FSS:PST450 Psychoterapeutic practise - a - Course Information
PST450 Psychoterapeutic practise - a postmodern perspective
Faculty of Social StudiesSpring 2011
- Extent and Intensity
- 0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Pavel Nepustil, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Kateřina Novotná (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Bc. Kateřina Novotná
Department of Psychology – Faculty of Social Studies - Timetable
- Fri 25. 2. 14:00–15:40 U42, Fri 11. 3. 14:00–15:40 U42, Fri 25. 3. 14:00–15:40 U42, Fri 15. 4. 14:00–15:40 U42, Fri 6. 5. 14:00–15:40 U42, Fri 20. 5. 14:00–15:40 U42
- Prerequisites (in Czech)
- SOUHLAS
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, N-PS)
- Psychotherapeutic Studies (programme FSS, N-PS)
- Course objectives (in Czech)
- Kurz usiluje o to, aby si studenti osvojili základní dovednosti pro vedení terapeutických konverzací v postmoderní perspektivě, a to s jednotlivci i většími skupinami lidí. Studenti se stručně seznámí s různými terapeutickými přístupy hlásícími se k postmoderní filozofii, nicméně hlavním modelem bude tzv. kolaborativní praxe. Studenti budou mít možnost aktivně se účastnit psychoterapeutických konzultací vedených v této perspektivě, zejména jako členové reflektujících týmů. Praktická zkušenost bude doplněna o teoretický výklad a diskusní semináře. Na konci kurzu by měl být každý student schopen: navázat terapeutický vztah s klientem/klienty a facilitovat dialogickou konverzaci aktivně naslouchat a citlivě reagovat na to, co od klienta/klientů slyší pečovat o svůj vnitřní dialog a otevírat vnější dialog s klienty obohacovat dialog o svoje vlastní reflexe a postřehy naslouchat a reagovat jako člen reflektujícího týmu popsat a vysvětlit základní principy postmoderního přístupu v psychoterapii
- Syllabus (in Czech)
- Během semestru se střídají semináře a cvičení na psychoterapeutickém pracovišti. Témata seminářů (2 vyučovací hodiny každý) budou následující: 1. Teoretické a filozofické předpoklady postmoderních přístupů k terapii (sociální konstrukcionismus; pojetí dialogu u Bachtina a Vygotského; narativita) a příklady těchto přístupů: Narativní terapie. Na řešení orientovaná terapie. Kolaborativní terapie. 2. Vnitřní a vnější dialog. Filozofický postoj. Sdílené zkoumání. Reflektující naslouchání. Reflektující tým v kolaborativním přístupu. 3. Historie reflektujících týmů. Různé způsoby využití reflektujících týmů. 4. Problémové systémy. Mnohočetné systémy. Role jazyka při vzniku problémů. 5. Cíle a záměry terapeuta. Sdílená odpovědnost. Rozvoj vlastní síly k jednání. 6. Shrnutí: terapie jako dialogická konverzace.
- Literature
- required literature
- H. Anderson: Konverzace, jazyk a jejich možnosti. 2009, NC Publishing, a.s.: Brno.
- not specified
- K. J. Gergen. Relational Being: Beyond Self and Community. Oxford: OUP, 2009.
- S. Friedman. The Reflecting Team in Action: Collaborative Practice in Family Therapy. New York: The Guilford Press, 1995.
- H. Anderson, P. Jensen (Eds.). Innovations in the reflecting process: The inspirations of Tom Andersen. London: Karnac, 2007.
- D. A. Schon. The Reflective Practitioner: how professionals think in action. London: Temple Smith, 1983.
- Teaching methods (in Czech)
- V souladu s postmoderní perspektivou bude hlavním výukovým formátem model kolaborativního vzdělávacího společenství. Kolaborativní vzdělávání je založeno na představě, že nelze nikoho učit, jak být správným terapeutem, sociálním pracovníkem, poradcem nebo jiným odborníkem. Nelze ani dost dobře vybrat, co a kdy by se jednotliví členové skupiny měli naučit. Čemu je naopak věnována velkou pozornost je prostředí, přesněji konverzační prostor, ve kterém se členové mohou obohatit a najít si svou cestu, jak se stát terapeutem. Tento proces by měl vést členy skupiny k tomu, aby převzali zodpovědnost za své vlastní učení a stali se tak jeho architekty. Kurz bude obsahovat následující prvky: - přímá účast na psychoterapeutických konzultacích - reflexe zkušenosti z konzultací - výklad k probíraným tématům - diskuse o probíraných tématech - sledování videonahrávek teoretiků i praktiků postmoderních přístupů
- Assessment methods (in Czech)
- Od studentů bude vyžadována 80% docházka na cvičeních i seminářích, písemné reflexe vlastní terapeutické zkušenosti a písemné reflexe četby literatury. Úspěšné absolvování kurzu bude záviset na splnění podmínek, studenti navíc dostanou zpětnou reflexi vyučujících na svoji terapeutickou práci.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught each semester.
Information on the extent and intensity of the course: Jeden týden přednáška - 2 hodiny, druhý týden cvičení - 2 hodiny - střídá se.
- Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2011/PST450