ZUR363 Rozhlasový program a žánr

Fakulta sociálních studií
jaro 2009
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 Rádio 544
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZUR363/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Motal
ZUR363/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Motal
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz vychází z myšlenky, že rozhlasový pracovník musí mimo nezbytných technických dovedností umět chápat specifika rozhlasové tvorby a přemýšlet jak nad její mikrostrukturou (jednotlivé segmenty pořadů), makrostrukturou (program jako celek), tak i nad rozhlasovou estetikou. Studenti se formou workshopu seznámí s rozhlasem jako nevizuálním a metaforickým médiem, naučí se chápat jeho instrumenty a to, jak proměňují sdělovaný obsah, seznámí se se základy rozhlasové dramaturgie, tvorby programu a pořadů. Důraz je kladen na reflexi současného rozhlasového vysílání, praktickou schopnost analýzy a kritiky a dovednost aplikovat tyto poznatky ve vlastní tvorbě. Jako výstup kurzu student připraví námět pořadu dle svého výběru a scénář k pilotnímu dílu za dramaturgické reflexe ostatních účastníků kurzu. Zájemci mohou svůj projekt po skončení kurzu realizovat v kapacitách internetového rádia (Rádio R) a získat tak praktickou zkušenost s vedením cyklické rozhlasové formy.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu / Rozhlasová specifika. Praxe: Vlastní reflexe rozhlasové specifičnosti (komentář), poslech. 2. Proměna sdělení v rozhlasovém prostoru (příklad adaptace lit. díla), zvuk jako nositel informace, problém reality a její mediace. Praxe: Vlastní reflexe problému proměny sdělení (komentář), etuda k tématu (bodový scénář krátkého rozhlasového tvaru). 3. Rozhlasový program, jeho stavba. Současná situace v českém rozhlasovém prostoru, srovnání se zahraničím. Praxe: poslech, analýza programu vybrané stanice. Tvorba vlastního námětu pro cyklický pořad. 4. Pořad a jeho žánr. Monologické a dialogické žánry, analytická a dokumentárně-zobrazovací publicistika. Rozhlasový scénář. Praxe: analýza vybraného rozhlasového pořadu. Reflexe námětů vlastního cyklického pořadu. 5. Dramaturgie rozhlasového programu. Prezentace prvních verzí vlastních pořadů (scénář pilotního dílu), simulace dramaturgické porady. 6. Finalizace vlastního cyklického programu (námět, scénář pilotního dílu), realizace jeho fragmentů, příp. realizace celého prvního dílu (nahrávka, střih, živé vysílání s využitím kapacit Rádia R).
Literatura
  • Gogola, Jan ml.: „Od díla k dění. Smrt dokumentárnímu filmu! Ať žije film!“, in: Hranice (ve) filmu, Praha : NFA 1999.
  • MARŠÍK, Josef. Úvod do teorie rozhlasového programu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 106 s. ISBN 8071840130. info
  • MARŠÍK, Josef. Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha: Sdružení pro rozhlasovou tvorbu, 1999, 60 s. info
  • Navrátil, Karel (ed.): Čtrnáct kapitol o rozhlase. Praha : Literární akademie 2006.
  • PERKNER, Stanislav a Leopold SLOVÁK. Teorie a praxe rozhlasové žurnalistiky. [Praha]: Novinář, 1986. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Alena. Rozhlasová inscenace : teoreticky komentované dějiny české rozhlasové produkce. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 149 s. ISBN 8070675314. info
Metody hodnocení
Vzhledem k povaze kurzu (workshop) bude podmínkou k získání kreditů aktivní účast a plnění průběžných úkolů, výstupem pak námět cyklického rozhlasového tvaru a scénář pilotního dílu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011.