FSS:SOC406 Social trauma - Course Information
SOC406 Social trauma
Faculty of Social StudiesSpring 2003
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Marcel Tomášek (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Veronika Šenkýřová, DiS. - Timetable
- Mon 10:00–11:40 J.301
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Policy and Social Work (programme FSS, M-SP)
- Social Policy and Social Work (programme FSS, N-SP)
- Sociology (programme FSS, M-SO)
- Sociology (programme FSS, N-SO)
- Course objectives (in Czech)
- Kurz se zaměřuje na různorodé důsledky rychlých, překvapivých a radikálních sociálních změn a událostí. Narušení sociálně daných vzorců chování a jednání v důsledku takovýchto náhlých změn byly poměrně rozsáhle teoretizovány ve smyslu reakce na úrovni individua (A. Schutz, P. Bourdieu). V kurzu se ovšem zaměříme na rozebírání těchto důsledků na agregátní úrovni. Pro potřeby analýzy a pochopení širších sociálních důsledků převezmeme koncept traumatu z medicíny a psychiatrie. Podmínky, v nichž dochází k sociálnímu traumatu, začínají být zkoumány po zářijových událostech ve Spojených státech systematičtěji. I v českém prostředí se jeví tento fenomén zásadním a sehrává klíčovou roli (např. situace v r. 1989, kdy veřejně nezakrývaná nespokojenost a žal po údajné smrti jednoho ze studentů během demonstrace na Národní třídě vedli k celonárodnímu otevřenému nesouhlasu s komunistickým režimem a do jisté míry jeho následnému kolapsu). Přestože se většinou jedná o neštastné události, mnohdy, překvapivě, mají pro společnost kohezivní efekt. V rámci kurzu budou rozlišeny v této souvislosti dva stěžejní typy sociálního traumatu: za A) národní trauma, které se obvykle váže s akutním typem krize (teroristický útok na New Yorskou dominantu) a za B) kulturní trauma související s chronickou a dlouhotrvající krizí. Negativní, dysfunkční a nepříznivé dlouhotrvající důsledky jsou spojeny především s druhým typem krize, ke kterým dochází v rámci rozsáhlejších a společensky komplexnějších sociálních změn, příkladem které je i vývoj v České Republice po roce 1989. Probírány budou aktuální texty klíčových autorů jako B. Giesen, P. Sztompka, N. Smelser a A. Neal. Nebude opomenuta také pozice akcentující technologická rizika a s ním souvisící potenciální krize (P. Lagadec, U. Beck).
- Syllabus (in Czech)
- 1. sociální trauma -definice rozlišení 2. Od individuálního psychického traumatu k traumatu kolektivnímu 3. Kolektivní pamět 4. Jak jsou kolektivní traumata odkrývána a produkovana 5. Přenos traumatu 6. Násilí, management kolektivního traumatu 7. Trauma a identita 8. Teror - případ sovětského Ruska 9. Útok na Spojené státy - Pearl Harber a 11. září 2001 10.Kolektivní trauma v postkomunistickém Polsku 11. Období 1968 - 1989 a transformace po r.1989 v ČR ve světle teze o kolektivním trauma 12. Společnost risku a kolektivní trama
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2003/SOC406