FSS:HEN513 Ecosystem Thinking and Dynamic - Course Information
HEN513 Ecosystem Thinking and Dynamic System Modelling
Faculty of Social StudiesSpring 2000
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (lecturer)
Tomáš Škrdlant (lecturer), doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (deputy) - Guaranteed by
- doc. RNDr. Pavel Nováček, CSc.
Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Eva Danielová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Environmental Humanities (programme FSS, N-SO)
- Syllabus (in Czech)
- Volné, hlasité a společné přemýšlení o vztahu části a celku, pozorovatele a pozorovaného, organismu a prostředí, vnitřku a vnějšku, subjektivního a objektivního, rozumového a iracionálního, determinace a svobodné vůle, faire a laissez-faire, i dalších zdánlivě skutečných polarit našeho světa a nás v něm.
- Cíl:
- Hlavním cílem těchto seminářů má být provokace. Nabídka jiného přístupu ke skutečnosti, než je ten současný, podle kterého je uspořádána lidská společnost.
- Zajímá mě fenomén ekologického myšlení, jako vynořujícího se nového faktoru, který by snad jednou mohl proměňovat svět pomšřováním našeho vnímání a porozumění. Doposud je tomu spíš naopak, proměňujeme totiž naše vnímání a porozumění proměňováním světa.
- Metoda:
- společné hledání a chybování, chvála omylu. Diskusí a snášením argumentů i citací budeme ověřovat, i vyvracet některé pracovní, záměrně jednoduše formulované hypotézy, jako třebas:
- 1) Každá polarita našeho pohledu na svět je pomocná konstrukce a nikoliv vlastnost tohoto světa. (Asi jako perspektiva při dvojrozměrném zobrazování trojrozměrného prostoru.) Dobrý příklad k tomuto výkladu je polarita darwinovského boje o přežití s batesonovským spolužitím, spoluprací, koevolucí. Obojí je pravdou, podle toho z které perspektivy se na evoluční děj díváme.
- 2) Způsob chápání skutečnosti tuto skutečnost ovlivňuje. Zjednodušeně řečeno - vnímáme-li život jako boj, častěji bojujeme a vnímáme-li život jako koevoluci, častěji interagujeme. Naše vnímání rozhoduje o tom, co nabízíme, i co jsem spíše ochotni přijmout, máme-li na vybranou.
- Tématické okruhy, o které přitom pravděpodobně zavadíme:
- Kybernetický, zpětnovazebný pohled na svět, jako na autoregulující se systém
- Informační vidění světa - Gregory Bateson
- Dissipativní struktury, smysl fluktuací (Ilya Prigogine, Erich Jantsch)
- Fuzzy myšlení
- Teorie chaosu, fraktály
- Globalizace, Postmodernismus, New Age
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2000, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2000/HEN513