ZURb1241 Audiovizuální publicistická reportáž

Fakulta sociálních studií
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Barbora Telferová (cvičící)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 10:00–11:40 Střižna 531
Předpoklady
ZURb1108 Audiovizuální žurnalistika && ZURb1116 Technologické kompetence
Kurz kritické videožurnalistiky ve stylu reportáží pořadu 168 hodin České televize. Cílem kurzu je simulovat reportáže, které by obstály v reálném vysílání. Omezený počet účastníků semináře garantuje osobní přístup vyučující a stálou pracovní interakci během semestru. Reportáže budou točeny na atraktivní téma hoaxy a městské legendy (urban myths), resp. jejich uvedení na pravou míru.
Předpokladem u studujících je základní znalost natáčení a zpracování videa.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/10, pouze zareg.: 1/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 1/10
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zejména praktická příprava na tvorbu audiovizuálních publicistických reportáží, které jsou základním konstitutivním prvkem řady televizních, rozhlasových nebo internetových AV formátů - v českém prostředí například pořady 168 hodin (Česká televize), Střepiny (Nova) nebo zpravodajsko-publicistické pořady Českého rozhlasu.
Student/ka projde pod vedením lektorky celým procesem tvorby reportáže od přehledu základních teoretických předpokladů, volby tématu, přes rešerši výběru respondentů, výběr reportážních metod až po samotnou realizaci reportáže a hodnotící debriefing.
Výstupy z učení
Výsledkem kurzu by pak měla být u každého studenta/tky dvojice zhruba pětiminutových audiovizuálních publicistických reportáží s jednotícím tématem, a totiž ověření/vyvrácení tzv. hoaxů nebo městských legend, které poskytují dostatečný prostor pro uplatnění nejrůznějších reportážních postupů. U první reportáže bude lektorka všechny vést krok za krokem. U druhé reportáže už bude prostor pro víceméně samostatnou práci. Absolventi/tky by po absolvování kurzu měli být schopni samostatně připravit publicistickou audiovizuální reportáž.
Osnova
  • • viz sylabus

    • společná setkání budou formou konzultací nad postupem práce, většina práce bude samostatná, pouze pod vedením lektorky

Literatura
  • TATANO, Randy. Broadcast journalism street smarts : 20/20 vision for 2020 and beyond. First published. United States: [nakladatel není známý], 2020, 299 stran. ISBN 9781674780726. info
  • STEWART, Peter a Ray ALEXANDER. Broadcast journalism : techniques of radio and television news. Seventh edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xiv, 434. ISBN 9781138886032. info
  • WENGER, Debora Halpern a Deborah POTTER. Advancing the story : broadcast journalism in a multimedia world. 2nd ed. Washington: CQ Press, 2012, xxxi, 380. ISBN 9781608717149. info
  • HUDSON, Gary a Sarah ROWLANDS. The broadcast journalism handbook. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2012, xii, 407. ISBN 9781408245217. info
  • Broadcast journalism a critical introduction. Edited by Jane Chapman - Marie Kinsey. London: Routledge, 2009, x, 278. ISBN 9780203886458. URL info
  • BOYD, Andrew. Broadcast journalism : techniques of radio and television news. Boston, MA: Elsevier, 2008, 377 s. ISBN 9780240810249. info
Výukové metody
Semináře, konzultace, společné sledování výstupů a zpětná vazba.
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen těm účastníkům kurzu, kdo splní zadání a odevzdají dvě publicistické reportáže, které lektorka přijme.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.