PST450 Psychoterapeutic practise - a postmodern perspective

Faculty of Social Studies
Spring 2011
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavel Nepustil, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Kateřina Novotná (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Bc. Kateřina Novotná
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
Fri 25. 2. 14:00–15:40 U42, Fri 11. 3. 14:00–15:40 U42, Fri 25. 3. 14:00–15:40 U42, Fri 15. 4. 14:00–15:40 U42, Fri 6. 5. 14:00–15:40 U42, Fri 20. 5. 14:00–15:40 U42
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz usiluje o to, aby si studenti osvojili základní dovednosti pro vedení terapeutických konverzací v postmoderní perspektivě, a to s jednotlivci i většími skupinami lidí. Studenti se stručně seznámí s různými terapeutickými přístupy hlásícími se k postmoderní filozofii, nicméně hlavním modelem bude tzv. kolaborativní praxe. Studenti budou mít možnost aktivně se účastnit psychoterapeutických konzultací vedených v této perspektivě, zejména jako členové reflektujících týmů. Praktická zkušenost bude doplněna o teoretický výklad a diskusní semináře. Na konci kurzu by měl být každý student schopen:  navázat terapeutický vztah s klientem/klienty a facilitovat dialogickou konverzaci  aktivně naslouchat a citlivě reagovat na to, co od klienta/klientů slyší  pečovat o svůj vnitřní dialog a otevírat vnější dialog s klienty  obohacovat dialog o svoje vlastní reflexe a postřehy  naslouchat a reagovat jako člen reflektujícího týmu  popsat a vysvětlit základní principy postmoderního přístupu v psychoterapii
Syllabus (in Czech)
  • Během semestru se střídají semináře a cvičení na psychoterapeutickém pracovišti. Témata seminářů (2 vyučovací hodiny každý) budou následující: 1. Teoretické a filozofické předpoklady postmoderních přístupů k terapii (sociální konstrukcionismus; pojetí dialogu u Bachtina a Vygotského; narativita) a příklady těchto přístupů: Narativní terapie. Na řešení orientovaná terapie. Kolaborativní terapie. 2. Vnitřní a vnější dialog. Filozofický postoj. Sdílené zkoumání. Reflektující naslouchání. Reflektující tým v kolaborativním přístupu. 3. Historie reflektujících týmů. Různé způsoby využití reflektujících týmů. 4. Problémové systémy. Mnohočetné systémy. Role jazyka při vzniku problémů. 5. Cíle a záměry terapeuta. Sdílená odpovědnost. Rozvoj vlastní síly k jednání. 6. Shrnutí: terapie jako dialogická konverzace.
Literature
    required literature
  • H. Anderson: Konverzace, jazyk a jejich možnosti. 2009, NC Publishing, a.s.: Brno.
    not specified
  • K. J. Gergen. Relational Being: Beyond Self and Community. Oxford: OUP, 2009.
  • S. Friedman. The Reflecting Team in Action: Collaborative Practice in Family Therapy. New York: The Guilford Press, 1995.
  • H. Anderson, P. Jensen (Eds.). Innovations in the reflecting process: The inspirations of Tom Andersen. London: Karnac, 2007.
  • D. A. Schon. The Reflective Practitioner: how professionals think in action. London: Temple Smith, 1983.
Teaching methods (in Czech)
V souladu s postmoderní perspektivou bude hlavním výukovým formátem model kolaborativního vzdělávacího společenství. Kolaborativní vzdělávání je založeno na představě, že nelze nikoho učit, jak být správným terapeutem, sociálním pracovníkem, poradcem nebo jiným odborníkem. Nelze ani dost dobře vybrat, co a kdy by se jednotliví členové skupiny měli naučit. Čemu je naopak věnována velkou pozornost je prostředí, přesněji konverzační prostor, ve kterém se členové mohou obohatit a najít si svou cestu, jak se stát terapeutem. Tento proces by měl vést členy skupiny k tomu, aby převzali zodpovědnost za své vlastní učení a stali se tak jeho architekty. Kurz bude obsahovat následující prvky: - přímá účast na psychoterapeutických konzultacích - reflexe zkušenosti z konzultací - výklad k probíraným tématům - diskuse o probíraných tématech - sledování videonahrávek teoretiků i praktiků postmoderních přístupů
Assessment methods (in Czech)
Od studentů bude vyžadována 80% docházka na cvičeních i seminářích, písemné reflexe vlastní terapeutické zkušenosti a písemné reflexe četby literatury. Úspěšné absolvování kurzu bude záviset na splnění podmínek, studenti navíc dostanou zpětnou reflexi vyučujících na svoji terapeutickou práci.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
Information on the extent and intensity of the course: Jeden týden přednáška - 2 hodiny, druhý týden cvičení - 2 hodiny - střídá se.
The course is also listed under the following terms Autumn 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2011/PST450