CORE030 Média a společnost v 21. století

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
!TYP_STUDIA(ND) && !PROGRAM(B-MSZU) && ! ZURb1102 Mediální a komunikační studia
Předmět je určen všem studujícím bakalářských programů Masarykovy univerzity s výjimkou studujících programu Mediální studia a žurnalistika. Studentky a studenti bakalářské žurnalistiky si musí vybrat z jiných, pro ně neoborových celouniverzitních předmětu. Což je docela rozumné pravidlo.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 75 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/75, pouze zareg.: 0/75, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/75
Cíle předmětu
Předmět celouniverzitního základu se věnuje klíčovým rolím masových a online médií v současné společnosti. Cílem předmětu je seznámit neoborové studenty se základními poznatky z oblasti teorie a výzkumu médií a ilustrovat a vysvětlit je na půdorysu probíhající transformace mediální krajiny a mediálního publika. Předmět tak zpřístupňuje základy vědění v doméně studia médií a komunikace a zvýšuje mediální gramotnost a reflexivitu studujících.
Osnova
  • (1) Proč je dobré rozumět médiím?
  • (2) Od novin přes televizi k internetu: Obešla by se moderní společnost bez médií?
  • (3) Proč mediálním obsahům rozumíme tak, jak jim rozumíme?
  • (4) Za co ta média vlastně mohou?
  • (5) Za koho média kopou a jsou opravdu nezávislá?
  • (6) Proč médiím věříme a proč ne?
  • (7) Média a veřejné mínění: Hlas lidu, hlas zboží?
  • (8) My a oni: Média a skupinové zájmy a identity?
  • (9) Život s médii, nebo život v médiích?
  • (10) Masová a populární kultura: Provinilé potěšení, emancipující zábava, manipulace?
Výukové metody
přednášky, diskuze, četba zadané literatury
Metody hodnocení
Podmínkou k úspěšnému ukončení předmětu je (1) vypracování argumentativního „dopisu příteli“, v němž bude studující s oporou v materiálech z přednášek a v četbě zadané literatury formulovat stanovisko k aktuálnímu nebo zásadnímu tématu souvisejícímu s mediální problematikou, a (2) následné vypracování právě tak argumentativní odpovědi na dopis napsaný jinou*jiným studující*m. Hodnocení odevzdaných textů proběhne v rámci kolokvia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.