PSY485 Subjektivita a diskurzivní analýza

Fakulta sociálních studií
jaro 2007
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Juraj Grňo (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Rozvrh
St 14:00–15:40 U23
Předpoklady
Pro účast v kurzu je vhodný zájem o kvalititivní metodologii, kritickou reflexi současného psychologického vědění/výzkumu a o studium genderových vztahů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je studující seznámit s diskurzivně orientovanou kvalitativní analýzou a se základy jejího použití. Teoretická část kurzu bude zaměřena na představení východisek diskurzivní analýzy (DA) zahrnující „obrat k jazyku“ a postmoderní uvažování. Podíváme se na vztah mezi psychologií a postmodernitou a na to, jak by mohla psychologie a psychoterapie v postmoderním rámci vypadat. Probírány budou různé formy DA, zejména Foucaultovská diskurzivní analýza, analýza interpretativních repertoárů a konverzační analýza. Stručně představíme jejich hlavní myšlenkové zdroje z oblasti lingvistiky, sociální antropologie, psychoanalýzy, feminismu a filozofie. Teoretické poznatky budou průběžně propojovány s praktickými postupy analýzy kvalitativních dat a s jejich aplikací. Předvedeny budou ukázky dosavadního využití v rámci všech směrů DA, často z oblasti genderových vztahů. V hodinách budeme společně či v malých skupinách interpretovat různorodý empirický materiál (rozhovory, internetová diskuse, mediální texty, divadelní hra, videozáznam ad.) a vyzkoušíme si kombinaci DA s několika typy získávání dat (individuální rozhovor, focus group, etnografický výzkum). Studující si osvojí znalosti o konkrétních postupech analýzy, jejích typech, stadiích, cílech a hodnocení validity. V závěrečných hodinách budou studentky a studenti vyzváni k vlastní analýze vybraných textů, jejíž kroky a výsledky budou společně diskutovány; záměrem je rozvíjet schopnost kritické interpretace a samostatného provedení výzkumu.
Osnova
  • 1. Co je to diskurzivní analýza. Obrat k jazyku v sociálních vědách a jeho důsledky pro zkoumání psychických jevů. Jaké jsou typy diskurzivní analýzy. Jak vypadá/může vypadat postmoderní psychologie a psychoterapie 2. Možnosti diskurzivní analýzy: Foucaultovská diskurzivní analýza (jinak také poststrukturalistická, PDA), analýza interpretativních repertoárů a diskurzivní psychologie, konverzační analýza, sociolingvistika, kritická diskurzivní analýza. Východiska, cíle a ukázky jednotlivých přístupů. 3. Strukturalistické a poststrukturalistické teorie: strukturalismus v lingvistice (Saussure, Jakobson), sociální antropologii (Levi-Strauss) a psychoanalýze (Lacan). Jacques Derrida, Michael Foucault a Judith Butler. Poststrukturalismus a feministické teorie. Nové pojetí lidské subjektivity 4. Foucaultovská diskurzivní analýza a její postupy (Parker, Willig). Základní studie: etnografické výzkumy školní třídy, komunikace v manažerském týmu, partnerských vztahů, interpretace feministických pohádek (Baxter, Davies, Gavey, Hollway, Walkerdine). 6. Co je „diskurz“ a jak jej vymezit? Diskurzivní pozice (Davies, Harré), pojetí významu, intertextuality a subjektivity. 7. Analýza interpretativních repertoárů (Potter, Wetherell), postupy analýzy a hodnocení validity. Ukázky studií: obhajování genderové a etnické nerovnosti. Teorie řečových aktů a konverzační analýza. Příklady. 8. Jak postupovat při aplikaci diskurzivní analýzy. Typy studovaného materiálu a jejich volba. Propojení s focus group a etnografickým výzkumem. Způsoby vedení rozhovoru, nahrávání a přepisu. Typy interpretace a její stadia (Kvale, Smith ad.). Další alternativy. Kritéria hodnocení kvalitativního výzkumu 9. Studentské prezentace vlastních analýz (zbývající hodiny).
Literatura
  • Henriques et al. (1984). Changing the Subject. Psychology, social regulation and subjectivity. London: Methuen & Co. Ltd.
  • Potter, J., Wetherell, M. (1987). Discourse and Social Psychology. Beyond Attitudes and Behaviour. London: Sage.
  • BUTLER, Judith. Feminizmus a podrývanie identity. 1. vyd. Bratislava: Aspekt, 2003, 222 s. ISBN 80-85549-41-7. info
  • ČERMÁK, Ivo. Myslet narativně (kvalitativní výzkum 'on the road'). In Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Brno: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert, 2002, s. 11-25. ISBN 80-86620-03-4. info
  • HAUER, Tomáš. S/krze postmoderní teorie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 227 s. ISBN 8024605457. URL info
  • BAČOVÁ, Viera. Súčasné smery v psychológii :hľadanie alternatív pozitivizmu. 1. vyd. Prešov: Prešovská univerzita, 2000, 251 s. ISBN 80-88885-81-7. info
  • FOUCAULT, Michel. Dějiny šílenství v době osvícenství :hledání historických kořenů pojmu duševní choroby. Translated by Věra Dvořáková. Praha: Lidové noviny, 1994, 209 s. ISBN 80-7106-085-2. info
  • FOUCAULT, Michel. Za zrkadlom moderny :filozofia posledného dvadsaťročia. Edited by Egon Gál - Miroslav Marcelli. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1991, 320 s. ISBN 80-7115-025-8. info
Metody hodnocení
Požadavky k získání zápočtu: aktivní účast v hodinách, pravidelná příprava na semináře (četba doporučené literatury a nastudování předložených ukázek DA) a v závěru kurzu prezentace nebo odevzdání vlastní analýzy (nejlépe rozhovoru či skupinové diskuse, ale také článku, deníku, dramatu, přednášky, apod.).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2009.