedení a evaluace veřejných kampaní. BLOK C: Metody identifikace problémů a příležitostí ve veřejném prostoru (Radoslava Krylová a Jaroslav Biolek); Blok seznámí studenty a studentky se základními metodami, jimiž mohou ve veřejném prostoru identifikovat problémy a příležitosti, a to v kontextu plánování participativního procesu a s ohledem na různé cílové skupiny. BLOK D: Plánování participativního procesu a příklady dobré praxe (Radoslava Krylová a Martin Nawrath); Blok seznámí studenty a studentky s plánováním participativního procesu a ukáže, jak přemýšlet o celkovém procesu participativního rozhodování v kontextu témat, cílových skupin a dílčích participativních metod. BLOK E: Základy facilitace (Martin Nawrath); Blok seznámí studenty a studentky se základy facilitace, včetně přípravy facilitující osoby, dovedností facilitace a dílčích facilitačních technik. Zařadí rovněž facilitaci do kontextu participativních procesů. BLOK F: Závěrečná studentská debata, reflexe (Milan Hrubeš) a evaluace kurzu (Radoslava Krylová); Na základě závěrečné studentské debaty a její reflexe otevře blok prostor pro reflexi kurzu a propojení teoretického rámce s praktickými bloky. Studentky a studenti tak budou mít možnost zasadit konkrétní nástroje participativní demokracie do širšího rámce participace veřejnosti v současných demokraciích.
Literatura
    povinná literatura
  • Cini, L & Felicetti, A. 2018. Participatory deliberative democracy: toward a new standard for assessing democracy? some insights into the Italian case, Contemporary Italian Politics, 10:2, 151-169.
  • • CRICK, Bernard. Democracy : a very short introduction. Oxford: Oxford University Press, 2002. 144 s. ISBN 9780192802507. info
  • DELLA PORTA, Donatella. Can democracy be saved? : participation, deliberation and social movements. First published. Cambridge: Polity, 2013, xi, 224. ISBN 9780745664606. info
  • Pateman, C. 2012. Participatory Democracy Revisited. Perspectives on Politics, 10(01), 7–19.
    doporučená literatura
  • BARBER, Benjamin R. Strong democracy : participatory politics for a new age. Berkeley: University of California Press, 2003, xxxvi, 320. ISBN 0520242335. info
  • Bednařík, A. Facilitace. Aisis, Kladno, 2008.
  • Design charrettes for sustainable communities. Edited by Patrick M. Condon. Washington, DC: Island Press, 2008, xviii, 172. ISBN 1597260533. info
  • Day, C. & Parnell, R., 2003. Consensus Design: Socially inclusive process. Oxford: Architectural Press. Dostupné na https://archive.org/stream/Consensus_Design_Socially_inclusive_process#page/n0/mode/1up
  • • Drahokoupil, Š. et al. 2020. Rukověť zdánlivě bezmocných. Jak naplánovat advokační kampaň. Praha: Nadace OSF. Dostupné na https://osf.cz/2020/09/16/vychazi-prirucka-advokacni-prace-rukovet-zdanlive-bezmocnych/
  • Drahokoupil, Š. 2021. Jak Enti zachraňovali lesy. Příběh advokační kampaně Hnutí DUHA. Praha: Nadace OSF. Dostupné na https://osf.cz/publikace/jak-enti-zachranovali-lesy/
  • Drahokoupil, Š, Machálek, P. 2023: Jak hlavou prorazit zeď. O čtyřech lokálních advokačních kampaních. Praha: Nadace OSF.
  • • Fuchs, D. 2006. Participatory, liberal and electronic democracy. IN: Zittel, T. & Fuchs, D. Participatory democracy and political participation. New York: Routledge, pp. 29-54.
  • GAVENTA, J. BARRET, G. 2010. So What Differnce Does it Make? Mapping the Outcomes of Citizen Engagement. University of Sussex: The Institute of Development Studies, pp. 9-60.
  • Habermas, J. 2002: Tři normativní modely demokracie. In Teorie demokracie dnes. Praha: Filosofia, s. 79 - 95-
  • Hlaváčková, P., Benčíková, B. Brno pro všechny: citlivé plánování města. SdruŽeny, Brno 2022. Dostupné na: https://sdruzeny.org/wp-content/uploads/2022/07/Brno-pro-vsechny.pdf
  • HUŠKOVÁ, B. et al. Angažovaně offline aneb Čtyři praktické zkušenosti, jak se plánuje se zapojením veřejnosti. Brno: Nesehnutí, 2016, 40 s. ISBN 978-80-87217-22-1. Dostupné na http://www.obcanskeoko.cz/files/2016/03/Angazovane_offline.pdf
  • Jefferson Center, 2004. Citizen Jury Handbook. The Jefferson Center. Dostupné na https://jefferson-center.org/wp-content/uploads/2012/10/Citizen-Jury-Handbook.pdf
  • • Kolektiv autorů. 2013. Manual for Gender Mainstreaming in Urban Planning and Urban Development. Vienna: Urban Development Vienna. Dostupné na https://www.wien.gv.at/stadtentwicklung/studien/pdf/b008358.pdf
  • Kolektiv autorů. 2022. Analýza participace v Plzni. Plzeň: Centrum pro komunitní práci západní Čechy. Dostupné na https://www.cpkp-zc.cz/publikace/analyza-participace-v-plzni/
  • PÁNEK, J. et al. GeoParticipace: Jak používat prostorové nástroje v rozhodování o lokalitách, ve kterých žijeme?. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 76 s. ISBN 978-80-244-4359-1. Dostupné na http://www.development.upol.cz/wp-content/
  • • Návrat, P. a kol. Manuál participace: Jak zapojit veřejnost do plánování města? Praha: IPR. Dostupné na http://www.iprpraha.cz/manualparticipace
  • • Sidorová, M. et al. 2016. Jak navrhnout férově sdílené město? Praha: Heinrich-Böll-Stiftung e.V. Dostupné na https://cz.boell.org/sites/default/files/komix.hbs_a5_cz.pdf
  • WATES,N. 2000. The Community Planning Handbook: How People Can Shape Their Cities, Towns and Villages in Any Part of the World. Vyd. 1. New York: Earthscan, 230 s. Dostupné na http://library.uniteddiversity.coop/REconomy_Resource_Pack/Community_Assets_a
Výukové metody
- přednášky, workshopy, nácviky, terénní cvičení
Metody hodnocení
- odevzdání 2 domácích úkolů; účast na studentské debatě / náhradní úkol; 70% účast
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.