HEN513 Ecosystem Thinking and Dynamic System Modelling

Faculty of Social Studies
Spring 2000
Extent and Intensity
0/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (lecturer)
Tomáš Škrdlant (lecturer), doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (deputy)
Guaranteed by
doc. RNDr. Pavel Nováček, CSc.
Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Eva Danielová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Volné, hlasité a společné přemýšlení o vztahu části a celku, pozorovatele a pozorovaného, organismu a prostředí, vnitřku a vnějšku, subjektivního a objektivního, rozumového a iracionálního, determinace a svobodné vůle, faire a laissez-faire, i dalších zdánlivě skutečných polarit našeho světa a nás v něm.
  • Cíl:
  • Hlavním cílem těchto seminářů má být provokace. Nabídka jiného přístupu ke skutečnosti, než je ten současný, podle kterého je uspořádána lidská společnost.
  • Zajímá mě fenomén ekologického myšlení, jako vynořujícího se nového faktoru, který by snad jednou mohl proměňovat svět pomšřováním našeho vnímání a porozumění. Doposud je tomu spíš naopak, proměňujeme totiž naše vnímání a porozumění proměňováním světa.
  • Metoda:
  • společné hledání a chybování, chvála omylu. Diskusí a snášením argumentů i citací budeme ověřovat, i vyvracet některé pracovní, záměrně jednoduše formulované hypotézy, jako třebas:
  • 1) Každá polarita našeho pohledu na svět je pomocná konstrukce a nikoliv vlastnost tohoto světa. (Asi jako perspektiva při dvojrozměrném zobrazování trojrozměrného prostoru.) Dobrý příklad k tomuto výkladu je polarita darwinovského boje o přežití s batesonovským spolužitím, spoluprací, koevolucí. Obojí je pravdou, podle toho z které perspektivy se na evoluční děj díváme.
  • 2) Způsob chápání skutečnosti tuto skutečnost ovlivňuje. Zjednodušeně řečeno - vnímáme-li život jako boj, častěji bojujeme a vnímáme-li život jako koevoluci, častěji interagujeme. Naše vnímání rozhoduje o tom, co nabízíme, i co jsem spíše ochotni přijmout, máme-li na vybranou.
  • Tématické okruhy, o které přitom pravděpodobně zavadíme:
  • Kybernetický, zpětnovazebný pohled na svět, jako na autoregulující se systém
  • Informační vidění světa - Gregory Bateson
  • Dissipativní struktury, smysl fluktuací (Ilya Prigogine, Erich Jantsch)
  • Fuzzy myšlení
  • Teorie chaosu, fraktály
  • Globalizace, Postmodernismus, New Age
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Spring 2004, Spring 2006, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Spring 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2000/HEN513