FSS:PSY485 Diskurzivní analýza - Informace o předmětu
PSY485 Subjektivita a diskurzivní analýza
Fakulta sociálních studiíjaro 2007
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Juraj Grňo (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. - Rozvrh
- St 14:00–15:40 U23
- Předpoklady
- Pro účast v kurzu je vhodný zájem o kvalititivní metodologii, kritickou reflexi současného psychologického vědění/výzkumu a o studium genderových vztahů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je studující seznámit s diskurzivně orientovanou kvalitativní analýzou a se základy jejího použití. Teoretická část kurzu bude zaměřena na představení východisek diskurzivní analýzy (DA) zahrnující „obrat k jazyku“ a postmoderní uvažování. Podíváme se na vztah mezi psychologií a postmodernitou a na to, jak by mohla psychologie a psychoterapie v postmoderním rámci vypadat. Probírány budou různé formy DA, zejména Foucaultovská diskurzivní analýza, analýza interpretativních repertoárů a konverzační analýza. Stručně představíme jejich hlavní myšlenkové zdroje z oblasti lingvistiky, sociální antropologie, psychoanalýzy, feminismu a filozofie. Teoretické poznatky budou průběžně propojovány s praktickými postupy analýzy kvalitativních dat a s jejich aplikací. Předvedeny budou ukázky dosavadního využití v rámci všech směrů DA, často z oblasti genderových vztahů. V hodinách budeme společně či v malých skupinách interpretovat různorodý empirický materiál (rozhovory, internetová diskuse, mediální texty, divadelní hra, videozáznam ad.) a vyzkoušíme si kombinaci DA s několika typy získávání dat (individuální rozhovor, focus group, etnografický výzkum). Studující si osvojí znalosti o konkrétních postupech analýzy, jejích typech, stadiích, cílech a hodnocení validity. V závěrečných hodinách budou studentky a studenti vyzváni k vlastní analýze vybraných textů, jejíž kroky a výsledky budou společně diskutovány; záměrem je rozvíjet schopnost kritické interpretace a samostatného provedení výzkumu.
- Osnova
- 1. Co je to diskurzivní analýza. Obrat k jazyku v sociálních vědách a jeho důsledky pro zkoumání psychických jevů. Jaké jsou typy diskurzivní analýzy. Jak vypadá/může vypadat postmoderní psychologie a psychoterapie 2. Možnosti diskurzivní analýzy: Foucaultovská diskurzivní analýza (jinak také poststrukturalistická, PDA), analýza interpretativních repertoárů a diskurzivní psychologie, konverzační analýza, sociolingvistika, kritická diskurzivní analýza. Východiska, cíle a ukázky jednotlivých přístupů. 3. Strukturalistické a poststrukturalistické teorie: strukturalismus v lingvistice (Saussure, Jakobson), sociální antropologii (Levi-Strauss) a psychoanalýze (Lacan). Jacques Derrida, Michael Foucault a Judith Butler. Poststrukturalismus a feministické teorie. Nové pojetí lidské subjektivity 4. Foucaultovská diskurzivní analýza a její postupy (Parker, Willig). Základní studie: etnografické výzkumy školní třídy, komunikace v manažerském týmu, partnerských vztahů, interpretace feministických pohádek (Baxter, Davies, Gavey, Hollway, Walkerdine). 6. Co je „diskurz“ a jak jej vymezit? Diskurzivní pozice (Davies, Harré), pojetí významu, intertextuality a subjektivity. 7. Analýza interpretativních repertoárů (Potter, Wetherell), postupy analýzy a hodnocení validity. Ukázky studií: obhajování genderové a etnické nerovnosti. Teorie řečových aktů a konverzační analýza. Příklady. 8. Jak postupovat při aplikaci diskurzivní analýzy. Typy studovaného materiálu a jejich volba. Propojení s focus group a etnografickým výzkumem. Způsoby vedení rozhovoru, nahrávání a přepisu. Typy interpretace a její stadia (Kvale, Smith ad.). Další alternativy. Kritéria hodnocení kvalitativního výzkumu 9. Studentské prezentace vlastních analýz (zbývající hodiny).
- Literatura
- Henriques et al. (1984). Changing the Subject. Psychology, social regulation and subjectivity. London: Methuen & Co. Ltd.
- Potter, J., Wetherell, M. (1987). Discourse and Social Psychology. Beyond Attitudes and Behaviour. London: Sage.
- BUTLER, Judith. Feminizmus a podrývanie identity. 1. vyd. Bratislava: Aspekt, 2003, 222 s. ISBN 80-85549-41-7. info
- ČERMÁK, Ivo. Myslet narativně (kvalitativní výzkum 'on the road'). In Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Brno: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert, 2002, s. 11-25. ISBN 80-86620-03-4. info
- HAUER, Tomáš. S/krze postmoderní teorie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 227 s. ISBN 8024605457. URL info
- BAČOVÁ, Viera. Súčasné smery v psychológii :hľadanie alternatív pozitivizmu. 1. vyd. Prešov: Prešovská univerzita, 2000, 251 s. ISBN 80-88885-81-7. info
- FOUCAULT, Michel. Dějiny šílenství v době osvícenství :hledání historických kořenů pojmu duševní choroby. Translated by Věra Dvořáková. Praha: Lidové noviny, 1994, 209 s. ISBN 80-7106-085-2. info
- FOUCAULT, Michel. Za zrkadlom moderny :filozofia posledného dvadsaťročia. Edited by Egon Gál - Miroslav Marcelli. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1991, 320 s. ISBN 80-7115-025-8. info
- Metody hodnocení
- Požadavky k získání zápočtu: aktivní účast v hodinách, pravidelná příprava na semináře (četba doporučené literatury a nastudování předložených ukázek DA) a v závěru kurzu prezentace nebo odevzdání vlastní analýzy (nejlépe rozhovoru či skupinové diskuse, ale také článku, deníku, dramatu, přednášky, apod.).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2007/PSY485