FSS:ZURb1102 Mediální a komunikační studia - Informace o předmětu
ZURb1102 Mediální a komunikační studia
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 12:00–13:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HE) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Digitální média)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Mediální studia)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Žurnalistika)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS) (3)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Digitální média) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Mediální studia) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Žurnalistika) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MSZU) (8)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PL) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SO) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SP) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-TV)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými předpoklady, pojmy a výzkumnými tématy oboru mediální a komunikační studia. Ty zlepší jejich intuitivní porozumění médiím, usnadní zorientovat se v problematice oboru a pomohou ujasnit si další studijní směřování.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student schopen:
- charakterizovat obor komunikačních a mediálních studií a rozlišovat různé oblasti studia médií a komunikace (produkce, obsahy, recepce), přitom vidět propojení mezi nimi
- vysvětlit základní koncepty, modely a teorie používané v oboru komunikačních a mediálních studií a aplikovat je na mediální obsahy, s nimiž se běžně/každodenně setkává
- diskutovat o roli médií a komunikace v současné společnosti, kriticky ji reflektovat a zdůvodnit relevanci jejich studia
- používat základní terminologii oboru v odborné diskuzi a v odborném textu - Osnova
- 1. Úvod do předmětu (23. 9.)
2. Komunikační a mediální studia (30. 9.)
3. Komunikace: základní vymezení, formy a typy komunikace (7. 10.)
4. Komunikační modely: konceptuální a vizuální reprezentace komunikačního procesu (14. 10.)
5. Reprezentace a sociální konstrukce reality (21. 10.)
6. Státní svátek (28.10)
7. Význam, označování, modely znaků (4. 11.)
8. Mediální kódy (11. 11.)
9. Ideologie a hegemonie (18. 11.)
10. Vizuální kultura (25. 11.)
11. Teorie a výzkum mediálních publik (2. 12.)
12. Mediální účinky na publikum (9. 12.)
13. Mediální organizace a ekonomické podmínky fungování médií (16. 12.)
- 1. Úvod do předmětu (23. 9.)
- Literatura
- povinná literatura
- MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-7178-200-9. info
- doporučená literatura
- FISKE, John. Introduction to communication studies. Edited by Henry Jenkins - Ron Becker - Elana Levine - Darrell Newton - Pamela Wi. Third edition. London: Routledge, 2011, li, 195. ISBN 9780415596497. info
- JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost : [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 9788073672874. info
- CHANDLER, Daniel. Semiotics : the basics. 2nd ed. London: Routledge, 2007, xviii, 307. ISBN 9780203014936. info
- TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 191 s. ISBN 8073670968. URL info
- THWAITES, Tony, Lloyd DAVID a Warwick MULES. Introducing cultural and media studies : a semiotic approach. Basingstoke: Palgrave, 2002, xii, 240. ISBN 0333972473. info
- BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
- FISKE, John a John HARTLEY. Reading television. London: Routledge, 1978, 223 s. ISBN 0415042917. info
- Výukové metody
- Přednášky, četba zadaných textů.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- CORE030 Média a společnost v 21. století
!typ_studia(ND) && !program(B-MSZU) && !ZURb1102 - CORE064 Tvůrčí psaní
!typ_studia(ND) && !program(B-MSZU) && !ZURb1102 && !(program(B-CJ_) || obor(FBCJpV)) - CORE065 Nahlédnutí do redakcí médií: zpravodajství a PR
!typ_studia(ND) && !program(B-MSZU) && !ZURb1102 - ZURb1104 Teorie masové komunikace
ZURb1102
- CORE030 Média a společnost v 21. století
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ZURb1102