ZURn6201 Etika a normativní teorie médií

Fakulta sociálních studií
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Vojtěch Dvořák, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Kováč (cvičící)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 18:00–19:40 U53
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je úvodním kurzem etiky médií založené na konceptu normativních teorií médií. Studující se seznámí s těmito teoretickými východisky na pomezí sociologie médií a profesní etiky, porozumí jejich vztahu k axiologii (hodnotovému zakotvení etiky médií) a na vybraných případech budou testovat jejich aplikaci. Kurz vede studující k tomu, aby normativní teorie aplikovali v oboru profesní etiky pomocí některé z dominantních etických teorií, s nimiž se seznámí (deontologie, konsekvencialismus, etika ctnosti). Zvláštní prostor je věnovat kritické analýze případových studií a práce s aktuálním materiálem.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Vyjmenovat a definovat normativní teorie médií
- Popsat a vysvětlit dominantní etické teorie
- Samostatně analyzovat případovou studii s využitím normativních teorií médií a etických teorií
- Na základě analýzy konkrétního případu navrhnout alternativní řešení, které by byly v souladu se zvolenými etickými teoriemi na vybraném axiologickém základě
Osnova
  • 1. Úvodní hodina – vztah mediální teorie a etiky médií
  • 2. Normativní teorie médií
  • 3. Axiologie médií
  • 4. Aplikovaná etika jako normativní disciplína, etika médií a její východiska
  • 5. Deontologie
  • 6. Konsekvencialismus
  • 7. Etika ctnosti
  • 8. Kazuistika – žurnalistika
  • 9. Kazuistika – nová média
  • 10. Kazuistika – mediální průmysly
Literatura
  • ANZENBACHER, Arno. Einführung in die Ethik (Orig.) : Úvod do etiky [Anzenbacher, 1994] : Úvod do etiky [Anzenbacher, 2001]. info
  • WHITE, Robert A. Normative Theories of the Media: Journalism in Democratic Societies. Urbana – Chicago: University of Illionis Press, 2009.
  • Handbuch Medienethik. Edited by Christian Schicha - Carsten Brosda. 1. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2010, 580 s. ISBN 9783531158228. info
  • Media ethics. Edited by Matthew Kieran. 1st pub. London: Routledge, 1998, xv, 187. ISBN 0415168384. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, četba, samostatná prezentace
Metody hodnocení
Docházka, aktivní účast v seminární práci, četba, závěrečný test, kolokvium (rozprava)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.