FSS:SPRn5012 Sociální práce s lidmi s psych - Informace o předmětu
SPRn5012 Sociální práce s lidmi s psychózou a reforma péče o duševní zdraví
Fakulta sociálních studiípodzim 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jiří Vander, DiS., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jiří Vander, DiS., Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základními koncepty psychotických poruch. Ve výuce i v seminářích bude kladen důraz na praktickou aplikaci – tj. na sociální práci s lidmi s psychózou. V rámci kurzu bude zahrnuto setkání se sociálním pracovníkem, jenž s psychotickými lidmi pracuje a studentům budou představeny jednotlivé terapeutické koncepty pro práci s lidmi s psychózou s možností konkrétního nácviku intervencí. Studentům bude představeno pojetí psychóz v rámci mezikulturního kontextu (Japonsko, Indie, USA).
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto předmětu budou studenti schopni:
aplikovat základní koncepty psychopatologie a psychoterapie lidí s psychotickými poruchami a poruchami osobnosti do sociální práce;
pracovat se specifickými intervencemi v sociálních službách pro lidi s psychotickými poruchami a poruchami osobnosti; - Osnova
- 1. Obecný úvod: historie, co je to psychóza a její druhy z hlediska MKN10 (medicínské vymezení psychotických poruch)
- 2. Životní situace člověka s psychotickou poruchou (kasuistika, rodina, volný čas) + možnost shlédnout odpoledne film Čistá duše
- 3. Komparace psychiatrických, psychologických a sociálních přístupů pracovníků a jejich výklad etiologie nemoci
- 4. Konkrétní psychologické přístupy k práci s lidmi s psychotickou poruchou (terapie)
- 5. Skupinová práce s lidmi s psychózou
- 6. Sociální konstruktivismus jako jeden z přístupů k práci s člověkem s psychotickou poruchou, předsudky, diskriminace
- 7. Krizová intervence
- 8. Porovnání péče v ČR a v zahraničí (trendy, komunitní péče)
- 9. Beseda se sociálním pracovníkem (Práh nebo Eset)
- 10. Pozitivní způsoby zvládání a předcházení duševním poruchám
- 11. Rozvoj pozitivního potenciálu lidí s psychotickou poruchou
- 12. Role sociálního pracovníka a komunikace s klientem, rodinou, v organizaci
- Literatura
- BLAŽKOVÁ, Barbora, BUBELA Robert. Stigma a diskriminace očima právníků. Příručka vznikla v rámci projektu Zapojení peer konzultantů proti stigmatizaci. Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví. 2018
- NOVÁK, P. et al. Inspirace pro Centra duševního zdraví. Terst, FACT, Otevřený dialog. Praha: Fokus ČR, z. s., 2017. Podpora změny paradigmatu péče o duševní zdraví.
- THORNICROFT, Graham. Ti, kterým se vyhýbáme: diskriminace lidí s duševním onemocněním. Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, c2011.
- RAGINS, M. Cesta k zotavení. Přeložil Jan RŮŽIČKA, přeložil Martin FOJTÍČEK. Praha: Fokus, 2018.
- SEIKKULA, Jaakko a Tom Erik ARNKIL. Otevřené dialogy : setkávání sítí klienta v psychosociální práci. Edited by Lynn Hoffman. Vyd. 1. Brno: Narativ, 2013, xxii, 193. ISBN 9788026043461. info
- WINKLER, Petr, Filip ŠPANIEL, Ladislav CSÉMY, Miroslava JANOUŠKOVÁ a Linda KREJNÍKOVÁ. Reforma systému psychiatrické péče: mezinárodní politika, zkušenost a doporučení. Online. 1. vydání. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 2013, 69 s. Strategie reformy psychiatrické péče. ISBN 978-80-87142-21-9. URL info
- Výukové metody
- Studentům přednáší 4 různí přednášející, je jim doporučena literatura k samostudiu a mají na ni být schopni pokládat kvalifikované dotazy.
- Metody hodnocení
- Zkouška, přednášky (75% účast), četba (povinná literatura), vědomostní test (otevřené otázky), seminární práce v rozsahu 3 stran na jedno ze tří témat
• Reflexe kurzu (přínosy a ztráty)
• Reflexe sebe sama (dokázali byste pracovat s touto cílovou skupinou a jak?)
• Reflexe vybrané knihy (Tančím tak rychle jak dokážu, Neslibovala jsem ti procházku růžovým sadem)
• Popis přístupu, který považujete za efektivní při práci s touto cílovou skupinou a proč?
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2023/SPRn5012