PSY155 Principles of Psychology of Creativity

Faculty of Social Studies
Spring 2006
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Eva Pavlíková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Timetable
Mon 10:00–11:40 U23
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem tohoto výběrového semináře je nejen se poučit o tvořivosti akademicky, tj. studiem a diskusí teoretických východisek, ale především si zkusit tvořit a prožít pocity provázející proces vlastního tvoření. Seminář je svou povahou AKTIVNÍ a INTERAKTIVNÍ očekává se účast nikoliv pouze fyzická :-). Předmět je určen studentům bakalářského studie - přednostně 2. a 3. ročníků.
Syllabus (in Czech)
  • 1. definice tvořivosti v psychologii, 2. historie zájmu o lidskou tovořivost, 3. možnosti a limity diagnostiky tvořivosti, přehled hlavních metod - "testů" tvořivosti, 4. tvůrčí proces, charakteristiky tvůrcího myšlení (fluence, flexibilita, originalita, elaborace, persistence), 5. bariéry tvořivosti, 6. osobnosti psychologie tvořivosti (Guilgord, Buzan, deBono, Osborn aj.), 7. praktické možnosti rozvíjení a užívání tvůrčího myšlení - Mind Map, brainstorming, banka nápadů, 8. aplikace psychologie tvořivosti v praxi - pedagogové, manažeři, obchodníci.
Literature
  • DACEY, John S. and Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické základy teorie tvorby. Vyd. 1. Praha: Academia, 1985, 353 s. URL info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 189 s. URL info
  • KIRST, Werner and Ulrich DIEKMEYER. Trénink tvořivosti :hry a cvičení pro děti i dospělé. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 125 s. ISBN 80-7178-227-0. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • VIEWEGH, Josef. Fantazie : teoretická studie. Praha: Academia, 1986, 99 s. URL info
  • BUZAN, Tony. Use your head. London: BBC, 2000, 160 s. ISBN 0-563-53729-9. info
  • ZELINA, Miron and Milota ZELINOVÁ. Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Vyd. 1. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1990, 130 s. ISBN 8008004428. info
  • BEAN, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 86 s. ISBN 80-7178-035-9. info
  • GARDNER, Howard. Dimenze myšlení :teorie rozmanitých inteligencí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 398 s. ISBN 80-7178-279-3. info
  • BUZAN, Tony. Jděte na to chytře! : 10 cest pro využití vašich přirozených schopností. Translated by Jiří Martínek. V Praze: Columbus, 2003, 193 s. ISBN 8072491466. info
  • DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Vyd. 1. Praha: Argo, 1997, 185 s. ISBN 8072031287. info
  • OLMROVÁ, Jiřina and Bohuslav BLAŽEK. Krása a bolest : úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha: Panorama, 1985. info
Assessment methods (in Czech)
ZÁPOČET - podmínky: 1.alespoň 75% aktivní účasti na lekcích 2.odevzdání seminární práce nejpozději na poslední lekci. Seminární práce je: písemná práce o rozsahu cca 5 normostran. Očekává se originální příspěvek - "vlastní odborné literární tvoření" s inspirací alespoň tří titulů specializované literatury (nikoliv pouze základních učebnic psychologie). 3. Jinou možností splnění seminární povinnosti je prezentace své tvořivosti nějakým vlastním výtvorem trojrozměrným, virtuálním, slovním, hudebním... :-).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught once in two years.
Information on course enrolment limitations: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2006/PSY155