MVZ428 Qualitative Methodology in IR Research

Faculty of Social Studies
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0/0. 8 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Michal Kořan, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Petr Suchý, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS.
Timetable
Thu 14:00–15:40 U35
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurs si klade dva základní cíle: zaprvé, komplexním způsobem uvést studenta do problematiky kvalitativního výzkumu, jeho výhod, nevýhod a možných výsledků; zadruhé, poskytnout praktický návod pro tvorbu kvalitativního výzkumu pomocí jednotlivých kvalitativních metodologií. Pro důsledné porozumění kvalitativním metodologiím je nezbytné učinit exkurs do ontologických a epistemologických základů kvalitativního přístupu, a to i pomocí sondy do historického zápasu mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem. Na tento exkurs bude navázáno rozvíjením základních praktických dovedností vědecké práce, které si student osvojil v bakalářském metodologickém kursu. Důraz bude kladen mimo jiné na operacionalizaci konceptů, zacházení s teoriemi (tvorbu a hodnocení), volbu proměnných, způsoby zisku a interpretace kvalitativních dat či způsoby hodnocení kvality úspěšnosti výzkumu. Ve druhé třetině kursu budou v základech představeny některé kvalitativní metodologie, které mají vysokou relevanci pro výzkum mezinárodních vztahů (konkrétně se bude jednat o jednopřípadovou a komparativní případovou studii, diskursivní analýzu, etnografii, biografii a zakotvenou teorii). Studenti budou v průběhu semestru postupně demonstrovat vypracovávané metodologické projekty. Účelem těchto demonstrací je především dospět ke společné diskusi o problémech, kterým výzkumník při kvalitativním výzkumu čelí, a ke společnému pohledu na jejich řešení. Právě v těchto diskusích a demonstracích spočívá jedno z hlavních těžišť kursu Po absolvování kursu by student měl být schopen detailní orientace v základech kvalitativního výzkumu, v existující literatuře na toto téma a měl by být obeznámen s možnými úskalími, které na něj při kvalitativním výzkumu čekají. Student by po absolvování kursu měl být zcela dostatečně metodologicky vybaven pro zpracování diplomové práce i jiných, náročnějších akademických textů.
Syllabus (in Czech)
  • První tři týdny bude probíhat obecné seznámení s kvalitativními přístupy. Po těchto třech úvodních seminářích si studenti vyberou téma, které budou v průběhu zbytku semestru zpracovávat v podobě výzkumného projektu. Projekt nebude zaměřen na výsledky výzkumu, ale na proces výzkumu. To znamená, že výsledkem projektu nemá být ucelená analýza, množství nutných získávaných dat nemusí odpovídat potřebám skutečného výzkumu, projekt je zaměřen na osvojení metodologických návyků a na vyzkoušení různých metodologických přístupů. Student bude při vytváření projektu postupovat od počátku v souladu s odpřednášenou látkou a zadanými texty – tedy reflektovaným způsobem vybere téma, zvolí výzkumnou strategii a připraví plán a návrh výzkumného projektu, později bude téma uchopovat pomocí jednotlivých metod. Všechny tyto fáze budou průběžně v průběhu semestru diskutovány s ostatními studenty v seminárních částech kursu. Výzkumný projekt bude postupně zpracováván z pohledu všech výše zmíněných metodologických přístupů. V závěrečné části semestru si studenti připraví presentaci svého projektu, včetně zevrubného seznámení s postupem při jeho vytváření.
Assessment methods (in Czech)
Pro absolvování kursu je nezbytné dosáhnout 70 % účasti (tj. 9 účastí) a získat 40 bodů. Za aktivitu při každém semináři je možné získat max. 3 body (maximálně se však započítá 25 bodů). Seminární aktivitou je myšlena zejména diskuse nad průběhem zpracovávaných projektů a jejich demonstrace, studenti tedy musejí projekty zpracovávat průběžně. Za závěrečnou presentaci projektu je možné získat až 20 bodů (za projekt je nutné získat nejméně 15 bodů). Tvorba projektů bude vyžadovat přípravu, která bude spočívat mimo jiné ve čtení průběžně zadávaných textů. Očekávaná čtecí zátěž je 150 stran anglického a 100 stran českého textu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/MVZ428