FSS:PSY155 Psychology of Creativity - Course Information
PSY155 Principles of Psychology of Creativity
Faculty of Social StudiesSpring 2006
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Eva Pavlíková (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. - Timetable
- Mon 10:00–11:40 U23
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Cílem tohoto výběrového semináře je nejen se poučit o tvořivosti akademicky, tj. studiem a diskusí teoretických východisek, ale především si zkusit tvořit a prožít pocity provázející proces vlastního tvoření. Seminář je svou povahou AKTIVNÍ a INTERAKTIVNÍ očekává se účast nikoliv pouze fyzická :-). Předmět je určen studentům bakalářského studie - přednostně 2. a 3. ročníků.
- Syllabus (in Czech)
- 1. definice tvořivosti v psychologii, 2. historie zájmu o lidskou tovořivost, 3. možnosti a limity diagnostiky tvořivosti, přehled hlavních metod - "testů" tvořivosti, 4. tvůrčí proces, charakteristiky tvůrcího myšlení (fluence, flexibilita, originalita, elaborace, persistence), 5. bariéry tvořivosti, 6. osobnosti psychologie tvořivosti (Guilgord, Buzan, deBono, Osborn aj.), 7. praktické možnosti rozvíjení a užívání tvůrčího myšlení - Mind Map, brainstorming, banka nápadů, 8. aplikace psychologie tvořivosti v praxi - pedagogové, manažeři, obchodníci.
- Literature
- DACEY, John S. and Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
- HLAVSA, Jaroslav. Psychologické základy teorie tvorby. Vyd. 1. Praha: Academia, 1985, 353 s. URL info
- HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 189 s. URL info
- KIRST, Werner and Ulrich DIEKMEYER. Trénink tvořivosti :hry a cvičení pro děti i dospělé. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 125 s. ISBN 80-7178-227-0. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- VIEWEGH, Josef. Fantazie : teoretická studie. Praha: Academia, 1986, 99 s. URL info
- BUZAN, Tony. Use your head. London: BBC, 2000, 160 s. ISBN 0-563-53729-9. info
- ZELINA, Miron and Milota ZELINOVÁ. Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Vyd. 1. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1990, 130 s. ISBN 8008004428. info
- BEAN, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 86 s. ISBN 80-7178-035-9. info
- GARDNER, Howard. Dimenze myšlení :teorie rozmanitých inteligencí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 398 s. ISBN 80-7178-279-3. info
- BUZAN, Tony. Jděte na to chytře! : 10 cest pro využití vašich přirozených schopností. Translated by Jiří Martínek. V Praze: Columbus, 2003, 193 s. ISBN 8072491466. info
- DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Vyd. 1. Praha: Argo, 1997, 185 s. ISBN 8072031287. info
- OLMROVÁ, Jiřina and Bohuslav BLAŽEK. Krása a bolest : úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha: Panorama, 1985. info
- Assessment methods (in Czech)
- ZÁPOČET - podmínky: 1.alespoň 75% aktivní účasti na lekcích 2.odevzdání seminární práce nejpozději na poslední lekci. Seminární práce je: písemná práce o rozsahu cca 5 normostran. Očekává se originální příspěvek - "vlastní odborné literární tvoření" s inspirací alespoň tří titulů specializované literatury (nikoliv pouze základních učebnic psychologie). 3. Jinou možností splnění seminární povinnosti je prezentace své tvořivosti nějakým vlastním výtvorem trojrozměrným, virtuálním, slovním, hudebním... :-).
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught once in two years.
Information on course enrolment limitations: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
- Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2006/PSY155