PSY443 Theory and Practice of Group Training

Faculty of Social Studies
Spring 2005
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Timetable
each even Wednesday 10:00–13:30 G31
Prerequisites (in Czech)
Určeno pro absolventy základního kursu sociální psychologie v rámci bakalářského studia. Uchazeč musí mít rovněž osobní zkušenost s účastí ve výcvikové skupině (na univerzite, na dalších akreditovaných pracovištích).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 29 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/29, only registered: 0/29
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Finálním cílem kursu je osvojit si základních pojmy a poznatky které se týkají skupinové dynamiky. Reflexe a konfrontace vlastní zkušenosti (prožitku) ze skupinové práce v obecnějším a teoretickém vztahovém rámci uvažování o skupinovém dění.Seznámení s rolí vedoucího výcvikové skupiny, uvedení do techniky práce se skupinou. Návaznosti a souvislosti: Navazuje se zejména na předmět "Sociální psychologie I a II" (pojmosloví, terminologie, teoretický a širší sociální kontext, interpersonální interakce). Předpokládá se využití vlastní zkušenosti se skupinou - tj. program "Psychologický výcvik ve skupině).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení předmětu aplikovaná sociální psychologie Možné přístupy k aplikacím sociálně psychologických poznatků. Dělení podle oblastí života a podle druhu činnosti sociálního psychologa. 2. Pohlavní identita a sociální život Percepce vlastní pohlavní identity, percpece opačného pohlaví. Pohlavní rozdíly v sociálním chování mužů a žen. Auto a heterostereotyp ženské a mužské role - tradiční a nový pohled. Interpersonální atraktivita, attachement.Od atraktivity k lásce. Negativní pasti, atribuční pasti, jiné "vlnové délky". 3. Skupinové procesy Sociální konformita, vyhovění a poslušnost.Skupina a základní fenomeny skupinové dynamiky: vývoj skupiny, struktura, vůdcovství, kohese, tense, kooperace, soupeření, vyjednávání, řešení problémů. 4. Výcviková skupina Skupina jako prostor pro získávání osobní a sociální kompetence, skupina jako prostor pro osobnostní růst - sociálně psychologický výcvik a skupinové poradenství.Faktory bezpečí ve skupině, skupina jako moc, skupina jako "droga".Saturované potřeby (fyziologické, bezpečí, láska a patření, vážnost, seberalizace). Fáze skupinového procesu.Skupina z pozice jejího člena (příslušníka).Důležitost, povaha a role příslušníka skupiny. Typické formy chování (resistenční, manipulační, prospěšné, emocionální). 5. Vedení skupiny Styly vedení, typologie vůdců. Schopnosti skupinového vedení (schopnost interakce a schopnost akce). Funkce skupinového vedení (podpora, zahájení, usnadnění a ukončení interkace, intervence, dodržování pravidel, facilitace komunikace, řešení konfliktu, mobilizace skupinových zdrojů).Odpovědnost a role skupinového vůdce, etika. Příloha: Nabízená témata pro písemnou práci: 1. Já jako účastník skupinového procesu - esej opřená o znalost skupinových procesů. Analýza vlastního prožívání v kontextu skupinové interakce. 2. Možnosti a meze psychologického skupinového výcviku budoucích psychologů - fundovaná reflexe práce supiny, opřená o teoretické znalosti dynamiky a technik skupinové práce a samozřejmě i vlastní zkušenost. 3. Proč se nechci či nemohu dostat do role: varianta a: - člena výcvikové skupiny, varianta b: - vedoucího výcvikové skupiny Též racionální (tzn. ne pouze pocitové a emocionální) zasvěcené zdůvodnění své vyhraněné pozice. 4. Návrh projektu skupinového výcviku pro konkrétně definovanou skupinu 5. Jiné téma vztahující se ke skupinové psychologické práci. (Individuální volba tématu po konzultaci s vyučujícím). Obecná kriteria (více či méně platná v jednotlivostech - to podle typu práce) - teoretická příprava a vklad: musí být poznat, že práce je psaná se znalostí věci, opřená o studium a citaci několika pramenů. - osobní zkušenost a zaangažovanost: projevuje se zejména vlastním názorem, který není ovšem laický ale vyplývá - mimo jiné - i z reflexe výše uvedého. - formální parametry: minimální rozsah je šest stran normalizovaného textu (počítač, strojopis), nutnost kompletních, přesných citací (přímé, nepřímé) podle normy (viz požadavky pro zpracování ročníkových a diplomových prací).
Assessment methods (in Czech)
přednáška a semináře, písemný test a seminární práce
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
The course is also listed under the following terms Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2005/PSY443