ZURb1241 Audiovizuální publicistika

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Barbora Telferová (cvičící)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 10:00–11:40 Střižna 531
Předpoklady
ZURb1108 Audiovizuální žurnalistika && ZURb1116 Technologické kompetence
Kurz kritické videožurnalistiky ve stylu reportáží pořadu 168 hodin České televize. Cílem kurzu je simulovat reportáže, které by obstály v reálném vysílání. Omezený počet účastníků semináře garantuje osobní přístup vyučující a stálou pracovní interakci během semestru. Reportáže budou točeny na atraktivní téma hoaxy a městské legendy (urban myths), resp. jejich uvedení na pravou míru.
Předpokladem u studujících je základní znalost natáčení a zpracování videa.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/10, pouze zareg.: 4/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 4/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zejména praktická příprava na tvorbu audiovizuálních publicistických reportáží, které jsou základním konstitutivním prvkem řady televizních, rozhlasových nebo internetových AV formátů - v českém prostředí například pořady 168 hodin (Česká televize), Střepiny (Nova) nebo zpravodajsko-publicistické pořady Českého rozhlasu.
Student/ka projde pod vedením lektorky celým procesem tvorby reportáže od přehledu základních teoretických předpokladů, volby tématu, přes rešerši výběru respondentů, výběr reportážních metod až po samotnou realizaci reportáže a hodnotící debriefing.
Výstupy z učení
Výsledkem kurzu by pak měla být u každého studenta/tky dvojice zhruba pětiminutových audiovizuálních publicistických reportáží s jednotícím tématem, a totiž ověření/vyvrácení tzv. hoaxů nebo městských legend, které poskytují dostatečný prostor pro uplatnění nejrůznějších reportážních postupů. U první reportáže bude lektorka všechny vést krok za krokem. U druhé reportáže už bude prostor pro víceméně samostatnou práci. Absolventi/tky by po absolvování kurzu měli být schopni samostatně připravit publicistickou audiovizuální reportáž.
Osnova
  • • viz sylabus v interaktivní osnově

    • společná setkání budou formou konzultací nad postupem práce, většina práce bude samostatná, pouze pod vedením lektorky

Literatura
  • TATANO, Randy. Broadcast journalism street smarts : 20/20 vision for 2020 and beyond. First published. United States: [nakladatel není známý], 2020, 299 stran. ISBN 9781674780726. info
  • STEWART, Peter a Ray ALEXANDER. Broadcast journalism : techniques of radio and television news. Seventh edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xiv, 434. ISBN 9781138886032. info
  • WENGER, Debora Halpern a Deborah POTTER. Advancing the story : broadcast journalism in a multimedia world. 2nd ed. Washington: CQ Press, 2012, xxxi, 380. ISBN 9781608717149. info
  • HUDSON, Gary a Sarah ROWLANDS. The broadcast journalism handbook. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2012, xii, 407. ISBN 9781408245217. info
  • Broadcast journalism a critical introduction. Edited by Jane Chapman - Marie Kinsey. London: Routledge, 2009, x, 278. ISBN 9780203886458. URL info
  • BOYD, Andrew. Broadcast journalism : techniques of radio and television news. Boston, MA: Elsevier, 2008, 377 s. ISBN 9780240810249. info
Výukové metody
Semináře, konzultace, společné sledování výstupů a zpětná vazba.
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen těm účastníkům kurzu, kdo splní zadání a odevzdají dvě publicistické reportáže, které lektorka přijme.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ZURb1241