CORE026 Jak poznáváme a prožíváme svět - psychologie kognice, emocí a motivace

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Miroslav Šipula (přednášející)
Garance
Mgr. Miroslav Šipula
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 26. 9. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 3. 10. 18:00–19:40 AVC, Čt 10. 10. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 17. 10. 18:00–19:40 U32, Čt 24. 10. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 31. 10. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 7. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 21. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 28. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 5. 12. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 12. 12. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 19. 12. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
Předpoklady
!TYP_STUDIA(ND) && (!PROGRAM(B-PSY) && !PROGRAM(B-PSYCH_))
Předmět je určen pro studenty bakalářských programů všech fakult MUNI.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 80/100, pouze zareg.: 6/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu bude zvýšit citlivost účastníků vůči psychologickým fenoménům a procesům, které by jinak mohly zůstávat (a zpravidla zůstávají) nereflektovány. Přednášky na teoretická témata budou vytvářet rámec pro hlavní těžiště předmětu, tj. praktické příklady, ukázky a aplikace na příkladech ze života.

Nedílnou součástí předmětu budou ukázky v seminární/cvičební podobě, kde si účastníci vyzkouší platnost odborných poznatků na vlastní kůži s adekvátní diskusí. Vyzkouší si tak např. sami roli expertů, kteří se snaží najít nenáhodné vzorce v reakcích testovaných subjektů i introspektivní práci a budou moci zkonfrontovat vlastní závěry s teoretickými tezemi.

Klíčová přitom bude procesuální stránka jevů a uvedení každého poznatku do kontextu: 1. komplexnějšího procesu/procesu vyššího řádu 2. systému zpětných vazeb.

Témata budou prezentována s ohledem na studenty různých oborů, současně ale tak, aby byla posilována touha doplňovat si získané poznatky spontánně vlastními silami.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu:

— bude schopen se rámcově orientovat v základních tématech psychologických disciplín kognitivní psychologie a psychologie emocí a motivace,

— bude znát základní termíny, fenomény a přístupy v daných oblastech a rozumět jejich možným příčinám,

— dokáže generovat více pravděpodobných hypotéz o důvodech některých projevů v oblasti poznávání a prožívání, chování a sociální interakce,

— bude schopen přistupovat k psychologické problematice z celostní, procesuální a zpětnovazební perspektivy,

— bude schopen orientovat se v pokročilejší odborné psychologické literatuře

- dokáže identifikovat chyby, příp. řetězec chyb, ve zvoleném kognitivním, emočním nebo motivačním procesu, najít její/-ich příčiny a reflektovat možnosti alternativního postupu

- dokáže ohodnotit analogickou analýzu chyb jiných autorů, udělit adekvátní zpětnou vazbu k ní a vhodně sdílet zkušenosti v této oblasti
Osnova
  • Jak poznáváme a prožíváme svět - psychologie kognice, emocí a motivace

    1. Kognitivní procesy - vymezení + vnímání: subjektivní poznávání světa - vliv zkušenosti, bottom-up a top-down procesy, hlavní přístupy, gestalt-zákony a jejich aplikace v sociální kognici, přímé vnímání vs. zprostředkování mentální reprezentací, moderní přístupy a modelování lidského vnímání...

    2 Vědomí a pozornost: druhy, kapacita, hlavní přístupy, vliv emocí a motivačních priorit, klíčový vliv významu/aktivované mentální reprezentace, vliv prioritních vodítek, selektivita pozornosti, slepota vůči změně, rozdělená pozornost, Stroopův jev...

    3 Paměť: fáze, druhy, procesy stojící za reprezentací a organizací poznatků, "chunks" a jejich tvorba v procesu učení, vliv paměťových vodítek v různých fázích paměťového procesu, vliv paměťového kontextu...

    4. Myšlení, metakognice, usuzování, rozhodování, řešení problémů: pojmy, logické vztahy, polarity myšlení: analýza vs. intuice, algoritmy vs. heuristiky, nejčastější příčiny chyb v logickém myšlení, myšlení jako kreativní proces...

    5. Emoce, city: charakteristika emocí, druhy, funkce, aktuální geneze emoce, emoce a osobnost, fylogenetické a fyziologické základy...

    6. Emoční aktivace a regulace, sociokulturní vlivy: aktivační dimenze emocí, gestika a mimické výrazy, sociální tlak v prožívání a expresi emocí, druhy manipulace expresí, dvojná vazba...

    7. Motivace/výkonová motivace - principy, přístupy, kognitivní disonance a způsoby vyrovnávání se s ní, obranné mechanismy ega, příklady emočních obran...

Výukové metody
- přednášky
- praktické ukázky a cvičení
- samostudium
- aktivizační úkoly
- průběžné testy
Metody hodnocení
1. průběžné testy
2. bonus za účast na přednáškách
3. vzájemné hodnocení písemných prací v rámci kolokvia
Informace učitele
Podrobný rozvrh témat, termínů a úkolů - viz interaktivní osnovu předmětu v ISu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/CORE026