FSS:psy140 (Sebe)poznání osobnosti - Informace o předmětu
psy140 Poznání a sebepoznání osobnosti - zkušenostní seminář
Fakulta sociálních studiíjaro 2006
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Cagaš (přednášející)
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. - Rozvrh
- Po 12:00–13:30 U23
- Předpoklady
- Psychologie osobnosti
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Obecné poznámky: Na základě teoretických poznatků získaných v předmětech, které uvádějí do studia psychologie, se pokusíme vymezit, poznat a zamyslet se nad některými klíčovými pojmy, konstrukty, dimenzemi a metodami, které nabízí psychologie osobnosti. Seznámení se s nimi přitom nebude (primárně) teoretické, nebudeme pátrat po jejich genezi a vymezení k sousedním pojmům či typologiím, ani provádět hlubší analýzu jejich významu, což bez důkladné znalostí psychologie osobnosti, tedy kurzů, z nichž některé na naše posluchače teprve čekají, není možné. To, o co se budeme snažit, bude pohled na uvedené dimenze, metody a způsoby popisu k osobnosti člověka na základě konkrétní zkušenosti s osobností, která je nám nejblíže - vlastní osobou. Tuto podrobíme experimentům, tuto budeme zkoumat. Na základě metod, se kterými kurz bude seznamovat a z nichž některé si studenti vyzkouší, se bude moci každý sám zamyslet nad tím, jakou funkci ve vlastní osobnosti hraje poznaný konkrétní rys, dimenze, charakteristika, vlastnost. Jaké jsou způsoby poznání a jaké meze poznání a postulování těchto pojmů? Jaký konkrétní přínos mohou mít prezentované metody v praktickém životě, nebo profesním životě psychologa nejrůznějších oblastí. To budou další témata, v rámci nichž budou účastníci kurzu klást otázky a hledat odpovědi. Didakticky lze cíle kurzu charakterizovat takto: Osvojit si vědomosti o poznání a sebepoznání osobnosti a z toho plynoucího umění jednat s lidmi. V této souvislosti bude často odkazováno na významnější psychoterapeutické školy. Vytvořit dovednosti rozumět sobě a rozumět lidem, umět s nimi kooperativně jednat a být s to podpořit jejich potřebu změny a cesty změny. Poskytnout prožitek a přímou zkušenost vzniku, rozvoje a působnosti osobnostních charakteristik, a to pomocí sympatie, empatie, recipatie, reflexe a sebereflexe.
- Osnova
- Přehled učební látky Podle zaměření studentů a jejich předchozí průpravy bude předmětem kurzu jedna ze dvou následujících variant: I. Struktura a dynamika osobnosti Vnitřní obraz osobnosti Vnější obraz osobnosti Tělesná konstituce a temperament Životní zaměřenost Adaptace a zvládání situací a úkolů Schopnosti, nadání, tvořivost Jáství a charakter Typy lidí Utváření, vývoj a změna osobnosti Metody: Studenti podle možností v rámci praxí získají osobní zkušenost se sebepoznáním pomocí některé z následujících metod: MBTI Dotazník stavů Já REP-test G. Kellyho TEZADO, příp. IHAVEZ Klinický test (MMPI/100 apod.) Sacksův projektivní test Lüscherův barvový test Kresebný test Armstrongův dotazník Multiple Intelligence Holland: Osobnostní zájmové charakteristiky Dotazník sebehodnocení (Q-sort) Procesy na hranici kontaktu Dotazník pocitů prožívaných v kontaktu s lidmi Trénink vědomí - identifikace já, emoce, myšlenky, těla, přítomnosti... a další
- Metody hodnocení
- Požadavky na ukončení kurzu Aktivní účast ve výuce, která je realizována převážně jako problémový výklad s cvičeními. Podle možností pak i jako sdílení a výměna zkušeností studentů. Prostudování doporučené literatury, prověření bud konspektem nebo referováním o přečteném. Prokázání způsobilosti reflektovat vlastní a sdílené zkušenosti. Administrace několika sebezkušenostních testů. Mimo aktivní účast při vlastním sebezkoumání, vypracování jedné seminární práce (student si vybere ze dvou následujících možností:
- Informace učitele
- Studentům se doporučuje, aby prostudovali z následujícícho seznamu ty publikace, které jim doporučí vyučující, a ty které je svým názvem osobně zaujmou Literatura ke studiu Adler, A.: Porozumění životu. Praha, Aurora 1999. Berne, E.: Jak si lidé hrají. Chrudim, Mach 1991. Berne, E.: Co řeknete až pozdravíte. Praha, LN 1997. Csikszentmihalyi, M.: O štěstí a smyslu života. Praha, LN 1996. Ellis, A.: Člověče, neboj se. Praha, NLN 2001. Frankl, V. E.: Lékařská péče o duši. Brno, Cesta 2000. Harris, T.: Já jsem OK, Ty jsi OK. Praha, Pragma 1997. Henriksen, J-O., Vetlesen, A. J.: Blízké a vzdálené. Brno, Sdružení Podané ruce 2000 Horney, K.: Neuróza a lidský růst. Praha, Triton-Pragma 2000 Matoušek, O.: Potřebujete psychoterapii? Praha, Portál 1998 Miller, A. F., Mattson, R. T.: Kdo jsem? Praha, Návrat domů 1998. OConnor, J., Seymour, J.: Úvod do neurolingvistického programování. Praha, Institut pro NLP 1998. Peseschkian, N.: Psychoterapie v každodenním životě. Brno, Cesta 2001. Prekop, J.: Empatie. Praha, Grada 2004. Rainwater, J.: Vezměte život do vlastních rukou. Praha, Grada 1993. Rogers, C.: Způsob bytí. Praha, Portál 1998 Rohr, R., Ebert, A.: Eneagram Devět tváří duše. Praha, Synergie 1997. Schmidbauer, W.: Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha, Portál 2000. Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister & Principal 2002 Další rozšířená studijní literatura Albisetti, V.: Cesta života. Praha, Paulínky 2001. Auger, L.: Strach, obavy a jejich překonání. Praha, Portál 1998. Birkenbihlová, V. F.: Umění komunikace. Praha, Actuell 1999. Blin, C.: abc sebepoznání. Praha, Olympia2001. Cloud, H.: Změna přináší uzdravení. Praha, Návrat domů 2000. Crabb, L.: Umění přiblížit se. Praha, Návrat domů 2000. Daniels, D., Price, V.: Základní enneagram. Praha, Synergie 2002. Frielingsdorf, K.: Agrese vytváří vztahy. Kostelní Vydří, Karmelit. nakladat. 2000. Haineault, P.: Jak využít životních změn. Praha, Portál 2000 Honzák, R., Novotná, V.: Jak se dobře cítit mezi lidmi. Praha, Grada 1999. Keating, T.: Pozvání k lásce. Praha, Zvon 1996. Lachmanová, K.: Vězení s klíčem uvnitř. Kostelní Vydří, Karmelit. nakladat. 2001. McDowell, J.: Hodnota člověka. Praha, Návrat domů1999. Mentzos, S.: Rozumíme sami sobě? Praha, NLN 2000 Montgomery, D.: Cesta k osobní zralosti. Kostelní Vydří, Karmelit. nakladat. 1999. Pelcová, N.: Vzorce lidství. Praha, ISV 2001. Pita, D. D.: Nezdravá závislost. Kostelní Vydří, Karmelit. nakladat. 2000. Poznej svou osobnost. Praha, Gemini 1994. Powell, J., SJ:Štěstí začíná uvnitř. Praha, Portál 1995. Powell, J., SJ: Naplno člověkem. Brno, Cesta 2000. Salmon, E.: ABC Enneagramu. Praha, Synergie 2001. Taylor, R.: Změň sám sebe. Praha, Grada 2000.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2006/psy140