FSS:ZUR525 U.S. media system - Course Information
ZUR525 Media system in the United States of America
Faculty of Social StudiesSpring 2004
- Extent and Intensity
- 1/1. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Vít Kouřil (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Drahomíra Soldánová - Timetable
- Wed 10:00–11:40 G019
- Prerequisites (in Czech)
- Četba jednoho textu (v angličtině, rozsah cca 30 stran) na každou hodinu, přednesení referátu (na text v rozsahu do 30 stran), napsání eseje na vybrané téma (2000-2500 slov) a účast na závěrečné diskusi, v níž studenti a studentky prokáží orientaci v navozených tématech a poučeně zformulují vlastní argumenty.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Media Studies and Journalism (programme FSS, N-KS)
- Course objectives (in Czech)
- Cyklus Mediální systém v USA se snaží vyplnit mezeru ve zdejším mediálním poznání zaostřením na klíčový komunikační prostor Západu - Spojené státy americké. Cílem kurzu je komplexně představit průmyslové, organizační a mocenské mechanismy ovlivňující povahu amerických médií. Teoreticky i empiricky vychází zejména z perspektivy politické ekonomie médií, zaměřené na vlastnictví mediálních organizací a jejich strukturní vztahy ostatními složkami sociálního systému; diskutovány budou i konkurenční přístupy. Předmět se snaží celistvě propojit optiku historickou, ekonomickou, sociologickou a politologickou. Všímá si zejména vlivu ekonomické a politické sféry na podobu mediálního systému a mediálních obsahů. V centru pozornosti postupně stanou: historický vývoj jednotlivých typů médií, vlastnická struktura mediálních trhů, mocenská role médií, regulace a deregulace mediální sféry, vztah médií k politickému systému, charakter médií veřejné služby, klíčové rysy americké žurnalistiky nebo role USA při globalizaci komunikačních trhů. Studenti a studentky se seznámí s důležitou literaturou k jednotlivým tématickým okruhům, shlédnou vybrané televizní produkty a celkově by měli získat základní přehled o historii a současnosti médií v USA.
- Syllabus (in Czech)
- Tématické okruhy: 1. Výkladový rámec (rozvržení témat, teoretické a empirické ukotvení, zdroje, požadavky a procedury) 2. Staletí pionýrů: historie tištěných médií 3. Nová elektronická hranice: počátky rozhlasového a televizního vysílání 4. Mediální systém jako součást tržní ekonomiky (kulturní průmysly, konkurence, reklama) 5. Média jako nástroj dominance elit Supervelmoci (ideologie, moc, propaganda) 6. Mediální instituce a legislativa (s důrazem na Telecommunication Act 1996) 7. Multimediální korporace (historie, koncentrace, konglomerizace, diferenciace) 8. Politika v médiích / média v politice (trh idejí, volební kampaně, války) 9. Americká žurnalistika: periodizace, stereotypy, kauzy a mýty 10. Paralelní trh idejí: veřejná a alternativní média 11. Let`s Roll: Americký průmysl populární hudby 12. Nová virtuální hranice: The Global Gates Are Open (internet a globalizace) 13. Závěrečná debata
- Assessment methods (in Czech)
- Součástí tematizovaných výkladů bude promítání televizních dokumentů o povaze a chování amerických médií, představení amerických mediálních produktů (televizní zpravodajství, politická reklama, populární žánry) a zhruba čtvrthodinové referáty ze zadané literatury. Kurz je zakončen udělením zápočtu.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2004/ZUR525