FSS:SOC103 General sociological theory - Course Information
SOC103 General sociological theory
Faculty of Social StudiesSpring 2008
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 6 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Galčanová Batista, Ph.D. (assistant)
Mgr. et Mgr. Pavel Kvaltýn (assistant)
doc. Mgr. Pavel Pospěch, Ph.D. (assistant)
Mgr. Ing. Martina Potančok (assistant)
PhDr. Arnošt Svoboda, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová - Timetable
- Tue 8:00–9:40 exP21
- Timetable of Seminar Groups:
SOC103/2: No timetable has been entered into IS.
SOC103/3: No timetable has been entered into IS.
SOC103/4: No timetable has been entered into IS.
SOC103/5: No timetable has been entered into IS.
SOC103/6: No timetable has been entered into IS.
SOC103/7: No timetable has been entered into IS.
SOC103/8: No timetable has been entered into IS. - Prerequisites (in Czech)
- SOC101 Introduction to Sociology && SOC104 Beginner's sem.of Intr.to soc. && SOC105 Sociological classics
Zápis je podmíněn absolvováním kursů SOC 101, SOC 104, a SOC 105 - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Tento kurs navazuje na kursy “Úvod do sociologie” a “Klasické sociologické teorie” a má za cíl zorientovat studující v některých základních paradigmatech a tématech současné sociologické teorie. Látka je přitom probírána ve dvou úrovních. V první se posluchači seznamují se základními teoretickými tradicemi, které se prosazují v soudobém sociologickém myšlení. Ve druhé pak s klíčovými koncepty a výkladovými schématy, které se v těchto tradicích uplatňují a činí z nich výzkumné programy pro empirické analýzy. Nejde tedy pouze o znalosti jednotlivých témat, paradigmat, představitelů a jejich prací. Studující si především osvojují schopnost rozeznávat interpretační možnosti jednotlivých paradigmat a jejich klíčových konceptů při analýze konkrétních sociálních problémů. Základní procvičovanou dovedností je schopnost identifikovat a formulovat sociální problémy v sociologickém jazyce, zasazovat je do obecného sociologického konceptuálního rámce a také schopnost interpretovat výsledky různých typů empirických výzkumů s ohledem na širší sociální souvislosti a jejich specifická zadání. Ačkoli literatura předepsaná k tomuto předmětu může být také součástí literatury předepsané k příslušné části Státní závěrečné zkoušky, kurs samotný nemá a nemůže nahrazovat samostatnou přípravu na SZZ. Má jí však napomoci tím, že kultivuje schopnost samostatně studovat sociologickou teoretickou literaturu a orientovat se v ní.
- Syllabus (in Czech)
- viz interaktivní osnovu kurzu https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC103/index.qwarp
- Literature
- BECK, Ulrich. Vynalézání politiky : k teorii reflexivní modernizace. Translated by Břetislav Horyna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 273 s. ISBN 9788086429649. info
- HARRINGTON, Austin. Moderní sociální teorie : základní témata a myšlenkové proudy. Translated by Hana Antonínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 495 s. ISBN 8073670933. info
- BECK, Ulrich. Riziková společnost : na cestě k jiné moderně. Translated by Otakar Vochoč. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 431 s. ISBN 8086429326. info
- The new social theory reader : contemporary debates. Edited by Steven Seidman - Jeffrey C. Alexander. 1st pub. London: Routledge, 2001, xiv, 409. ISBN 0415188083. info
- FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat :kniha o zrodu vězení. Translated by Čestmír Pelikán. Praha: Dauphin, 2000, 427 s. ISBN 80-86019-96-9. info
- HABERMAS, Jürgen. Problémy legitimity v pozdním kapitalismu. Translated by Alena Bakešová - Josef Velek. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2000, 187 s. ISBN 80-7007-130-3. info
- BERGER, Peter L. and Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
- GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Translated by Karel Müller. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 195 s. ISBN 80-85850-62-1. info
- BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Translated by Věra Dvořáková. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 179 s. ISBN 8071845183. info
- Assessment methods (in Czech)
- Podmínky pro získání kreditů: (a) Odevzdání dvou průběžných písemných prací. Studující vytvoří 3-4 členné skupiny v nichž společně vypracují písemnou práci v rozsahu 1000 slov. Téma písemné práce je závislá na participaci v seminární skupině, která slouží k on-line diskusi o zadaném textu. (b) Vykonání písemné zkoušky v podobě otevřených otázek z literatury uvedeném v osnově kurzu. Počet bodů potřebných pro získání kreditů je minimálně 60 ze 100 maximálně možných.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Listed among pre-requisites of other courses
- Teacher's information
- https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC103/index.qwarp
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/SOC103