FSS:PSY433 Kognitivně-behaviorální příst. - Informace o předmětu
PSY433 Kognitivně-behaviorální přístup (bloková výuka)
Fakulta sociálních studiíjaro 2009
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Julián Kuric (přednášející)
- Garance
- PhDr. Julián Kuric
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 13. 3. 8:00–14:45 U23, Pá 27. 3. 8:00–14:45 U23, Pá 10. 4. 8:00–14:45 U23, Pá 24. 4. 8:00–14:45 U23
- Předpoklady
- PSY406 Psychoterapie - historie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychoterapeutická studia (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Seznámení se základy historie, teorie a praktického uplatní kognitivně behaviorální terapie u vybraných typů duševních poruch.
Cíl: Získání základních znalostí o kognitivně behaviorálním přístupu. Vytvoření základních dovedností využívání kognitivně behaviorálního přístupu v praxi. - Osnova
- Blok 1: 13.3.2008
- Přednáška 1: Historie KBT, hlavní představitelé. Vznik a vývoj behaviorální terapie, Vznik a vývoj kognitivní terapie, integrace behaviorálních a kognitivních přístupů. Kognitivně behaviorální přístup. Místo KBT v systému dalších psychoterapeutických přístupů. Přístup k prožívání a problémům v prožívání z hlediska KBT.
- Seminář 1: Seznámení se studenty, motivy k účasti na kursu, znalosti o KBT, očekávání od kursu, diskuse. Úvod do práce s kognitivně – behaviorálním přístupem, mapování problému v assessmnetu, praktický nácvik přístupu k problémům a prožívání v intencích kognitivně behaviorální terapie.
- Blok 2: 27.3.2008
- Přednáška 2: Teorie KBT, základní pojmy, modely vzniku a udržování psychických poruch.Struktura kognitivně behaviorální terapie, (předběžné vyšetření, podrobné vyšetření - assessment). Formulace problému. Cíle terapie.Měření v KBT. Behaviorální analýza. Kognitivní analýza. Funkční analýza.
- Seminář 2:Praktický nácvik v přístupu k problémů v intencích KBT. Nácvik práce při kognitivně – behaviorálním přístupu. Domácí úkol: zpracování eseje.
- Blok 3: 10.4.2008
- Přednáška 3: Metody kognitivně – behaviorální terapie. Behaviorální techniky. Kognitivní techniky. Komplexní kognitivně - behaviorání programy.
- Seminář 3: Praktický nácvik práce s behaviorálními technikami, kognitivními technikami, komplexními KB programy. Konzultace – práce na eseji.
- Blok 4: 25.4.2008
- Přednáška 4: Praktické uplatnění komplexní KBT v léčbě vybraných psychických poruch (zejména úzkostné poruchy, panické úzkostné poruchy, agorafobie, specifické fobie, sociální fobie, deprese, obsedantně kompulsivní poruchy)
- Seminář 4: Probrání domácího úkolu. Nácvik práce s komplexním kognitivně behaviorálním přístupem u konkrétních problémů. Diskuse.
- Literatura
- PRAŠKO, Ján, Petr MOŽNÝ a Miloš ŠLEPECKÝ. Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. Vydání 1. Praha: Triton, 2007, 1063 stran. ISBN 9788072548651. info
- BECK, Aaron T. Kognitivní terapie a emoční poruchy. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 250 s. ISBN 8073670321. info
- MACLAREN, Catharine. Racionálně emoční behaviorální terapie. Edited by Albert Ellis, Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 135 s. ISBN 807178947X. info
- GREENBERGER, Dennis a Christine A. PADESKY. Na emoce s rozumem :příručka kognitivní terapie pro klienty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 198 s. ISBN 80-7178-742-6. info
- ELLIS, Albert. Člověče, neboj se :jak ovládnout úzkost dřív, než ovládne nás. Praha: Lidové noviny, 2001, 182 s. ISBN 80-7106-438-6. info
- MOŽNÝ, Petr a Ján PRAŠKO. Kognitivně-behaviorální terapie : úvod do teorie a praxe. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1999, 304 s. ISBN 8072540386. info
- KENNERLEY, Helen. Jak zvládat úzkostné stavy :příručka pro klinickou praxi. Edited by Stanislav Kratochvíl. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 190 s. ISBN 80-7178-266-1. info
- Výukové metody
- Bloková výuka. 4 bloky. Každý blok obsahuje jeden seminář a jednu přednášku
- Metody hodnocení
- (Zápočet, 2B kredity). Podmínkou udělení zápočtu je minimálně 75% účast, vypracování seminární práce na 5-10 stran, plnění zadaných úkolů mezi bloky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2009/PSY433