EVS426 Jazz and Politics in Europe 1930-1950

Faculty of Social Studies
Spring 2008
Extent and Intensity
1/1. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Vít Hloušek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS.
Timetable
Thu 12:00–13:30 U41
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course is devoted to political influence on culture in Europe in the first half of the 20th century. The position of various European totalitarian and authoritarian regimes towards jazz and swing music serves as an example. “Jazz policy” of authoritarian and totalitarian regimes of different type will be compared. Attention will be paid to general historical and political circumstances and to “micro-history” of jazz music and jazz musicians in different European cases as well. The lectures and seminars will be completed with many samples of European jazz and swing music in the 1930s and 1940s. The course is taught in Czech (but the music is universal).
Syllabus
  • 1) Introduction to the course 2) Prehistory of jazz in Europe 1900/1930: Jazz as amusement of the elite versus jazz as cultural avant-garde 3) Swing – the first pop-culture? 4) Cultural policy of the Third Reich and fascist Italy: “Swing tanzen verboten!” 5) Jazz in propaganda’s services: Goebbels’ big band versus the Voice of America 6) Jazz in occupied Europe: how to cheat the Nazis? 7) Jazz in Protectorate Bohemia and Moravia: how to cheat the Nazis – the Czech way 8) Jazz after liberation: From Triumph to Marginality? 9) Jazz and cultural policy in the Soviet Union: balancing in the edge of legality 10) Real socialism against jazz: The end of “Nylon Age” 11) Final seminar devoted to essays
Assessment methods (in Czech)
Součástí hodnocení práce studenta ve výuce je docházka a příprava seminární práce. Docházka: Vzhledem k seminární povaze výuky je docházka podstatnou součástí hodnocení předmětu. Na základě podpisů na prezenčních listinách odpovídajícím skutečné docházce získá student za každou navštívenou seminární hodinu 5 bodů. Celkem tedy může za docházku získat až 45 bodů, které budou započítány do celkového hodnocení předmětu. Seminární práce (esej): Během semestru bude vypracována seminární esej na některé ze zadaných témat. Esej by měla být v rozsahu cca 18 000 až 27 000 znaků a měla by svou strukturou i formálním zpracováním odpovídat standardní akademické eseji. Stylisticky se ovšem může jednat o volnější útvar. Cílem eseje je nejen shromáždit určitá fakta a poznatky, ale také zamyslet se nad politickým ovlivňováním kultury a společenského života i života jedince obecně. Seminární práce bude bodována na základě obsahových, formálních i stylistických kvalit. Maximálně lze dosáhnout 55 bodů. Předmět je ukončen zápočtem. Student může v průběhu předmětu získat až 100 bodů. Rozdělení bodů je následující: Docházka: maximálně 45 Seminární práce: maximálně 55 Minimální celkový počet bodů nutných ke získání zápočtu je 60.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2010, Spring 2012, Spring 2014, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/EVS426