FSS:MVZ105 Theories of International Rel. - Course Information
MVZ105 Theories of International Relations
Faculty of Social StudiesSpring 2008
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Pšeja, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Hynková-Dvoranová (lecturer)
PhDr. Michal Kořan, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Vladan Hodulák, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Pavel Pšeja, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS. - Timetable
- Tue 14:00–15:40 Aula
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- In this course students will be informed about major classical theories of IR as they have emerged until 1980's.
- Syllabus (in Czech)
- 1) První týden (19. 2.) Seznámení s kursem, informace o obsahu a požadavcích. 2) Druhý týden – Úvod do problematiky; obecný kontext teorie MV (26. 2.) Kořeny teorie MV, různí myslitelé jako předchůdci teorie MV, obecné pojmy a vědecké problémy spojené s fungováním teorií MV, vývoj teorií v časové posloupnosti od liberalismu přes realismus až k průniku behavioralismu a změnám metodologie, reálný politický kontext teorií a okolnosti poznamenávající jejich podobu, nástup neorealismu, velké debaty. Tipy: v oblasti kontextu teorie MV se soustřeďte na problematiku analytických rovin a možných způsobů zkoumání mez. vztahů obecně, myšlenkový vývoj v liberalismu a realismu, vliv „debat“ na (sebe)pojetí teorií, a v neposlední řadě též na konkrétní okolnosti vlivu behavioralismu a jeho projevy. Povinná četba: Drulák (2003), s.29-51, 23 s., Hollis, Smith (2000), s.11-24, 27-56, 44 s. 3) Třetí týden – Geopolitika (4. 3.) Geopolitika jako předchůdce teorií MV, konkrétně pak realismu; její kořeny v 19. století a následný vývoj až po „zlatou éru“ mezi světovými válkami; geopolitika „německá“ (Kjellén, Ratzel, Haushofer) a „anglosaská“ (mj. Mahan, Mackinder) jako dvě hlavní větve; diskreditace následkem 2. světové války a následný přerod v holisticky chápanou teorii (tzv. nová geopolitika); různé směry geopolitiky ve druhé polovině 20. století. Tipy: věnujte pozornost zejména geopolitickým teoriím jednotlivých autorů, jejich rozdílům a styčným bodům, změně charakteru geopolitiky po 2. světové válce a v této souvislosti především teorii H. a M. Sproutových, ale také ideovým následovníkům Mackindera Povinná četba: Dougherty, Pfaltzgraff (1981), s.58-79, 22 s., Krejčí (1997), s.329-340, 12 s. 4) Čtvrtý týden a pátý týden – Klasický realismus: vývoj a hlavní myšlenky; realismus Carra a Morgenthaua (11. a 18. 3.) Vznik realismu, role Reinholda Niebuhra, E. H. Carr jako tvůrce realismu a H. Morgenthau jako hlavní a nejvlivnější představitel, podoby realismu v Carrově a Morgenthauově podání včetně Morgenthauových šesti principů realismu, kritika klasického realismu; obsah realismu včetně jeho různých variant, hlavní pojmy a myšlenky realismu. Tipy: Soustřeďte se primárně na obsah zmíněných šesti principů, dále na odlišnosti v Carrově a Morgenthauově chápání realismu a jejich příčiny, a konečně na argumenty kritiků realismu. Povinná četba: Guzzini (2004), s.33-46, 14 s., Morgenthau (1978), s.1-26, 26 s., Müller in Pšeja (2005), s.24-41, 18 s. 5) Šestý týden – Klasický realismus: Kennan a Kissinger, průnik behavioralismu (25. 3.) George Kennan a Henry Kissinger jako pokračovatelé H. Morgenthaua, kořeny a hlavní rysy jejich myšlení, realismus v praxi jakožto teoretický základ americké zahraniční politiky, vliv behavioralismu na realismus, uplatnění exaktních metod, zdánlivý rozpor behavioralismu a realismu, příklady aplikace behaviorálních přístupů a modelů. Tipy: Je zapotřebí nepominout znalost charakteristiky a klíčových bodů Kennanovy a Kissingerovy koncepce realismu, kromě toho se soustřeďte na charakteristiku vztahu behavioralismu a realismu a na vhodné příklady. Povinná četba: Guzzini (2004), s.47-80, 113-127, 49 s. 6) Sedmý týden – Klasický liberalismus (1. 4.) Liberalismus jako způsob chápání mez. vztahů, jeho kořeny v politické filosofii i filosofii obecně, variace liberalismu v teorii mezinárodních vztahů, tři tradice liberalismu (lib. Internacionalismus, lib. imperialismus a lib. pacifismus) jako zdroje pro formování teorií, lidská práva jako součást teorie liberalismu, vztah liberalismu a globalisace. Tipy: Věnujte pozornost odkazům na kořeny liberalismu ve sféře politického myšlení, zejména pak odkazům na jednotlivé autory a jejich přínos liberálnímu myšlení, Fukuyamově chápání liberalismu a jeho role v dnešním světě, a konečně propojení idejí liberalismu s vlivem ekonomických faktorů. Povinná četba: Burchill, Linklater (2001), s.29-65, 37 s., Doyle, in Viotti, Kauppi (1999), s.233-245, 13 s., Drulák (2003), s.72-87, 16 s., Blažek in Pšeja (2005), s.43-61, 19 s. Další informace: první zápočtový test délka 20 minut struktura testu: 1 otevřená otázka za 10 bodů, 5 uzavřených otázek po 3 bodech obsah adekvátní rozsahu témat příslušných do šestého týdne včetně a k nim přidělené literatury, orientace na schopnost správně zařadit základní pojmy a hlavní představitele termín seznámení studentů s hodnocením kontrolního testu: do sedmi kalendářních dnů 7) Osmý týden – Neovarianty liberalismu (8. 4.) Navazuje na předchozí téma, od obecných premis liberalismu přechází k detailnímu rozboru jednotlivých variant liberalismu v procesu jeho vývoje v rámci MV, lib. internacionalismus, lib. institucionalismus a idealismus jako tři základní teorie a jejich proměna v neovarianty, role liberalismu v současné teorii MV. Tipy: Soustřeďte se primárně na charakteristiky jednotlivých tradic a teorií a snažte se najít jejich distinktivní znaky, zkoumejte vzájemnou relevanci jednotlivých teorií a jejich použitelnost v teorii MV, významná je rovněž znalost dílčích tezí a přístupů v jednotlivých teoriích a jejich tvůrců (jako příklad lze uvést Mitranyho, Helda, Fukuyamu aj.). Zvláštní pozornost věnujte výsadnímu postavení neoliberálního institucionalismu a jeho vazbě na ostatní teorie MV. Povinná četba: Baylis, Smith (1999), s.148-162, 15 s. 8) Devátý týden – Neorealismus (15. 4.) Rozdíly neorealismu a realismu, postavení neorealismu v současné teorii MV, otázka jeho dominance, hlavní myšlenky neorealismu dle K. Waltze jako jeho tvůrce, a to včetně tří klíčových principů, argumentace odůvodňující specifický pohled neorealismu na mezinárodní systém. Tipy: Klíčový význam mají Waltzovy argumenty pro neorealistické chápání MV a jeho charakteristika fungování systému na základě tří principů, zvýšenou pozornost věnujte také celkové Waltzově argumentaci vysvětlující jeho pojetí systému, fungování a vlastnosti systému, a aplikaci tohoto pojetí na mezinárodní vztahy. Povinná četba: Guzzini (2004), s.147-165, 19 s., Waltz (1979), s.60-101, 42 s. 9) Desátý týden – Koncepce Fukuyamy a Huntingtona jako příklady konkrétních aplikací liberalismu a realismu (22. 4.) Dva specifické příklady konkrétní podoby uvažování o mezinárodních vztazích, rozbory uvedených dílčích teorií, Huntingtonova představa kultury jako nejzákladnějšího fenoménu a bytostně konfliktních vztahů mezi kulturami, Fukuyamova vize vítězství liberální demokracie jako nejefektivnějšího souboru idejí, silná a slabá místa obou teorií. Tipy: Soustřeďte se na Fukuyamovo pojetí liberální demokracie, otázka vztahu liberalismu a demokracie, na Huntingtonovo pojetí civilizací a na jeho rozpracování západního universalismu. Povinná četba: Fukuyama (2002), s.25-67, 43 s., Huntington (2001), s.31-41, 213-244, 42 s. 10) Jedenáctý týden – Marxismus a jeho varianty (29. 4.) Kořeny marxistického myšlení v mezinárodních vztazích, současná posice. Vazby k ostatním teoriím. Gramsciho teorie hegemonie a teorie závislosti jako příklady uplatnění marxismu v mezinárodních vztazích. „World system theory“ Immanuela Wallersteina jako příklad vlivné a teoreticky nejpropracovanější koncepce vycházející z marxismu, východiska teorie mj. v práci V. I. Lenina, prostorové i časové aspekty teorie, klíčové pojmy a perspektivy vývoje mezinárodního systému z hlediska Wallersteinovy teorie včetně rozboru faktorů krize systému. Tipy: Pozornost věnujte především klíčovým pojmům teorie, jako je koncepce jádro-semiperiférie-periférie, jednotlivým projevům časové dimenze teorie, specifickému chápání pojmu krize a třem zdrojům krize, jak je Wallerstein podrobně specifikuje, včetně pro jeho teorii charakteristického pojmu geokultura. Seznamte se také s hlavními projevy marxismu v mezinárodních vztazích v podobě různých teorií, které z marxismu vycházejí. Povinná četba: Burchill, Linklater (2001), s.129-150, 22 s., Baylis, Smith (1999), s.127-144, 17 s.. Krutílek in Pšeja (2005), s.78-92, 15 s. 11) Dvanáctý týden – Teorie mezinárodních vztahů v 80. létech dvacátého století (6. 5.) Stav teorií MV v této přelomové dekádě (z hlediska jejich vývoje), hlavní faktory kvalitativní změny povahy teorií, sbližování neorealismu a neorealismu, problém vztahu positivismus versus postpositivismus, nové teorie vznikající ve sféře postpositivismu (např. feminismus, postmodernismus atd.) Tipy: Zaměřte se primárně na charakteristiku obsahu hlavních teorií spadajících do hranic postpositivismu a na jejich posici ve vztahu k předchozímu vývoji teorií mezinárodních vztahů. Povinná četba: Baylis, Smith (1999), s. 167-187, 21 s. 12) Třináctý týden – Filosofie vědy a teorie mezinárodních vztahů (13. 5.) Základní epistemologické, ontologické a normativní volby a jejich vliv na teorie mezinárodních vztahů. Logický positivismus, empiricismus, racionalismus, pragmatismus a vědecký a kritický realismus v historické perspektivě. Současný stav filosofickovědních debat a jejich význam pro chápání teorií. Tipy: Zaměřte se na racionalismus a empiricismus jako možné epistemologické volby a na jejich průnik do teorií mezinárodních vztahů. Povinná četba: Kořan in Pšeja (2005), s. 145-158, 14 s. 13) Čtrnáctý týden – Zápočtový test (20. 5.) délka 20 minut struktura testu: 1 otevřená otázka za 10 bodů, 5 uzavřených otázek po 3 bodech obsah adekvátní rozsahu témat příslušných od sedmého do třináctého týdne včetně a k nim přidělené literatury, orientace na schopnost správně zařadit základní pojmy a hlavní představitele termín seznámení studentů s hodnocením kontrolního testu: do sedmi kalendářních dnů
- Assessment methods (in Czech)
- V průběhu kursu studenti sepíší dva kontrolní testy, kurs je zakončen písemnou zkouškou.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Listed among pre-requisites of other courses
- MVZb1005 Theories of International Relations
!MVZ105 && !NOW(MVZ105) && !SEMESTR(1) && !SEMESTR(2) - MVZb1015 Theories of International Relations
!MVZ105 && !NOW(MVZ105) && !SEMESTR(1) && !SEMESTR(2)
- MVZb1005 Theories of International Relations
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/MVZ105