FSS:SOCb2142 Sociologie města - Informace o předmětu
SOCb2142 Úvod do urbánní sociologie
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Slavomíra Ferenčuhová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Slavomíra Ferenčuhová, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 18:00–19:40 U53
- Předpoklady
- !NOW( SOC142 Sociologie města ) && ! SOC142 Sociologie města
Úvod do sociologie (doporučeno) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 27/25, pouze zareg.: 9/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 9/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je uvést studující do problematiky, kterou se zabývá sociologie města, a podrobněji je seznámit s alespoň některými vybranými otázkami, které tento – velice obsáhlý – podobor sociologie řeší. Od počátku kurzu se studující budou skrze praktická cvičení učit nahlédnout město – specifické sídlo, materiální prostředí pro život, nebo instituci – jako sociologický problém hodný pozornosti. Pozornost kurzu je přitom upřena na města střední a východní Evropy (post-socialistická města). Studující se seznamují s konkrétními výzkumy těchto měst skrze čtení vybraných odborných článků.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu budou studenti mít solidní přehled o tématech sociologie města a typech problémů, kterými se zabývá, a taky budou vědět, k čemu tento podobor sociologie může vlastně sloužit v praxi. Praktická cvičení s doplňující literaturou či materiály, spíše než odborná četba původních textů, povedou k tomu, aby studenti alespoň zběžně poznali některé metody sociologického zkoumání měst a života v nich (např. pozorování a deníkový zápis + fotografie; mentální mapa; go-along; rozhovor; analýza textu; atd.), a dokázali položit otázky, které s jejich pomocí mohou zodpovědět. Kurz posiluje kritické čtení textů a hledání praktických příkladů, na které je možné vědění aplikovat. Výsledkem kurzu by v ideálním případě také mělo být probuzení zvědavosti a odhodlání lépe porozumět vztahům mezi společností, individuálním životem a (městským) prostorem, tedy posilování "sociologické" (Mills) a "geografické" (Harvey) imaginace.
- Osnova
- (1) Kde se vzala sociologie města?
- (2) Co je to město? Definice a třídění měst. Jaká jsou ústřední témata v urbánní sociologii?
- (3) Města ve střední a východní Evropě - postsocialistická města?
- (4) Panelová sídliště ve střední a východní Evropě I. (historie a výzkumy rezidenční spokojenosti)
- (5) Panelová sídliště ve střední a východní Evropě II. (identita, každodennost)
- (6) Sociální změna a nerovnosti ve městě: příklad bezdomovectví
- (7) Města a příroda: příklad klimatické změny
- (8) Globalizace, transnacionalismus, vztahovost: města a jejich propojení
- (9) Plánování a vize města, city-branding, city-marketing
- (10) Shrnutí kurzu
- Literatura
- Stevenson, Deborah. 2013. The city. Wiley and Sons.
- FERENČUHOVÁ, Slavomíra. Sociologie města 20. a 21. století. Praha/Brno: Sociologické nakladatelství SLON/Masarykova univerzita, 2013, 290 s. Základy sociologie 11. svazek. ISBN 978-80-7419-162-6. info
- HORSKÁ, Pavla, Jiří MUSIL a Eduard MAUR. Zrod velkoměsta : urbanizace českých zemí a Evropa. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2002, 352 s. ISBN 8071854093. info
- Výukové metody
- Metoda výuky je zaměřená spíše na interaktivní semináře, než na přednášky. Studenti se z hodiny na hodinu připravují (četba, krátké úkoly) a jejich aktivita na hodinách je pro úspěšnost tohoto kurzu nezbytná. Zvládnutí četby by měly napomoct otázky k četbě, které studující při přípravě na hodinu orientují (díky otázkám studenti lépe vědí, na co se při četbě soustředit) a stimulují je k dalšímu přemýšlení nad tématem.
- Metody hodnocení
- Požadavky na ukončení: 1) Účast na hodině a aktivita v kurzu: 25% hodnocení 2) Odevzdání a hodnocení průběžných úkolů: 30% 3) Závěrečná písemná zkouška (otevřené otázky): 45% K úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout alespoň 60% z maximálního počtu bodů za celý kurz.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/SOCb2142