HEN513 Ecosystem Thinking and Dynamic System Modelling

Faculty of Social Studies
Spring 2000
Extent and Intensity
0/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (lecturer)
Tomáš Škrdlant (lecturer), doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (deputy)
Guaranteed by
doc. RNDr. Pavel Nováček, CSc.
Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Eva Danielová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Volné, hlasité a společné přemýšlení o vztahu části a celku, pozorovatele a pozorovaného, organismu a prostředí, vnitřku a vnějšku, subjektivního a objektivního, rozumového a iracionálního, determinace a svobodné vůle, faire a laissez-faire, i dalších zdánlivě skutečných polarit našeho světa a nás v něm.
  • Cíl:
  • Hlavním cílem těchto seminářů má být provokace. Nabídka jiného přístupu ke skutečnosti, než je ten současný, podle kterého je uspořádána lidská společnost.
  • Zajímá mě fenomén ekologického myšlení, jako vynořujícího se nového faktoru, který by snad jednou mohl proměňovat svět pomšřováním našeho vnímání a porozumění. Doposud je tomu spíš naopak, proměňujeme totiž naše vnímání a porozumění proměňováním světa.
  • Metoda:
  • společné hledání a chybování, chvála omylu. Diskusí a snášením argumentů i citací budeme ověřovat, i vyvracet některé pracovní, záměrně jednoduše formulované hypotézy, jako třebas:
  • 1) Každá polarita našeho pohledu na svět je pomocná konstrukce a nikoliv vlastnost tohoto světa. (Asi jako perspektiva při dvojrozměrném zobrazování trojrozměrného prostoru.) Dobrý příklad k tomuto výkladu je polarita darwinovského boje o přežití s batesonovským spolužitím, spoluprací, koevolucí. Obojí je pravdou, podle toho z které perspektivy se na evoluční děj díváme.
  • 2) Způsob chápání skutečnosti tuto skutečnost ovlivňuje. Zjednodušeně řečeno - vnímáme-li život jako boj, častěji bojujeme a vnímáme-li život jako koevoluci, častěji interagujeme. Naše vnímání rozhoduje o tom, co nabízíme, i co jsem spíše ochotni přijmout, máme-li na vybranou.
  • Tématické okruhy, o které přitom pravděpodobně zavadíme:
  • Kybernetický, zpětnovazebný pohled na svět, jako na autoregulující se systém
  • Informační vidění světa - Gregory Bateson
  • Dissipativní struktury, smysl fluktuací (Ilya Prigogine, Erich Jantsch)
  • Fuzzy myšlení
  • Teorie chaosu, fraktály
  • Globalizace, Postmodernismus, New Age
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Spring 2004, Spring 2006, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Spring 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2000/HEN513