FSS:EVS426 Jazz and Politics 1930-1950 - Course Information
EVS426 Jazz and Politics in Europe 1930-1950
Faculty of Social StudiesSpring 2008
- Extent and Intensity
- 1/1. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Vít Hloušek, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS. - Timetable
- Thu 12:00–13:30 U41
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- European Studies (programme FSS, N-MS)
- European Studies and International Relations (programme FSS, N-MS)
- International Relations (programme FSS, N-MS)
- Course objectives
- The course is devoted to political influence on culture in Europe in the first half of the 20th century. The position of various European totalitarian and authoritarian regimes towards jazz and swing music serves as an example. “Jazz policy” of authoritarian and totalitarian regimes of different type will be compared. Attention will be paid to general historical and political circumstances and to “micro-history” of jazz music and jazz musicians in different European cases as well. The lectures and seminars will be completed with many samples of European jazz and swing music in the 1930s and 1940s. The course is taught in Czech (but the music is universal).
- Syllabus
- 1) Introduction to the course 2) Prehistory of jazz in Europe 1900/1930: Jazz as amusement of the elite versus jazz as cultural avant-garde 3) Swing – the first pop-culture? 4) Cultural policy of the Third Reich and fascist Italy: “Swing tanzen verboten!” 5) Jazz in propaganda’s services: Goebbels’ big band versus the Voice of America 6) Jazz in occupied Europe: how to cheat the Nazis? 7) Jazz in Protectorate Bohemia and Moravia: how to cheat the Nazis – the Czech way 8) Jazz after liberation: From Triumph to Marginality? 9) Jazz and cultural policy in the Soviet Union: balancing in the edge of legality 10) Real socialism against jazz: The end of “Nylon Age” 11) Final seminar devoted to essays
- Assessment methods (in Czech)
- Součástí hodnocení práce studenta ve výuce je docházka a příprava seminární práce. Docházka: Vzhledem k seminární povaze výuky je docházka podstatnou součástí hodnocení předmětu. Na základě podpisů na prezenčních listinách odpovídajícím skutečné docházce získá student za každou navštívenou seminární hodinu 5 bodů. Celkem tedy může za docházku získat až 45 bodů, které budou započítány do celkového hodnocení předmětu. Seminární práce (esej): Během semestru bude vypracována seminární esej na některé ze zadaných témat. Esej by měla být v rozsahu cca 18 000 až 27 000 znaků a měla by svou strukturou i formálním zpracováním odpovídat standardní akademické eseji. Stylisticky se ovšem může jednat o volnější útvar. Cílem eseje je nejen shromáždit určitá fakta a poznatky, ale také zamyslet se nad politickým ovlivňováním kultury a společenského života i života jedince obecně. Seminární práce bude bodována na základě obsahových, formálních i stylistických kvalit. Maximálně lze dosáhnout 55 bodů. Předmět je ukončen zápočtem. Student může v průběhu předmětu získat až 100 bodů. Rozdělení bodů je následující: Docházka: maximálně 45 Seminární práce: maximálně 55 Minimální celkový počet bodů nutných ke získání zápočtu je 60.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/EVS426